تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون چارچوب شرح خدمات طرح‌های ویژه حفاظت و احیاء بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون چارچوب شرح خدمات طرح‌های ویژه حفاظت و احیاء بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از گزارش پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور،

شماره۱۴۱۶۷۷/۳۰۰                                                                   ۱۳۹۹/۱۰/۲۱

دفتر ترویج معماری طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

اداره راه و شهرسازی کلیه استانها

 

شورای عالی شهرسازی و معماری، در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۸/۵، در راستای اجرای ماده سه قانون حمایت از مرمت و احیاء بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی، موضوع «تهیه طرح‌های ویژه محدوده‌های تاریخی فرهنگی توسط وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن ظرف مدت پنج سال» و ضرورت تسریع در تعیین تکلیف نحوه اقدام در محدوده‌های تاریخی و حل مشکلات ساکنان، چارچوب شرح خدمات پیشنهادی مشترک ارائه شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت راه و شهرسازی، به‌منظور تهیه طرح‌های ویژه حفاظت و احیاء محدوده‌های تاریخی را با توجه به مفاد بند ح ماده یک و ماده سه قانون حمایت از مرمت و احیاء بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی و صورتجلسه مورخ ۱۳۹۹/۷/۱۵ کمیته فنی شماره سه شورای عالی را  بررسی و ضمن تأیید چارچوب شرح خدمات ارائه شده (به شرح پیوست) مقرر نمود:

 

۱. طرح‌های ویژه حفاظت و احیاء، وفق موارد تصریح شده در قانون، با رویکرد صیانت از ارزش‌های تاریخی ـ فرهنگی و ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان این محدوده‌ها با رعایت حقوق مالکانه و سایر حقوق قانونی و شرعی، با توجه به ویژگی، ظرفیت و مزیت تاریخی، فرهنگی وطبیعی بافت تاریخی ـ فرهنگی شهر و روستا، با هماهنگی و همکاری نزدیک کلیه دست‌اندرکاران و ذینفعان در مقیاس کل تا جزء به همراه طرح مدیریتی مربوطه تهیه شده و تکالیف همه دست اندرکاران در آن روشن گردد.

 

۲. رعایت مفاد مصوبه شماره ۱۱۰۹۴/۳۰۰ مورخ ۱۳۹۶/۳/۱۰ شورای عالی شهرسازی و معماری در مورد «رویکردهای کلی حفاظت و احیاء بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی» و کلیه ضوابط و الزامات حفاظت و احیاء محدوده‌های تاریخی ـ فرهنگی در تهیه طرح‌های ویژه و کلیه طرح‌های تفصیلی در دست تهیه برای محدوده‌های تاریخی ـ فرهنگی الزامی است.

 

۳. با توجه به مفاد ماده سه «قانون حمایت از مرمت و احیاء بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی» و نظر به ضرورت بررسی نتایج تهیه طرح‌های ویژه حفاظت و احیاء، توسط شورای عالی شهرسازی و معماری، مرجع نهایی تصویب طرح‌های مذکور «شورای عالی شهرسازی و معماری» تعیین می‌شود.

 

 

 

۴. ضروری است در فرایند تهیه، بررسی و تصویب طرح‌های مذکور و با توجه به تجارب موفق و ناموفق پیشین در تهیه طرح‌های محدوده‌های تاریخی، چالش‌ها و موانع محتوایی و رویه‌ای حفاظت و احیاء محدوده‌های مذکور، توسط کمیته‌ فنی سه شورای عالی شهرسازی و معماری، مورد رصد و تحلیل قرار گرفته و پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی به شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه شود.

 

مراتب جهت استحضار و دستور انعکاس به کلیه مراجع ذیربط اعلام می‌شود.

 

معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ فرزانه صادق‌مالواجرد

 

منبع خبر: پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics