تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بازار کم‌رونق بورس در سایه بیم و امید

معاملات آرام و در هاله ای از احتیاط امروز بازار سهام در حالی صورت گرفت که خبری از نقدینگی سرشار هفته های گذشته نبود و حضور حقوقی ها در صف خریداران پررنگ تر بود.

 

مریم علیزاده؛ دماسنج بازار بورس در طی داد و ستدهای صورت گرفته با 33 واحد افزایش به عدد 96هزار و 241 رسید. امروز 1میلیارد و 304میلیون برگه سهم به ارزش 2825میلیارد ریال معامله شد که نسبت به روز گذشته اندکی افزایش داشته است. شاخص هم وزن اما با 105واحد کاهش به عدد 17165رسید.شاخص کل فرابورس نیز با کاهش 2 واحدی روی عدد یک هزار و 55 واحد به کار خود پایان داد.

 

در طی معاملات کم حجم دیروز که زیر سایه بیم و امید تکرار روند 2 روز ابتدایی هفته و کمبود نقدینگی که در سراسر بازار به چشم می خورد ،بیشترین تاثیر مثبت را شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 30 واحد افزایش ، شرکت ملی صنایع مس ایران با 22واحد افزایش و شرکت فولاد خوزستان با 21واحد افزایش را بر شاخص داشتند.

 

اما در سوی منفی های امروز بازار، بانک اقتصاد نوین با 24واحد کاهش، فولاد مبارکه با 15واحد و سیمان اصفهان با 12 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر بازار بورس اعمال کردند.

 

اما در طول دادوستدهای امروز نمادهای (بترانس) پس از برگزاری مجمع و انتخاب اعضای هیئت مدیره ،(کچادح) حق تقدم استفاده نشده ،(اخابر) پس از برگزاری مجمع به جهت افزایش سرمایه 10 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی ( در اختیار هیئت مدیره قرار گرفت)، (قچار)  پس از برگزاری مجمع و تعیین اعضای هیئت مدیره، (سکرد) پس از برگزاری مجمع عمومی پایان سال و عدم تقسیم سود نقدی،(دیران) با توجه به افشای اطلاعات در خصوص تعدیل درآمد بازگشایی شدند.

 

همچنین در پایان معاملات دیروز نمادهای (وآفری) برگزاری مجمع به جهت انتخاب اعضای هیئت مدیره، (کاذر) برگزاری مجمع به جهت افزایش سرمایه 100 درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات،(بنو)برگزاری مجمع به منظور تعیین اعضای هیئت مدیره، (فملیح) پایان مهلت پذیره نویسی ،(غفارس) مجمع به منظور تعیین اعضای هیئت مدیره متوقف شدند.

 

همچنین در پایان بازار امروز پیامی از سوی مدیریت عملیات بازار مبنی بر اخراج نمادهای (شپلی) و (شمواد) از بازار بورس و انتقال آن ها به بازار پایه فرابورس منتشر شد.

 

و اما ازنکات اساسی که سبب کم رونقی بازار سرمایه شد را می توان به چند مورد اشاره کرد:

1-  ترس حقیقی ها از ادامه روند هیجانی بازار همچون دو روز ابتدایی هفته

2-  کمبود نقدینگی و فرار سهامداران حقیقی از بازارتا آرام شدن جو معاملات

3-  موضوع مهم بین المللی که باید در نظر داشت، سخنرانی روز 16 دی ترامپ و تصمیم وی جهت ماندن یا خروج از برجام توسط ایالات متحده

4-  آشفته بازارطلا و ارز که سبب شده است نگاه فعالان اقتصادی را بر خود متمرکز کند

 

اما دو نکته مثبت و قابل تامل درباره این روزهای بازار سرمایه می توان به افزایش قابل ملاحظه نرخ های جهانی فلزات اساسی در اولین روز بازگشایی بازارهای جهانی و پرواز مجدد قیمت مس و فولاد و دیگر اینکه افزایش نرخ ارز تاحد زیادی موجب افزایش حاشیه سود شرکت های صادرات محور همانند پالایشی ها و فلزی خواهد شد.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics