تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از جشنواره هنرهای تجسمی:

هنر ایرانی را باید به استمرار و کارآفرینی برسانیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در بازدید از سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیان اینکه هنر ایرانی را باید به استمرار و کارآفرینی برسانیم، گفت: بازدید از آثار جشنواره هنرهای تجسمی فجر فرصت مغتنمی بود و برایم لذت وجودی و روحی ایجاد کرد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، سیدعباس صالحی افزود: با اینکه توانستم حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از آثار ارائه شده در جشنواره هنرهای تجسمی را ببینم ولی همین مقدار هم نشان دهنده این است که می توان اتفاقات قابل توجهی برای نتیجه جشنواره پیش بینی کرد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی ادامه داد: البته کارنامه جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نحوی کارنامه هنرهای تجسمی ایران در طول سال به شمار می آید و برون داد جشنواره محسوب می شود و جشنواره هنرهای تجسمی نشان می دهد که به صورت تجمیعی تر می توان این آثار را داوری کرد.

 

صالحی افزود: این دوره از جشنواره از چند بخش حائز اهمیت است. بخش اول در حوزه تنوع ها است. در سال های اخیر هر چقدر جلوتر می رویم شاهد تنوع در شاخه های مختلف این هنر هستیم. هم تنوع در پدیدآورندگان و هم تنوع به لحاظ اقلیمی.

 

وی در عین حال تصریح کرد: شناسنامه آثار ارائه شده کاملا روشن بود و بخش قابل توجهی از آثار مربوط به استان ها و حتی شهرستان های نه چندان مشهور بود. هر مقدار خاصیت جغرافیایی ایران را وسیع تر در نظر بگیریم و محدود به تهران و کلان شهرهای دیگر نباشد با توجه به ویژگی های اقلیمی و بومی کشور، برای هنر ایران چشم انداز خوبی ترسیم می شود و در نسل جوان و نوجوان اثر می گذارد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ویژگی دیگر این جشنواره که مرتبط با تنوع در آن است، حوزه نسل جوان است. در سال های اخیر کاملا محسوس است که نسل جوان هنرمند ایرانی رو به افزایش و رشد جهشی است. این رشد در همه شاخه های هنر محسوس است. در هنرهای های تجسمی در همه شاخه ها هم شاهد این جهش هستیم. بنابراین وقتی شاهد این رشد هستیم باید به آینده این هنر امیدوار باشیم. اینکه پیشکسوتان برای هنر خود رهروانی نداشته باشند یک خطر در این حوزه به شمار می آید و موجب انقطاع نسلی می شود اما در همه شاخه های هنر شاهد پویایی و زنده بودن هنر در نسل جوان هستیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به ویژگی های دیگر جشنواره هنرهای تجسمی اشاره کرد و گفت: تنوع مضمون از دیگر ویژگی های این دوره از جشنواره است. خیلی مضامین متکثر شده اند و این نشان دهنده خلاقیت به شکل وسیع است و در هنر ایرانی امیدواری ایجاد می کند. در این دوره مضمون ها کمتر تکراری بودند و در هر تابلو و اثر ارائه شده، با یک مضمون تازه مواجه می شدیم.

 

صالحی تنوع در قالب و فرم را از دیگر ویژگی های این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر برشمرد و افزود: آثار این دوره دارای فرم ها و اقتباس هایی در قالب و تکنیک مبتکرانه و خلاقه است و ترکیب های تازه ای دارد.

 

وی تصریح کرد: ذات هنر ذاتی است که باید بتواند در فضای تکثری و متنوع باشد. در این جشنواره تنوع در خلاقیت از لحاظ پدیدآوردندگان و قالب اثر کاملا محسوس است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کیفیت آثار این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی اشاره کرد و ادامه داد: تنوع می تواند یک امتیاز باشد اما اینکه از لحاظ استانداردها و کیفیت ها چگونه آثار را ارزیابی کنیم، حائز اهمیت است. آثار هنری ما رو به کیفیت بیشتری است و اینکه داوران در مراحل اول، دوم و انتخاب نهایی با این پرسش مواجه می شوند که کدام اثر را انتخاب کنیم نشان از پیشرفت به لحاظ کیفی است.

 

صالحی افزود: با توجه به شرایط کرونایی کشور شاهد جشنواره خوبی در این دوره از برگزاری بودیم. همچنین شاهد بخشی از افزودگی ها بودیم که منجر به بالا رفتن ارزش افزوده جشنواره می شود. بنابراین باید هنر ایرانی را به طرف استمرار و کارآفرینی برسانیم.

 

وی ادامه داد: هنر ضرورت روحانی انسان است و در حوزه اقتصاد هنر کشور هم جایگاه  پیدا می کند. امسال بخش ایده سازی فرصتی را فراهم کرد برای اتصال و پیوند بخش هنر و اقتصاد هنر که یکی از اقدامات خوب بود. بخش ستارگان هنر ایران هم بخش خوب دیگر این دوره از جشنواره بود. بخشی از اتفاقات تاریخی کشور ما هنر ایرانی بوده و هست. جوایز بین المللی هم فرصت هایی را برای عرضه هنر ایرانی در جهان ایجاد کرده و کسانی که در این حوزه دارای آثاری بوده اند می توانند به صورت یک جا دیده شوند که در بخش دیپلماسی فرهنگی ما قابل توجه و اهمیت است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از تلاش ها و خدمات دست اندرکاران برگزاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تشکر کرد.

 

در این بازدید سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی و جمعی از مدیران و دست اندرکاران سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی کردند

 

 

 

منبع خبر: پایگاه اطلاع رسانی دولت
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics