تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

نقش کلیدی سامانه های فروشگاهی در اقتصاد کشور

قانون «پایانه‎‏های فروشگاهی و سامانه مودیان» از ارکان مهم برای شفاف‎سازی و هوشمندسازی فعالیت های اقتصادی محسوب می شود. اجرای این قانون توسط صاحبان مشاغل، موجب ساماندهی دریافت مالیات، شفاف‎سازی درآمدها، ممانعت از گران‌ فروشی، رضایت مشتریان به دلیل صدور صورتحساب الکترونیکی و برقراری ثبات و نظم در کسب‎و‎کار می شود. در نظام مالیاتی هوشمند، فعالان اقتصادی نقش مهمی در ایجاد شفافیت مبادلات کالا و ارائه خدمات و ساماندهی به جریان گردش کالا و خدمات در کشور ایفا می کنند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، بر اساس ماده (2) این قانون،کلیه اشخاص مشمول مکلفند به ترتیبی که سازمان مقرر می‎کند، نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند. خرده فروشی‎ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی می‎باشند. استفاده از پایانه فروشگاهی برای مودیانی که مستقیما با مصرف کننده نهائی ارتباط ندارند، الزامی نیست; اما مودیان مزبور موظفند کلیه صورت حساب‎های خود را به ترتیبی که سازمان مقرر می‎کند، از طریق سامانه مودیان صادر کنند.

 


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

همچنین در ماده (9) قانون آمده است: در صورتی که مودی، برخی از فعالیت‎ها و یا معاملات خود را کتمان کند، یا از صدور صورت حساب‎های خود از طریق سامانه مودیان خودداری کرده یا در ثبت قیمت یا مقدار فروش مرتکب کم ‎اظهاری یا بیش ‎اظهاری شده باشد، سازمان موظف است موارد تخلف مودی را از طریق سامانه مودیان به اطلاع وی برساند. در صورتی که مودی موارد مزبور را پذیرفته و آنها را در کارپوشه خود در سامانه مودیان ثبت یا اصلاح کند، صرفا مشمول جریمه‎های موضوع ماده (22) این قانون خواهد شد.

 

 


واضح است در صورت استفاده نکردن از سامانه های فروشگاهی، نظام مالیاتی با مشکلاتی مانند عدم شناسایی درآمد واقعی مودیان مواجه می شود. درحقیقت سامانه پایانه‏های فروشگاهی سبب جمع‌آوری و کنترل تمام داده‌های معاملات نقدی از فروشگاه‌ ها به‌طور موثر و کاهش هزینه‌های تمکین مالیاتی برای مودیان است.

 


نظام یکپارچه و فراگیر پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان یک نظام جامع جمع‌آوری و پردازش اطلاعات در سطح ملی است، به گونه ای که از ارکان مهم این نظام، داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده است که از مدیریت جریان اطلاعات مالی و مالیاتی مودیان آغاز و با مدیریت اطلاعات اقتصادی، تجاری و مالی مشمولین کامل می شود.

 


اصول مهم درنظرگرفته شده برای اجرای قانون «پایانه‎‏های فروشگاهی و سامانه مودیان» عبارتند از:
- اجرای قانون کمترین اخلال را در کسب و کار مودیان ایجاد کند;
- حفظ حریم شخصی و رعایت اصول محرمانگی داده و اطلاعات کسب و کار مودیان;
- دریافت حداکثری داده و اطلاعات مورد نیاز نظام یکپارچه و فراگیر پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان;
- ایجاد فضای آزاد و متقن در بستری رقابتی;
- افزایش رضایت مودیان و منافع کشور.

 


با توجه به موارد یاد شده، بی تردید اجرای قانون «پایانه‎‏های فروشگاهی و سامانه مودیان» نقشی کلیدی در دستیابی به اهداف اقتصادی و درنتیجه رشد و اعتلای کشور در تمامی زمینه ها خواهد داشت.

 

به بیانی دیگر، اجرای این قانون، دستاوردهای مهمی به دنبال دارد که برخی از آن ها عبارتند از: شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی در راستای ایجاد زیرساخت مالیات ستانی هوشمند، تحقق اهداف دولت‌الکترونیکی، برقراری عدالت مالیاتی، شناسایی درآمدهای مشمول مالیات و کاهش فرار مالیاتی، تشکیل پایگاه داده معاملات اقتصادی در کشور، سهولت امور کسب و کارها با استفاده از روشهای مبتنی بر فناوری و ...

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics