تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
هر هفته یک ایده یک کار آفرینی

مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید نایلون و چاپ روی آن

نایلون پلیمری است که در سال ١٩٣٥ توسط والاس کارتروز متخصص شیمی آلی شرکت دوپونت که یکی از بزرگترین تولید کننده های مواد شیمیایی در امریکا و جهان است ساخته شد.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از مدرسه کسب و کار، امروزه نایلون در شمار عظیمی از محصولات همچون چتر نجات، لاستیک ماشین ،چادر، طناب و بسیاری از ابراز نظامی استفاده می شود . با وجود این ما همچنان به جوراب زنانه می گویم جوراب نایلون . اما در جامعه ایران نایلون در میان مردم عمدتاً به کیسه های که برای بسته بندیهای مختلف ( میوه، لوازم خانگی کلیه قطعات الکتریکی، چوبی و فلزی ) بکار می رود اطلاق می شود حال ممکن است این محصولات از نظر جنس و ساختار فیزیکی و شیمیایی باهم متفاوت باشند و اما در مهندسی شیمی نایلون گریدهای مختلف داشته (گرید 6 و گرید 66 و ...) که از جنس پلی آمید بوده وکلاً متفاوت از چیزی است که در تولید شده و روی ( LDPE) بین عموم رواج دارد ولی در اینجا منظور محصولاتی است که از پلی اتیلن آنها عملیات چاپ صورت می گیرد.طبق بررسی ها و تحقیقات به عمل آمده، کاغذ می تواند به عنوان تنها جایگزین نایلون و نایلکس معرفی گردد.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

از نظر بازیافت آن ( کاغذ و مقوا ) می توان آنرا بازیافت نمود و به چرخه تولید و مصرف بازگرداند اما بایستی توجه داشت که ماده اولیه تولید کاغذ و مقوا طبیعی بوده و نیاز به استفاده از چوب درختان دارد و برای تولید کاغذ در حجم های بالا بایستی درختان بی شماری را قطع نمود که این خود ضربه مهلکی بر محیط زیست وارد می آورد. بنابراین نایلون و نایلکس در مقایسه با کاغذ از ارجحیت و اولویت بیشتری برخوردار می باشند.

 

 

کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلستان، هلند، اسپانیا، روسیه، چین، ژاپن و کره جنوبی عمده ترین تولید کنندگان نایلون های پلی اتیلنی می باشند. همانطوریکه قبلاً نیز بیان شد حدود 60 درصد از کل مصرف پلی اتیلن سبک جهان جهت مصارف بسته بندی به کار می رود. این بسته بندی به صورت فیلم و ورق: برای بسته بندی انواع نان، کیک و شیرینی، گوشت، مرغ، لبنیات، غذاهای یخ زده، محصولات کشاورزی و
مصارف غیر بسته بندی مانند فیلمهای کشاورزی، فیلمهای بهداشتی، فیلم شرینک می باشد.

 

 

از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدکننده نایلون و چاپ روی آن اولاً عدم ارائه مواد اولیه کافی از جانب پتروشیمی و قیمت بالای پلی اتیلن در بازار آزاد و ثانیاً وجود واحدهای تولیدکننده فیلم های پلی اتیلن از مواد بازیافتی و ضایعات پلی اتیلن می باشد که در این مورد با توجه به پایین بودن قیمت تمام شده و فروش محصولات این قبیل واحدها، طبعاً تمایل مشتری به استفاده از محصولات ارزان قیمت بیشتر بوده و واحدهای
تولیدکننده اصلی نمی توانند با ظرفیت 100 درصد فعالیت نمایند.

 

 

 طبق اظهارات تولیدکنندگان این محصولات به طور متوسط بهره تولید واحدهای تولیدکننده 50 % می باشد. شایان ذکر است که این واحدها توانایی تولید با ظرفیت 100 درصد و حتی بالاتر را نیز دارا بوده ولی به دلیل ذکر شده قادر به بهره برداری 100 درصد ظرفیت نمی باشند.

 

 

مواد اولیه اصلی تولید نایلون و نایلکس، پلی اتیلن سبک یا مجتمع های پتروشیمی (بندر امام و ...) قابل تأمین می باشد. سایر مواد افزودنی ٥ درصد از کل مواد اولیه را تشکیل داده که شامل افزودنی ها و مستربچ می باشند. مرکب چاپ نیز جهت دستگاه چاپ مورد نیاز می باشد. خوشبختانه تمامی مواد اولیه مورد نیاز طرح در داخل کشور قابل دسترسی می باشد.

 

 

طرح تولید نایلون و چاپ روی آن از جمله طرحهایی است که تمامی ماشین آلات خط تولید آن در داخل کشور قابل تأمین باشد. بنابراین هزینه ای جهت اعمال تعرفه های گمرکی برای واردات کردن ماشین آلات خط تولید نایلون و چاپ روی آن پرداخت نمی شود.

 

 

در صورت صادر کردن محصول نیز با توجه به مشوق هایی که در حال حاضر دولت جهت صادرات انواع محصولات مخصوصاً محصولات غیر نفتی در نظر گرفته است، می توان بدون پرداخت هیچگونه هزینه ای مبادرت به صدور انواع نایلونهای تولیدی طرح نمود و از مشوق های دولتی نیز بهره مند شد.

 

منبع خبر: مدرسه کسب و کار
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics