تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

چرایی حذف پیش‌بینی سود/ ۶۵درصد از شرکت‌های بورسی توان محقق کردن (EPS) را ندارند

در روزهای اخیر شاهد برخی تغییرات در دستورالعمل‌ها و متغیرهای بورسی بودیم که این تغییرات را می‌توان یک گام مثبت و رو به جلوی سازمان بورس در جهت افزایش نقدینگی و شفافیت اطلاعات شرکت‌های بورسی دانست.

 

مریم علیزاده؛ یک مقام آگاه سازمان بورس در خصوص توجیه حذف سود پیش بینی شده به اقتصادآنلاین گفت:متاسفانه تنها 65درصد از شرکت های بورسی در سال گذشته توان محقق نمودن سود پیش بینی شده(EPS) خود را داشته اند که ادامه این روند برای سالهای بعد ایجاد نگرانی در بین فعالان بازار سرمایه را درپی خواهد داشت.

 

وی افزود همچنین انحراف 466درصدی سود پیش بینی شده از سود تحقق یافته شرکت ها در سال گذشته نشان از عدم توانایی شرکت ها در پیش بینی درست سود می باشد.

 

در تحلیل آمار و ارقام بالا به نکاتی می توان پی برد که لزوم نظارت هرچه بیشتر و دقیقتر سازمان بورس را می طلبد. نخست اینکه برخلاف شرکت های بزرگ و شاخص ساز که دارای کمترین انحراف در پیش بینی سود و سود تحقق یافته هستند، غالبا در شرکت های کوچک بورسی شاهد تعدیلات منفی در گزارش های منتشره بر روی کدال هستیم که این قضیه را می توان نشات گرفته از پیش بینی سودهای دست نیافتنی دانست. در همین راستا، اقدام اخیر سازمان بورس در جهت حذف پیش بینی سود به منظور عدم گمراهی سرمایه گذاران را می توان به فال نیک گرفت.

 

نکته قابل توجه دیگر کوتاه شدن دست سفته بازان و دلالان از بازار بورس با حذف (EPS) می باشد. این افراد با دادن سیگنال های غلط و ساختگی از پیش بینی سودهای موهومی، سهامداران را ترغیب به خرید سهام شرکت های خاص می کنند و سبب گمراهی خریداران می شوند و اکنون که زمینه شفافیت اطلاعاتی با تغییرات جدید فراهم شده است، صدای این قشر به ظاهر دلسوز به حال سهامداران به نشانه اعتراض بلند شده است تا ضمن ایجاد نگرانی و بی ثباتی در بازار، تصمیم کارشناسی سازمان را به بیراهه ببرند.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics