تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
پنجشنبه تا پنجشنبه با اخبار بورس کالا

" بورس کالا" و سایر اخبار مربوط به آن را در هفته ای که گذشت، دنبال کنید

در بورس کالا معمولاً کالاهای خام و فرآوری نشده مانند فلزات، پنبه، گندم، برنج و... دادوستد می‌شوند. یکی از مزایای بورس کالا، حضور نهادهای نظارتی و تنظیم‌کننده بازار است که تمامی تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و تجار کالا با حضور این نهادها، از مزایای قوانین و مقررات حاکم بر بورس برخوردار می‌شوند. اگر بورس کالا را برای سرمایه گذاری انتخاب کردید دانش و سواد مالی بررسی اخبار هفتگی این بازار را پیشنهاد می دهد.

صادرات قیر و گوگرد از بورس کالای ایران

 

تالار صادراتی بورس کالای ایران، روز سه شنبه 21 بهمن ماه، میزبان دادوستد 65 هزار و 130 تن قیر و 7 هزار تن گوگرد بود.


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

به گزارش لحظه نگر حسمان،  به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، امروز در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز 55 هزار و 581 تن مواد پلیمری، 13 هزار و 760 تن مواد شیمیایی، 25 تن قیر و 12 هزار تن وکیوم باتوم معامله شد.

 

شایان ذکر است، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران هم طی این روز معامله 82 هزار و 883 تن انواع محصولات فولادی اعم از میلگرد، تیرآهن، ناودانی، سبد نبشی و ورق فولادی را تجربه کرد.

 

علاوه براین 8 هزار تن خاک روی و 400 تن کک متالورژی هم در تالار محصولات صنعتی و معدنی دادوستد شد.

 

همچنین  400 تن ضایعات فولادی و 2 هزار و 2 تن PDA TAR نیز در بازار فرعی بورس کالای ایران به فروش رسید.

 

 

عرضه 88 هزار تن فرآورده های نفتی و پتروشیمی

 

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز سه شنبه 21 بهمن ماه میزبان عرضه 88 هزار و 162 تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی، قیر و وکیوم باتوم است.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، 92 هزار و 838 تن میلگرد و تیرآهن در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران عرضه می شود.

 

علاوه بر این،220 تن ناودانی، 410 تن سبد نبشی، 10 هزار و 850 تن ورق گالوانیزه، 500 تن ورق گرم، 20 هزار و 500 تن خاک روی، 500 تن کک متالورژی و 80 تن بیلت و اسلب مسی نیز در تالار مذکور عرضه می شود.

 

تالار صادراتی بورس کالای ایران در این روز شاهد عرضه 109 هزار و 20 تن قیر و 7 هزار تن گوگرد است.

 

بازار فرعی بورس کالای ایران نیزعرضه 40 تن ضایعات فلزی، 400 تن ضایعات فولادی، 2 هزار تن ورق گرم، 600 عدد بشکه خالی، 100 تن براده آلومینیوم، 40 تن اسلب برنجی و 2 هزار و 2 تن PDA TAR را تجربه می کند.

 

 

ثبت معامله ورق فولادی، شمش بلوم و تختال در تالار محصولات صنعتی و معدنی

 

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، روز دوشنبه 20 بهمن ماه میزبان دادوستد 110 هزار و 730 تن شمش بلوم، 78 هزار تن تختال و 17 هزار 750 تن ورق فولادی بود.

 

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل بورس کالای ایران، امروز و در تالار مذکور 2 هزار و 40 تن مس و 2 هزار و 150 تن آلومینیوم نیز معامله شد.

 

تالار صادراتی بورس کالای ایران هم در این روز شاهد معامله  520 تن اسلاک واکس و 42 هزار و 800 تن قیربود.

 

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز دادوستد 25 هزار و 852 تن مواد پلیمری، یک هزار و 267 تن روغن پایه، 500 تن قیر، یک هزار و 540 تن گوگرد، 500 تن لوب کات و 47 هزار تن وکیوم باتوم را تجربه کرد.

 

 

تفاهمنامه همکاری شستا و بورس کالا امضا شد

 

قائم مقام بورس کالای ایران از امضای تفاهمنامه همکاری میان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و بورس کالای ایران در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، جهش تولید، کمک به بهبود فضای کسب و کار و پیشرفت اقتصاد ملی خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل بورس کالای ایران، رضا محتشمی پور به موضوع تفاهمنامه شستا و بورس کالای ایران اشاره کرد و به «کالاخبر» گفت: همکاری در توسعه معاملات کالا و اوراق بهادر مبتنی بر کالا از سوی شستا و شرکت های زیر مجموعه آن در بورس کالای ایران موضوع اصلی این تفاهمنامه به شمار می رود.

 

محور اول، شفافیت

 

قائم مقام بورس کالای ایران با بیان اینکه این تفاهمنامه بر پایه سه محور اصلی امضا شده است، گفت: در وهله نخست، شرکت های تابعه شستا با هدف ایجاد شفافیت در درآمدها و قیمت های معاملاتی، تمایل به عرضه محصولاتشان در بورس کالای ایران دارند که این فرآیند به تازگی آغاز شده و برخی کالاها در مرحله پذیرش قرار دارند و چند محصول نیز پس از پذیرش، معاملات موفقی را تجربه کرده اند.

 

محور دوم، عرضه املاک

 

وی در خصوص محور دوم تفاهمنامه مذکور گفت: عرضه املاک مازاد شستا، محور مهم دیگر این تفاهمنامه است که در راستای عملیاتی شدن این رویداد، پس از جمع آوری اطلاعات املاک شستا و تفکیک املاکی که قابلیت عرضه در بورس کالا را دارند، مدارک تکمیل و به بورس کالا جهت پذیرش و عرضه ارسال می شود.

 

محور سوم، تسهیل ضمانت ها

 

محتشمی پور، محور سوم تفاهمنامه را بحث تسهیل ضمانت های شرکت های عرضه کننده شستا در بورس کالای ایران اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه ضمانت شرکت بزرگ شستا برای زیرمجموعه های این شرکت در روند معاملات بورس کالا وجود خواهد داشت، در مورد عرضه شرکت های کوچک تر می توان از ضمانت های شستا بهره برد که البته برای بررسی کارشناسی و دقیق تر سه محور اعلام شده، مقرر گردید کارگروهی با حضور مدیران بورس کالا و شستا ظرف دو هفته آینده ایجاد شود تا اجرای هر کدام از این محورها به صورت جداگانه پیگیری شود.

 

ارتباط قدیمی بورس کالا و شستا

 

قائم مقام بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش که آیا محصولی از زیرمجموعه های شستا به تازگی در بورس کالا پذیرش و عرضه شده است؟ گفت: ورود شرکت های جدید زیر مجموعه شستا به تازگی در دستورکار قرار گرفته اما تاکنون عرضه محصولات پایه سلولوزی مثل انواع کاغذ کرافت و تیشو و همچنین بعضی از کالای های زنجیره کلر مثل مونوکلرو استیک اسید در بورس کالا عرضه موفقی را داشته اند.

 

وی افزود: بورس کالا از گذشته با شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ارتباطی قدیمی و نزدیک داشته است به طوریکه بعضی از بزرگترین عرضه کنندگان بورس کالا مثل ذوب آهن اصفهان و مجموعه تاپیکو از زیرمجموعه های شستا هستند و در واقع تفاهمنامه ای که به تازگی امضا شده است، چند گام مهم و جدید به ظرفیت های قبلی اضافه می کند.

 

محتشمی پور در ادامه با بیان اینکه بهره مندی هر شرکتی از ظرفیت های بورس کالای ایران، آن شرکت را به بازاری با وسعت ایران متصل می کند، گفت: بورس کالا یک بستر مناسب برای ایجاد شفافیت در معاملات است، این شفافیت برای نهادهای عمومی، جذابیت ویژه ای دارد چراکه با ورود شرکت ها به بورس کالا، اساسا نیازی به بازرسی های سخت گیرانه به منظور تحقق شفافیت وجود ندارد و در چنین شرایطی دیگر دغدغه ای نسبت به مکانیزم های فروش باقی نمی ماند.

 

او در پایان گفت: براین اساس ظرفیت بازارهای بورس کالا یک فرصت مناسب برای توسعه تجاری شستا به شمار می رود و در مقابل فرصتی برای بورس کالا ایجاد می شود تا به طراحی و پیاده سازی ابزارهای نوین مالی و تسهیل تامین مالی شرکت های شستا اقدام کند.

 

 

عرضه 214 هزار تن شمش بلوم و تختال در تالار محصولات صنعتی و معدنی

 

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز دوشنبه 20 بهمن ماه میزبان عرضه 132 هزار و 80 تن شمش بلوم و 82 هزار تن تختال است.

 

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل بورس کالای ایران، 14 هزار تن ورق سرد، 3 هزار تن ورق گالوانیزه لوازم خانگی، 200 تن شمش چدن، یک هزار و 580 تن مس مفتول، 2 هزار و 100 تن مس کاتد و 100 تن مفتول آلومینیوم نیز در تالار مذکور عرضه می شود.

 

تالار صادراتی بورس کالای ایران در این روز شاهد عرضه یک هزار و 14 تن اسلاک واکس و 42 هزار و 800 تن قیر است.

 

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز عرضه 30 هزار و 145 تن مواد پلیمری، یک هزار و 367 تن روغن پایه، 500 تن قیر، 2 هزار تن گوگرد، 500 تن لوب کات و 55 هزار تن وکیوم باتوم را تجربه می کند

 

 

 

 

لوب کات و وکیوم باتوم در سبد خریداران بورس کالای ایران

 

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، روز یکشنبه 19 بهمن ماه، میزبان دادوستد 20 هزار تن لوب کات و 40 هزار و 500 تن وکیوم باتوم بود.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، امروز و در تالار مذکور 5 هزار و 607 تن مواد پلیمری، 2 هزار و 858 تن مواد شیمیایی، یک هزار و 940 تن اسلاک واکس و 506 تن روغن پایه معامله شد.

 

شایان ذکر است تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز در این روز معامله 45 هزار تن ورق سرد خودرو، 7 هزار و 810 تن ورق گرم خودرو، 4 هزار و 850 تن شمش آلومینیوم، 500 تن ریل راه آهن، 4 هزار تن مس کاتد، یک هزار و 500 تن مس کم عیار، 120 تن سولفورمولیبدن، 100 تن روی، 80 تن سرب و 15 تن کنسانتره فلزات گرانبها، را تجربه کرد.

 

بر اساس این گزارش 28 هزار و 100 تن قیر هم در تالار صادراتی بورس کالای ایران به فروش رسید.

 

 همچنین بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی روز یکشنبه میزبان معامله  یک هزار و 40 تن دوده صنعتی ، 8 تن آنیلین و 3 هزار و 16 تن PDA TAR بود.

 

 

عرضه 79 هزار تن ورق خودرو در تالار محصولات صنعتی و معدنی

 

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز یکشنبه 19 بهمن ماه میزبان عرضه 45 هزار تن ورق سرد خودرو و 34 هزار و 980 تن ورق گرم خودرو است.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، 4هزار و 70 تن مس کاتد، 10 هزار تن مس کم عیار، 30 هزار تن کنسانتره سنگ آهن، 200 تن شمش سرب، یک هزار و 460 تن شمش روی، 7 هزار تن شمش و 500 تن بیلت آلومینیوم، یک هزار و 200 تن ریل آهن، 120 تن سولفورمولیبدن و 15 تن کنسانتره فلزات گرانبها نیز در تالار مذکور عرضه می شود.

 

بر اساس این گزارش، 6 تن و 460 کیلوگرم زعفران صادراتی و 610 تن خرمای استعمران در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران عرضه می شود.

 

این گزارش حاکی است، 77 هزار و 227 تن وکیوم باتوم، لوب کات، قیر، روغن پایه ، اسلاک واکس، قیر، مواد پلیمری و مواد شیمیایی در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران عرضه می شود.

 

تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز عرضه 28 هزار و 100 تن قیر را تجربه می کند.

 

بازار فرعی بورس کالای ایران در این روز میزبان عرضه 65 تن روغن کارکرده لوکوموتیو، 530 تن رب گوجه فرنگی، یک هزار و 200 تن دوده صنعتی ، 104 تن آنیلین و 3 هزار و 16 تن PDA TAR است.

 

 

صادرات 14 هزار تن قیر از طریق بورس کالای ایران

 

تالار صادراتی بورس کالای ایران، روز شنبه 18 بهمن ماه، میزبان دادوستد 14 هزار و 100 تن قیر بود.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران،  امروز و در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز 3 هزار و 312 تن مواد پلیمری، 19 هزار و 700 تن مواد شیمیایی و 30 تن آرگون معامله شد.

 

همچنین بازار فرعی بورس کالای ایران هم در این روز معامله 720 تن دوده صنعتی را تجربه کرد.

 

 

عزم فولادی برای حمایت از حقوق میلیون ها سهامدار

 

بورس کالای ایران امروز میزبان نشست رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و نماینده وزارت صمت با مدیران شرکت های بزرگ فولادی کشور بود که در این نشست علاوه بر همدلی و عزم مدیران فولاد برای حمایت از حقوق سهامداران، نماینده وزارت صمت بر تعامل همه جانبه این وزارتخانه با بازار سرمایه تاکید کرد؛ در پایان این نشست، مقرر شد بیانیه ای برای تامل بیشتر کمیسیون صنایع مجلس در طرح فولادی نگارش و به نمایندگان ارسال شود تا بهترین تصمیم ها در این حوزه با تعامل صنعت فولاد، بازار سرمایه، مجلس و وزارت صمت اتخاذ شود.

 

حقوق سهامداران خط قرمز سازمان بورس است

 

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل بورس کالای ایران، محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس در نشست با مدیران فولادی کشور گفت: شما مدیران صنعت فولاد کشور، وکیل میلیون ها سهامدار عدالت هستید و باید از حقوق آنها دفاع کنید که خوشبختانه این اراده و رویکرد برقرار شده است.

 

رییس سازمان بورس تاکید کرد: تقریبا ٩٠ درصد جمعیت کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم باسهام عدالت در ارتباط هستند و قطعا باید از منافع آنها دفاع کرد.

 

او افزود: از شما تولیدکنندگان فولاد کشور می خواهیم در راه توسعه بازار سرمایه و ایجاد رقابت در بازار به ما کمک کنید چون قطعا شفافیت و رقابت به توسعه شما نیز کمک می کند؛ از سوی دیگر شما وکیل میلیون ها سهامدار هستید تا حق آنها اجحاف نشود که این مسوولیت سنگینی است.

 

دهقان دهنوی اظهار داشت: ما به عنوان متولیان بازار سرمایه از شما تولیدکنندگان می خواهیم افق های پیش روی تولید و توسعه شرکت خود را برای سهامداران شفاف سازی کنید تا ارزندگی شرکت های فولادی برای سهامداران نمایان شود.

 

به گفته وی، برنامه های اصلی سازمان بورس اوراق بهادار برای تکمیل فرایندها و بوروکراسی های صنعتی این است که در ابتدا یک میز برای گروه های معدنی و فلزی تشکیل شود تا فرصت بیشتری برای بازنگری و بررسی دستورالعمل ها و مقرارت داشته باشیم و با دید بازتری خواسته ها را محقق کنیم.

 

عرضه کل زنجیره در بورس کالا محقق می شود

 

دهقان دهنوی در ادامه به بورس کالا اشاره کرد و افزود: بورس کالای ایران در ماهیت خود یک پلتفرم معاملات است و این بستر معاملات، تعیین کننده قیمت نیست بلکه مکانی را فراهم کرده است که قیمت ها براساس عرضه و تقاضا کشف شود؛ بنابراین هر گونه اعمال دستوری قیمت در بورس کالای ایران یعنی انحراف قیمت و ضربه زدن به اقتصاد کشور.

 

او تاکید کرد: هر گونه دخالت در قیمت کالاها از جمله فولاد در بورس، شفافیت را کاهش می دهد و عدالت را نقض می کند؛ از این رو سازمان بورس براساس قانون، اجازه قیمت گذاری دستوری را نمی دهد که خوشبختانه تعامل بسیار مطلوبی با وزارت صمت و شخص وزیر صمت ایجاد شده است.

 

رییس سازمان بورس با تاکید بر اینکه اهداف وزارت صمت و سازمان بورس، یکی است و همگی به دنبال توسعه صنعت فولاد و کنار رفتن فضای مه آلود در اقتصاد هستیم، گفت: هفته گذشته با معاون جدید معدنی وزیر به مجلس رفتیم و خوشبختانه مسیری روشن و اتفاق های مثبتی در حوزه فولاد در حال تحقق است.

 

او افزود: چشم انداز بازار فولاد در کشور بسیار درخشان است بنابراین به همت تلاش های زیادی که در دست اجراست، تمام اقدامات انجام خواهد شد تا تمام زنجیره فولاد کشور در بورس کالای ایران عرضه شود.

 

عظیمیان: شرایط مطلوب صنعت فولاد 

 

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در این نشست با بیان اینکه شرایط فولاد مبارکه اصفهان مطلوب بوده و افزایش سرمایه دیگری نیز در دستورکار این شرکت است، گفت: فولاد مبارکه پروژه های جدیدی در دست کار دارد که مهمترین آن تاسیس ۴ هلدینگ مالی و بزرگترین صندوق بازارگردانی است که تا پایان امسال راه اندازی می شود؛ البته ۹ پروژه بزرگ این شرکت نیز تا سال ۱۴۰۰۴ راه اندازی خواهد شد.

 

 مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه حال صنعت فولاد خوب بوده و برخی مشکلات در حال رفع است، گفت: عرضه محصولات فولادی در بورس کالای ایران به نفع تولیدکنندگان و سرمایه گذاران و سهامداران است و با ایجاد شرایط رقابتی شاهد سرمایه گذاری های بیشتر نیز در این صنعت خواهیم بود.

 

عظیمیان با بیان اینکه در حوزه بازار سهام باید تلاش کنیم تا اطمینان میان سهامداران ایجاد شود، افزود: ورود مردم به بازار سهام به جای حضور در بازار سکه و دلار امری مطلوب است که باید با تلاش هایی که صورت می گیرد، ثبات و اطمینان را به بورس برگردانیم تا سهامداران نیز با رضایت و خشنودی در بازار سهام فعال باشند.

 

عظیمیان در پایان افزود: با تعامل مناسب میان شرکت های فولادی، وزارت صمت و بورس کالا، روند معاملات بازار به روال منطقی خود برمی گردد تا دیگر ریسکی به سهامداران و تولید تحمیل نشود و به طور قطع شرایط در روزهای آینده برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان حوزه فولاد نیز بهتر خواهد شد.

 

 یزدی زاده: زمان حل مشکلات فولادی

 

به گزارش کالاخبر، منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز در این جلسه گفت: حضور مهندس جعفری در ایمیدرو و سعد محمدی در وزارت صمت جای امیدواری دارد و به نظر می رسد مشکلات به زودی مرتفع شود.

 

وی افزود: ذوب آهن در تامین مواد اولیه همواره مشکل داشته درحالی که ۱۰ درصد تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده است که در تلاش هستیم این مشکلات به زودی رفع شود؛ شرایط سهام شرکت در بورس نیز بهبود خواهد یافت به طوریکه درخواست داریم سهم ذوب اهن از فرابورس به بورس منتقل شود و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

 

یزدی زاده خاطرنشان کرد: سازوکار بورس کالا برای شرکت های فولادی از جمله ذوب آهن، طی سال های گذشته سودآوری را تضمین کرده است و از این رو باید گذاشت بورس کالا براساس رسالت واقعی خود فعالیت کند که در این راه تعامل وزارت خانه ها نیاز است.

 

او بر لزوم تقویت بورس کالا تاکید کرد و افزود: فضای کسب و کارها باید سالم، شفاف و کارا باشد و از این رو تولیدکنندگان فولادی کشور باید امکان استفاده از ابزارهای مالی را داشته باشند که این ظرفیت در بورس کالا وجود دارد.

 

 یزدی زاده ادامه داد: ذوب آهن تلاش خود را می کند تا تمامی کالاهای تولیدی اش را در بورس کالا عرضه کند تا از شرایط رقابتی و شفافیت بورس کالا بهره مند شویم.

 

وی در پایان گفت: به منظور کمک به صنعت فولاد، سهامداران و جلوگیری از دخالت در روند بازار، تعامل میان بخش های مختلف نیاز است و باید فعالان این بخش تصمیم های لازم را برای بهبود اوضاع اتخاذ کنند.

 

تقی زاده: خبرهای خوب چادرملو به زودی اعلام می شود

 

ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز در این نشست با اعلام این خبر که چادرملو ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن برای تامین نیاز واحدهای فولادی به ویژه ذوب آهن به صورت حراج باز در بورس کالا عرضه خواهد کرد گفت: ذخایر خوبی در حال اکتشاف داریم و این خبر را به محض اطلاعات بیشتر در اختیار سهامداران خود قرار خواهیم داد.

 

وی افزود: در تصمیم گیری ها باید یک تعامل همه جانبه میان وزارت صمت، بورس و شرکت های تولیدکننده شکل بگیرد تا مسائل به نحو احسن حل و فصل شود.

 

تقی زاده تصریح کرد: برای همکاری بیشتر با مجموعه بازار سرمایه و بورس کالا آمادگی کامل داریم و هر گونه اقدامی که به حمایت از سرمایه های مردم در بورس منتهی شود دریغ نخواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه تولیدات چادرملو فراتر از برنامه سال جاری است و تولید شمش شرکت نیز ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت، گفت: تحریم نه در توسعه و نه در طرح ها توقف ایجاد نکرده و تنها بخشی از هزینه ها را افزایش داده است و در واقع شرایط صنعت فولاد و معدن کشور بسیار مطلوب ارزیابی می شود.

 

صباغ: عرضه یک میلیون تن سنگ آهن در بورس

 

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو نیز در این جلسه نیز نکاتی را مطرح کرد و ادامه سخنان تقی زاده گفت: ایمیدرو برای عرضه یک میلیون تن سنگ آهن در تالار حراج باز بورس کالا به منظور تامین نیاز واحدهای فولادی به خصوص ذوب آهن آماده است.

 

امیری: همراهی کامل وزارت صمت با بازار سرمایه

 

سیف اله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی گفت: دکتر سعدمحمدی درخواست ارسال نقطه نظرات انجمن های فعال حوزه زنجیره فولاد را داشتند تا پس از جمع بندی و هماهنگی با واحدها به مجلس ارائه شود.

 

وی افزود: از همین تریبون اعلام می کنم که با مدیریت های جدید، مشکلی میان وزارت صمت و بازار سرمایه وجود ندارد و همه اقدامات لازم در جهت توسعه صنعت فولاد و حمایت از بازار سرمایه انجام خواهد شد.

 

خلیفه سلطان: فولادی ها به دنبال بستری شفاف

 

رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در این جلسه گفت: همیشه نیاز به ایجاد بازاری متشکل و سازمان یافته برای تقابل آزاد عرضه و تقاضا و دستیابی به اثرات مثبت در کشور احساس شده و بورس کالا توانسته  فضایی را به وجود آورد که از التهابات بازار فولاد کاسته شود.

 

او با بیان اینکه براساس تاکید سایر مدیران فولادی باید در تصویب طرح تنظیم فولاد در مجلس تامل شود تا این طرح چوب لای چرخ صنعت فولاد نگذارد، گفت: شفاف سازی به بازار فولاد خیلی کمک می کند و باید تاکید شود که فولادی ها به هیچ عنوان به دنبال رانت در زنجیره فولاد نیستند و تنها خواستار کار کارشناسی از سوی مسئولان هستند؛ بنابراین دو وزارت خانه اقتصاد و صمت بهتر است در این راستا گام بردارند.

 

سلطانی نژاد: دستورالعمل تضامین اجرا می شود

 

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان این نشست از تلاش همه جانبه رییس سازمان بورس، مدیران فولادی و وزارت صمت در جهت بهبود فرآیندها در حوزه مبادلات بازار فولاد قدردانی کرد.

 

سلطانی نژاد با اعلام این خبر که دستورالعمل تضامین در بورس کالا در حال نهایی شدن است گفت: با اجرایی شدن این دستورالعمل، بسیاری از مشکلات تضامین شرکت ها برای فعالیت در بورس کالا برطرف می شود.

 

وی همچنین در پایان اظهار داشت: هدف دکتر دهقان از همان ابتدای حضور در سازمان بورس، هم افزایی در حوزه فولاد بوده است که قطعا بحث شیوه نامه و اصلاح آن را با هماهنگی وزارت صمت نهایی خواهیم کرد و باید اعلام شود که هم اکنون اختلاف نظری میان بورس و وزارت صمت وجود ندارد و شرایط برای ثبات و پایداری شرایط بازار مهیا است.

 

جمع بندی: بیانه ای برای تامل بیشتر مجلس در طرح فولادی

 

در نشست امروز، مدیران فولادی کشور هر یک نقطه نظرات خود را در جهت رفع برخی مشکلات در روند تامین مواد اولیه، صادرات و حمایت از سهامداران اعلام کردند که به اعتقاد آن ها برای اتخاذ بهترین تصمیم ها، نیاز به تامل بیشتر در طرح فولادی مجلس نیز نیاز است.

 

در واقع جمع بندی نشست امروز، نگارش یک بیانیه با امضای همه تولیدکنندگان فولاد، متولیان بازار سرمایه و وزارت صمت بود تا با تعامل هر چه بیشتر با اعضای کمیسیون صنایع مجلس اقداماتی در جهت حمایت از حقوق سهامداران، رفع موانع تولید و تامین مواد اولیه، صادرات و موارد دیگر اتخاذ شود.

 

رشد حجم و ارزش معاملات در بورس کالای ایران

 

در هفته منتهی به 17 بهمن ماه، 718 هزار و 572 تن انواع کالا به ارزش بیش از 101 هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که به ترتیب رشد 4 و 42 درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد.

 

 

رشد حجم و ارزش معاملات در بورس کالای ایران

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بورس کالای ایران، طی هفته اخیر و در تالار محصولات صنعتی و معدنی 400 هزار و 688 تن انواع کالا به ارزش 61 هزار و 798 میلیارد ریال معامله شد.

 

در این تالار 336 هزار و 798 تن فولاد، 7 هزار و 200 تن مس، 6 هزار و 555 تن آلومینیوم، 120 تن کنسانتره مولیبدن، 15 تن کنسانتره فلزات گرانبها، 50 هزار تن سنگ آهن دانه بندی شده و 41 کیلوگرم شمش طلا از سوی مشتریان خریداری شد.

 

همچنین در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، 313 هزار و 691 تن انواع کالا به ارزش 39 هزار و 240 میلیارد ریال به فروش رسید.

 

در این تالار 55 هزار و 50 تن وکیوم باتوم، 99 هزار و 770 تن قیر، 84 هزار و 843 تن مواد پلیمری، 35 هزار و 6 تن مواد شیمیایی، 34 هزار و 500 تن لوب کات، 3 هزار و 162 تن روغن پایه، 50 تن آرگون  و 325 تن گوگرد معامله شد.

 

همچنین 4 هزار و 193 تن کالا هم در بازار فرعی بورس کالای ایران به فروش رسید.

 

 

عرضه 27 هزار تن مواد شیمیایی و پلیمری در نخستین روز هفته

 

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز شنبه 18 بهمن ماه میزبان عرضه 27 هزار و 119 تن مواد پلیمری و مواد شیمیایی است.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، یک هزار و 250 تن ریل راه آهن در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران عرضه می شود.

 

تالار صادراتی بورس کالای ایران در این روز شاهد عرضه 14 هزار و 650 تن قیر است.

 

بازار فرعی بورس کالای ایران نیز عرضه 892 تن دوده صنعتی، 184 تن ضایعات فلزی و 44 تن ظروف پلی پروپیلن را تجربه می کند.

 

 

منبع خبر: جمع آوری توسط تیم متفکران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics