تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

نقش ماده 169 و ارسال صورت معاملات فصلی

اجرای نظام یکپارچه و کارآمد مالیاتی بدون برخورداری از یک نظام اطلاعاتی دقیق و جامع، امکان‌پذیر نیست. یکی از راهکارهای تسریع در روند ارزیابی مالیات و افزایش دقت و شفافیت در آن، دریافت صورتحساب معاملات در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت است. این روش در ایران با نام صورت معاملات فصلی در حال اجراشدن است.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، در کل به‌ تمامی خرید و فروش‌هایی که مودی (حقیقی و حقوقی) در مدت‌زمان معین انجام می‌دهد معاملات فصلی گفته می‌شود. در حقیقت همان‌گونه که از نام آن پیداست، این مدت‌زمان معین به‌صورت سه‌ماهه بوده و آغاز هر فصل خورشیدی، آغاز دوره سه‌ماهه است. در این دوره‌های سه‌ماهه مودی فهرست تمامی مبادلات خود را به همراه اطلاعات طرف معامله و دیگر اطلاعات مورد نیاز به سازمان امور مالیاتی تقدیم می‌کند.

 


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

مطابق ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم، مودیان مشمول ارائه صورت معاملات فصلی مکلف‌اند، برای تمامی معاملات خود صورتحساب صادر کرده و در آن شماره اقتصادی خود و طرف معامله را وارد کنند و در فواصل زمانی سه‌ ماهه فهرست صورتحساب‌های خود را در قالب‌های مشخص به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

 

 


افراد مشمول باید در نظر داشته باشند که درج شماره اقتصادی طرف معامله در صورتحساب ضروری است و عدم درج آن تخلف محسوب می‌شود. درصورتی‌که افراد حقیقی طرف معامله شماره اقتصادی دریافت نکرده‌اند، می‌توان از کد ملی آن‌ها به‌جای کد اقتصادی استفاده کرد. برای اشخاص حقوقی‌ای که شماره اقتصادی ندارند نیز می‌توان از شناسه ملی آن‌ها استفاده کرد.

 


بدون شک یکی از مهمترین برنامه های اجرایی دولت برای شفافیت اقتصادی ارائه صورت معاملات توسط مودیان به سازمان مالیاتی می باشد، سازمان امور مالیاتی کشور، با پیاده‌سازی طرح ارائه صورت معاملات فصلی در نظام مالیاتی یک بستر منظم و سیستماتیک را برای رعایت عدالت و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور راه‌اندازی کرده است. چرا که هدف از ارسال فهرست معاملات فصلی به صورت الکترونیکی نیز، شفاف‌سازی اطلاعات اقتصادی، مکانیزه کردن نظام مالیاتی در کشور، تحقق عدالت مالیاتی و تکریم و رعایت حقوق شهروندان است.


 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics