تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

فرار مالیاتی عاملی برای اخلال در اقتصاد کشور

فرار مالیاتی مقوله‌ای است که به ادعای کارشناسان مختلف جرم عمومی محسوب می شود.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، با توجه به کارکردهای پرداخت مالیات از جانب شهروندان آن هم در یک جامعه بزرگ به سهولت می‌توان متوجه شد که برای یک کشور از چه جهت وضع و اخذ مالیات اهمیت دارد. اما در این میان این نکته حائز اهمیت و غیر قابل چشم پوشی است که متأسفانه افرادی هستند که در مسیر اخذ مالیات یا پرداخت آن بدون توجه به نیاز کشور از زیر بار پرداخت مالیات فرار کرده و به این ترتیب جز فراریان مالیاتی شناخته می‌شوند.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

متأسفانه افرادی با وجود ثروت هنگفت و تجارت وسیع ، راه‌های فرار از پرداخت مالیات را فرا گرفته اند، که این کار جرم است و فراریان از پرداخت مالیات باید به دست قانون سپرده شوند. از آنجا که دستگاه قضایی کشور مسئول برخورد با مجرمان است، مسئولیت برخورد با این مجرمان را هم برعهده دارد.

 

 

البته برکسی پوشیده نیست که دستگاه قضایی نمی تواند به صورت تک عامل با این پدیده برخورد کند و در این مسیر باید دستگاه های اجرایی و سایر مسئولان نیز به دستگاه قضایی کشور کمک کنند.

 

 

قانونگذار هر کجا که فکر می‌کرده است امکان فرار مالیاتی وجود دارد، جرم‌انگاری کرده است. معافیت‌های مالیاتی اگر باز و گسترده باشند، دست برای فرار مالیاتی باز می‌شود. اگر قانون مالیاتی شفاف و روشن باشد مسیر فرار از پرداخت مالیات بسیار سخت می‌شود و جرم بودن آن نیز محرز است.

 

همچنین ساختار اصلی اقتصاد مقاومتی،‌ اتکا به درآمدهای مالیاتی است. اگر بحث اقتصاد مقاومتی هم نباشد از نظر اقتصادی اگر درآمدها متکی به مالیات باشد یک اقتصاد باثبات را شاهد خواهیم بود. در کشورهای پیشرفته دنیا در مقوله پرداخت مالیات کارهای فرهنگی بسیاری انجام گرفته است تا حدی که می‌توان شاخص‌های آن را در کشورهای درحال توسعه دید.

 


در قانون مالیات‌های مستقیم مجازاتهایی در ارتباط با کسانی که از پرداخت مالیات فرار می کنند پیش بینی شده است.فرار از مالیات در قانون جرم‌انگاری شده و حداکثر مجازات آن 6 ماه تا 2 سال حبس است. هرجایی که مدعی العموم بخواهد ورود پیدا کند باید گزارشی برایش حاصل شود.

 

حال این گزارش می‌تواند از سوی سازمان امور مالیاتی کشور،‌ سازمان بازرسی کل کشور یا حتی از سوی یک شهروند جمهوری اسلامی ایران باشد. دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم و سازمان بازرسی کل کشور باید ورود کنند و فراریان از مالیات و عاملان آن را شناسایی و کشف کنند.

 


برای جلوگیری ار فرار مالیاتی می توان در این راستا حرکت کرد که ترویج اندیشه سرزمینی آباد با پرداخت مالیات در مطبوعات و رسانه های گروهی و تاکید روز افزون بر گنجاندن چند واحد درسی به عنوان آشنایی با مصارف حاصل از درآمدهای مالیاتی و جایگاه مالیات در اقتصاد کشور در برنامه های درسی سطوح مختلف تحصیلی و همچنین هدفمند نمودن معافیت های واحدهای تولیدی و مسکونی و تشکیل بانک اطلاعاتی جامع و فراگیر به طوریکه تمامی فعالیت های اقتصادی مودیان از طریق مراجعه و ثبت در این مرکز صورت گیرد و تمامی اطلاعات نیز ذخیره و به صورت آنلاین در اختیار واحدهای مالیاتی سراسر کشور قرار گیرد ، زمینه ساز مقابله با فرار مالیاتی می باشند.

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics