تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سنجش توانایی و دانش یا سرعت عمل؟ / امیر ابراهیم زاده

امسال همچون سالیان گذشته مهم‌ترین و اساسی ترین آزمون حرفه‌ای در رشته حسابداری در فضای کرونایی برگزار شد. عده‌ای از شرکت‌کنندگان در دوران برف و یخبندان از شهرهای مختلف خود را به تهران رساندند تا در این آزمون حضور پیدا کنند.اندکی پیش از برگزاری آزمون، مطلبی درخصوص نحوه برگزاری این آزمون توسط اساتید ارجمند آقایان دوانی و شمس احمدی در روزنامه «دنیای اقتصاد» چاپ شد و این توقع وجود داشت که لااقل امسال که از یکسو پاندمی کرونا موجب التهاب و استرس در جامعه شده است و از طرفی برگزاری آزمون در زمستان که سفر شرکت‌کنندگان شهرستانی را دچار اختلال کرده بود؛ تمهیداتی اندیشیده شود تا با شرایط استاندارد و منظم تری نسبت به سال‌های گذشته برگزار شود.

به گزارش لحظه نگر حسمان،  به نقل از جامعه حسابداران رسمی ایران، اما نارضایتی‌هایی مبنی بر نبود امکانات بهداشتی مناسب درخصوص برگزاری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی (داشتن تونل ضدعفونی از حداقل‌ها بود)، نا مناسب بودن محل برگزاری (صندلی‌های نا مناسب، دمای هوا)، عدم رعایت عدالت در برقراری نظم عمومی و کنترل محدودیت‌ها برای جلوگیری از تقلب از جمله ورود موبایل به داخل سالن‌ها (تصاویری که شرکت‌کننده‌ها از اوراق امتحانی خود به بیرون ارسال کرده‌اند موجود است) و دریغ از پذیرایی حداقل؛ اما آنچه مهم‌تر از بقیه نکات طی چند روز گذشته مطرح شده است، فرصت اندک برای پاسخگویی سوالات بوده است، مطلبی که تقریبا همه شرکت‌کنندگان نسبت به آن اعتراض دارند.در این مورد چند نکته به ذهن متبادر می‌شود که عرض می‌کنم.


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

۱- آیا نفس کار حسابرسی و مسوولیت‌های مرتبط با حسابدار رسمی احتیاج به سرعت عمل دارد؟

 

۲- آیا پروژه‌ای در این حرفه وجود دارد که پاسخگویی یک ساعت را نیاز داشته باشد ؟

 

۳- آیا نوشتن گزارش درخصوص تشریح مباحث مالیاتی یک شرکت بورسی یا حتی نوشتن یک لایحه مالیاتی برای یک شرکت با ابعاد طرح شده در سوالات در یک ساعت امکان‌پذیر است؟

 

۴- آیا طراحان محترم سوال و همه اعضای محترم جامعه که مفتخر به‌عنوان حسابدار رسمی هستند امکان حل این مساله‌ها رو در این بازه زمانی دارند ؟ (توجه شما را به بازه زمانی مشخص جلب می‌کنم)

 

 

 

 

۵- آیا روش‌های دیگری برای سنجش توانایی و دانش شرکت‌کنندگان وجود ندارد؟

 

۶- آیا در طول دوران تحصیل در این رشته (حسابداری) به خاطر دارید که در آزمون پایان ترم درسی (اعم از دروس تخصصی و پایه) شرکت کرده باشید و زمانی کوتاه تر از ۹۰ دقیقه یا ۱۲۰ دقیقه داشته باشید؟

 

۷- آیا پاسخگویی در این بازه زمانی (مثلا در درس مالیاتی یک ساعت) نشان از تسلط بر کار حسابرسی است؟

 

۸- آیا ذات و نفس کار حسابرسی صبوری، تعقل و درایت نیست؟

 

چرا باید برای ورود به این عرصه سرعت عمل را سنجید، مگر آزمون استخدام در سازمان آتش نشانی یا اورژانس تهران است؟

 

در خاتمه پیشنهاد می‌کنم برای سال‌های آتی ضمن افزایش زمان پاسخگویی به سوالات؛ امکان پاسخگویی به‌صورت انتخابی در بخش تشریحی هم فراهم شود

 

این شیوه پاسخگویی می‌تواند استرس داوطلب را کاهش داده و امکان مدیریت زمان را فراهم کند و برای جلوگیری از تضییع حقوق شرکت‌کنندگان امسال حد قبولی کاهش یابد.

 

 

 

 

منبع خبر: جامعه حسابداران رسمی ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics