تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ضمانت های اجرایی پایانه های فروشگاهی

نظام یکپارچه و فراگیر پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان یک نظام جامع جمع‌آوری و پردازش اطلاعات در سطح ملی می‌باشد، به نحوی‌که مهم‌ترین و اصلی‌ترین شالوده این نظام، داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده است که از مدیریت جریان اطلاعات مالی و مالیاتی مودیان شروع شده و با مدیریت اطلاعات اقتصادی، تجاری و مالی مشمولین به تکامل می‌رسد.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، این نظام شامل تجهیزات ( اعم از نرم افزار یا سخت افزار یا میانافزارهای مربوطه و شبکه) با قابلیت لازم برای ثبت اطلاعات فروش کالا و خدمات واحد کسب‌و‌کار بوده و همزمان امکان اتصال به پایگاه اطلاعات مودیان در سازمان امور مالیاتی کشور را حسب مورد به صورت برخط یا غیر برخط دارد.

 

 


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 طبق «قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان»، کلیه اشخاص مشمول ثبت نام و نصب سامانه های فروشگاهی مکلفند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر می کند، نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند. مشمولین علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی می باشند. استفاده از پایانه فروشگاهی برای مودیانی که مستقیما با مصرف کننده نهایی ارتباط ندارند، الزامی نیست; اما مودیان مزبور موظفند کلیه صورت حساب های خود را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، از طریق سامانه مودیان صادر کنند. اما عدم ثبت نام و استفاده از این سامانه برای افرادی که طبق فراخوان های سازمان امور مالیاتی مشمول شده اند، تخلف محسوب شده و جرایمی در پی دارد که در ادامه برخی از تخلفات و حسب مورد، جریمه های متعلقه در این قانون را شرح خواهیم داد.

 

 

 

- عدم صدور صورتحساب الکترونیکی، معادل ده درصد(10%) مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا 20 میلیون ریال، هر یک که بیشتر باشد.
- عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه های فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان، یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، معادل ده درصد(10%) مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طریق، یا 20 میلیون ریال، هریک بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق های موضوع قانون مالیات های مستقیم در همان سال مالی.

 


- عدم اعلام شماره حساب یا حساب های بانکی واحد اقتصادی که گردش مالی واحد از طریق آن یا آنها انجام می شود به سازمان، معادل ده درصد(10%) مجموع فروش انجام شده از طریق آن حساب یا 20 میلیون ریال، هرکدام که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر مشوق های موضوع قانون مالیات های مستقیم در همان سال مالی.

 


- عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش کردن صورتحساب، معادل دو درصد(2%) مبلغ صورتحساب های مذکور یا معادل 20میلیون ریال، هریک بیشتر باشد.

- عدم رعایت احکام مذکور در این قانون، معادل یک درصد(1%) مبلغ فروش گزارش نشده یا معادل ده میلیون ریال، هر یک که بیشتر باشد.
گفتنی است، مبلغ جریمه های ثابت مندرج در این قانون، متناسب با نرخ تورم سالانه براساس آخرین اعلام بانک مرکزی، هرسال توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می شود.

 


همچنین، سازمان امور مالیاتی نمی تواند بیشتر از 50 درصد جریمه های موضوع این ماده را مطابق ماده (191) قانون مالیات های مستقیم مورد بخشودگی قرار دهد.

 


براین اساس، هرشخصی که به قصد تقلب یا اخلال در نظام مالیاتی کشور، اقدام به تولید، عرضه یا استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و پایانه های فروشگاهی معیوب یا تجهیزات معیوب کننده کند، یا پایانه فروشگاهی خود یا دیگران را تخریب کند، علاوه بر جبران ضرر و زیان، حسب مورد به یک یا چند مورد از مجازات های تعزیری درجه شش قانون مجازات های اسلامی به غیر از حبس، محکوم می شود.

 

 

لازم به ذکر است، در صورت تداوم تخلف واحد کسب و کار پس از گذشت یک سال، مجوز فعالیت واحد متخلف توسط مرجع صادرکننده مجوز ابطال خواهدشد. و بانک مرکزی موظف است درگاه ها و پایانه های پرداخت واحد مختلف را در زمان تعطیلی یا تعلیق فعالیت آن واحد، مسدود کند.

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics