تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اهمیت استفاده از سامانه های فروشگاهی در مبادلات اقتصادی

امروزه در بسیاری از کشورها از سامانه های فروشگاهی برای شفافیت مبادلات اقتصادی استفاده می شود که این امر علاوه بر مشتری مداری، احترام به حقوق خریداران کالا را نیز دربرمی گیرد. همچنین برای ثبت دقیق اطلاعات خرید و فروش، جلوگیری از اشتباه و درنتیجه کسری موجودی در هر شغل، امکان نگهداری هزینه واحد شغلی و صرفه جویی در وقت و هزینه ها، بهترین گزینه، استفاده از سامانه های فروشگاهی است. به بیانی دیگر، سازمان‌ امورمالیاتی با توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیندها و روش‌های خود موفق به ارائه بهتر و سریع‌تر خدمات به شهروندان شده است.

سامانه فروشگاهی چیست؟
به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، سامانه‌ای اعم از صندوق فروش یا رایانه یا پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی یا نرم افزار کاربردی که به اختصار " تجهیزات مشابه" نامیده می شوند، شامل سخت افزار و نرم افزار با امکان اتصال به سامانه سازمان که حداقل قابلیت لازم برای ثبت اطلاعات فروش کالا و خدمات واحد کسب و کار را دارد. این سامانه براساس استانداردهای نرم افزاری و سخت افزاری که توسط سازمان و با همکاری وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود طراحی و مدیریت می گردد. این استانداردها شامل ضمیمه هایی است که پیاده سازی اطلاعات را در محیط ‌ های سیستم عامل ‌ های مختلف فراهم می نماید.

 


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

حذف چرخه عرضه کالای قاچاق و کاهش هزینه قیمت تمام شده کالا برای اصناف با حذف واسطه های غیرضروری و کمک به ارتقای فعالیت دولت الکترونیک از دستاورد مهم دیگر این سامانه است. شایان ذکر است سامانه های فروشگاهی نقش تاثیرگذاری در اقتصاد مربوط به مشتری نیز ایفا می کنند چرا که خریداران را از میزان هزینه های خود مطلع کرده و درنتیجه موجب مدیریت و اصلاح الگوی مصرف می شوند; به این ترتیب سامانه های فروشگاهی با افزایش بهره وری، ابزاری مناسب برای توسعه و بکارگیری فناوری در بنگاه های اقتصادی به شمار می آیند. این سامانه این امکان رافراهم می کند تا نظام مالیاتی فعالیت های اقتصادی را رصد کرده و از فرار مالیاتی جلوگیری و فساد مالی را در بخش های اقتصادی ردیابی کند.

 

 

سامانه فروشگاهی در انتهای زنجیره توزیع یا همان فروشنده نهایی قرار می گیرد که این امر نقش مهمی در زیربنای شکل گیری اطلاعات و مبادلات تجاری دارد. کالایی که به مشتری نهایی فروخته می شود توسط فروشنده از عمده فروشی خریداری شده است; رهگیری کالا تا مبدا تولید کننده یا وارد کننده از گمرک ادامه می یابد، درنتیجه تمام افرادی که در این چرخه حضور داشته اند موظف به پرداخت مالیات می شوند; از اینرو بسیاری از واسطه ها که به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات جامع از پرداخت مالیات فرار می کردند به این طریق شناسایی می شوند. از سویی دیگر کالاهایی که به صورت غیرقانونی به کشور وارد می شوند نیز شناسایی می شوند.

 

 

هزینه های مربوط به سامانه های فروشگاهی در مقایسه با نیروی انسانی متخصص در انبارداری، حسابداری و مدیریت کمتر است. با مدد از این سامانه می توان اجناسی را که فروش خوبی ندارند را شناسایی و از لیست خرید مجدد فروشگاه ها حذف کرد و در عوض اجناسی را جایگزین کرد که مورد استقبال مشتریان قرار گرفته اند و سودبالایی در فروش دارند.

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics