تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

برقراری عدالت مالیاتی از کارکردهای مهم پایانه های فروشگاهی

با توجه به اهمیت شفافیت در عملکرد فعالیت های اقتصادی و مالیات ستانی و به تبع آن برقراری عدالت مالیاتی، نظام مالیاتی تصمیم به پیاده سازی پایانه های فروشگاهی آنلاین کشور گرفت. به این منظور، در این سامانه داده های اطلاعاتی مودیان در دسترس خواهد بود. بدون شک استفاده از پایانه های فروشگاهی، پیامدهای مثبت بسیاری دارد که از مهم ترین آن ها می توان به برقراری عدالت مالیاتی اشاره کرد. به وسیله این پایانه ها، اطلاعات، در سطح ملی جمع آوری و پردازش شده و این امر موجب افزایش تمکین مالیاتی و افزایش درآمد پایدار برای کشور می شود.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل سازمان امور مالیاتی کشور، از قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، 18 آبان 98 از مجلس به دولت و از طرف دولت به وزارت امور اقتصادی و سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد و هدف از آن شفافیت مالیاتی هوشمند و کاربردی کردن استفاده از صورتحساب الکترونیکی صادره از دستگاه های پرداخت الکترونیکی در واحدهای صنفی مشمول قانون مالیات های مستقیم باشد.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

این قانون، حاوی 29 ماده و 28 تبصره است و وظایف شرکت های معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی، شرایط، الزامات، تعاریف، جرایم، بخشودگی ها، معافیت ها و روش اجرای نوین اخذ مالیات از فروشنده کالا و خدمات که از طریق دستگاه POSE و حافظه مالیاتی، تراکنش انجام می دهد و اطلاعاتش در سامانه مودیان ثبت شده را مشخص کرده است. در بند ب ماده (1) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، پایانه فروشگاهی اینگونه تعریف شده است: رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (pos) ، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد.

 

 

همچنین در بند ج ماده (1) این قانون در تعریف اشخاص مشمول(مودیان) آمده است: کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصلهای چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366/12/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مودی استفاده می شود، مراد، اشخاص مشمول است; مگر خلاف آن تصریح شده باشد.

 


در حقیقت پایانه های فروشگاهی با هدف شفاف‌سازی مبادلات اقتصادی، تحقق اهداف دولت‌ الکترونیکی، سهولت در شناسایی درآمد واقعی مودیان و برقراری عدالت مالیاتی برای صاحبان مشاغل نقش مهمی ایفا می کند.

 


برای پیاده سازی پایانه های فروشگاهی، اهداف زیر درنظر گرفته شده است:
- ایجاد کمترین اخلال در کسب و کار مودیان
- حفظ حریم شخصی و اطلاعات کسب و کار مودیان
- ایجاد فضای آزاد رقابتی
- افزایش رضایت مودیان
- شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری برپایه ایجاد زیرساخت مالیات ستانی هوشمند
- مدیریت جریان مالی در نظام مالیاتی
- توسعه و تقویت ابعاد کنترلی و نظارتی در نظام مالیاتی
- شناسایی صحیح درآمدهای مشمول مالیات و کاهش فرار مالیاتی
- ایجاد شفافیت در شناسایی درآمد حاصل از کسب‎ و‎کارها و جلوگیری از تضییع حقوق مودیان و دولت

 


با توجه به موارد یادشده ناگفته پیداست استفاده از پایانه های فروشگاهی در مبادلات اقتصادی موجب افزایش درآمدهای دولت، کاهش هزینه های جاری و مبارزه موفق با اقتصاد غیر رسمی می شود. درواقع، فرآیندهای مدیریت بدون استفاده از فناوری اطلاعات به صورت مطلوب قابل دسترسی نیست.

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics