تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اهمیت و نقش فرهنگ سازی مالیاتی

فرهنگ یک رشته‌ نامرئی است که افراد را بهم وصل می‌کند و به الگوی رفتاری بشر اشاره می‌کند. هنر، ادبیات، زبان و مذهب یک مجموعه بیانگر فرهنگ آن است.

 

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، ارزشهای فرهنگی و باورهایمان، خود را در سبک زندگیمان نشان می‌دهند. ارزشهای اخلاقی ما فرهنگ‌مان را نشان می‌دهند. اهمیت فرهنگ در ارتباط آن با نحوه فکر کردن و زندگی ماست. فرهنگ باعث بهتر شدن رفتار و طرز برخورد ما می‌شود. ارزشهای فرهنگی ما بر نحوه زندگیمان تأثیر می‌گذارند.

 


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 تبدیل رفتار درست به فرهنگ در افرادی که در یک جامعه زندگی می کنند دارای اثرات مثبتی می باشد که نفع آن در مرحله اول به سود خود افراد جامعه می باشد برای مثال فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی باعث کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی می باشد و یا فرهنگ استفاده از ماسک در شرایط شیوع ویرس کرونا در پیشگیری از شیوع و ابتلا به این ویروس موثر می‌دانند.

 

 


به واقع بایستی اذعان نمود، بدون فرهنگ و فرهنگ سازی نمی توان در هیچ زمینه ای موفق بود. فرهنگ از خود شخص شروع می شود و به سمت جامعه گسترش پیدا می کند. فرهنگ و کار فرهنگی باید از ریشه شروع و آموزش داده شود تا در بلند مدت تاثیر گذار گردد .

 


با توجه به مواردی که در بالا به آنها اشاره شد و از آنجایی که در سال‌های اخیر، ایجاد نوسانات قیمت نفت در بازار جهانی و اعمال تحریم‌های سنگین علیه کشورمان، بار دیگر زنگ خطر اقتصاد تک محصولی را به صدا درآورده است و برای عدم وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت و جایگزینی آن با درآمدهای پایداری همچون درآمدهای مالیاتی، باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه نهادینه شود.

 


فرهنگ مالیاتی به معنای باورها و شناخت مردم در مورد مالیات و لزوم پرداخت آن است . هرگاه بتوانیم ضرورت دریافت مالیات از مردم را به صورت مستدل و منطقی برای آن ها بیان کرده، به آنان آگاهی های لازم را داده و برای آن ها به صورت شفاف توضیح دهیم که مالیات دریافتی از مردم و توسط دولت صرف چه هزینه هایی می شود و در صورت نپرداختن مالیات، دولت و مردم دچار چه مشکلاتی خواهند شد و همچنین مردم به یک باور برسند که دولت مالیات دریافتی را برای بهبود وضع جامعه و توسعه ی اجتماعی و رفاه شهروندان هزینه می کند آنگاه می توان ادعا کرد که مقدمات یک فرهنگ مالیاتی خوب برای پرداخت مالیات توسط عامه ی مردم به وجود آمده است .
اما اشاعه فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه، نیاز به سرمایه گذاری و آگاهی دادن به مردم در خصوص نتایج و آثار مثبت آن دارد.

 


مردم باید حس کنند که پرداخت مالیات یک نوع مشارکت ملی است و برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی و عظمت و اقتدار کشور نیاز به همکاری افراد جامعه با دولت است برای مثال مردم باید بدانند که طبق قانون 3 درصد از مالیات بر ارزش افزوده در اختیار شهرداری ها قرار می گیرد که کمک شایانی در جهت تامین مالی هزینه های پروژه های بزرگ شهرداری ها نظیر تجهیز و نوسازی حمل و نقل عمومی، ایجاد فضاهای تفریحی، ترمیم خیابانها و معابرشهری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد و یا یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به حوزه ‌سلامت و درمان اختصاص داده می‌شود که در این خصوص می‌توان نقش سهم مالیات را در موفقیت طرح جامع نظام سلامت که به اجرا درآمده است و پوشش هزینه‌های درمان مشاهده کرد.

 


علاوه بر موارد فوق، حفظ استقلال و تمامیت کشور از طریق تامین وسایل و تجهیزات دفاعی و اداره نیروهای نظامی و انتظامی، تامین آب، برق، مخابرات و نیز وسایل ارتباط جمعی برای عموم، استقرار امنیت اجتماعی، تامین مایحتاج عمومی افراد جامعه در یک سطح قابل قبول، تامین زیر ساخت های اقتصادی و صنایع مادر و کلیدی برای ایجاد زمینه های تولید و اشتغال و تعادل اقتصادی، تشویق محققان و پژوهش گران ، توزیع عادلانه ثروت وکاهش فاصله طبقاتی و غیره از موارد مصرف مالیات در جامعه می باشد.

 


به همین منظور لازم است با استقرار نظام مالیاتی قوی و و ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب و ترغیب مردم به پرداخت مالیات، ساختار اقتصادی قوی در کشور را ایجاد کرد. که اینکار بدون بسترسازی فرهنگی در بین اقشار مختلف مردم، منجر به شکست می شود.

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics