تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

کاربران نظردادند؛ فرصت‌طلبان قیمت‌ مسکن را بالا و پایین می‌کنند

برخی کاربران معتقدند «هیچ بستری برای افزایش قیمت قابل توجه وجود ندارد و این مقدار خریدی هم که در بازار رخ داده، به‌دلیل نگرانی از افزایش قیمت است، ولی این رشد اندک نمی‌تواند دوام داشته باشد.»

 

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر ماه سال‌جاری به ۱۷.۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۰.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

با توجه به افزایش معاملات مسکن، در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا افزایش معاملات مسکن، از رونق مسکن خبر می‌دهد؟ آیا جامعه نیز این تحرکات را در بازار حس می‌کند؟

 

یکی از کاربران در این خصوص نوشته است: «وقتی سازوکاری برای قیمت‌گذاری مسکن وجود نداره، صرفا با گفتن رونق، بنگاه‌دارها شروع به افزایش قیمت واحدهای مسکونی می‌کنند. شما صرفا با یه بررسی می‌تونید ببینید توی یک منطقه مشخص چقدر قیمت‌ها متفاوت هست. به نظرم الان هم با ایجاد جو افزایش قیمت، برخی از ترس گرانی بیشتر شروع به خرید می‌کنند، ولی این رونق نمی‌تونه پایدار باشه، چون افزایش قیمت باعث می‌شه عده بیشتری از خرید خونه جا بمونند.»

 

یکی دیگر از کاربران متذکر شده است: «با این فرمونی که یه عده فرصت‌طلب دست گرفتن و قیمت‌ها رو بالا می‌برند، دوباره شکاف بین قیمت‌ها و قدرت خرید ایجاد می‌شه که رکودی سنگین‌تر از قبل بازار مسکن رو به زودی بگیره و دیگه نشه کاریش کرد. البته برای کسی مهم نیست که اگر بود با سازوکاری جلوی این روند رو می‌گرفتند.»

 

«ابتکار» عنوان کرده است: «بازار مسکن از دو طرف عرضه و تقاضا تشکیل شده که در چهار سال گذشته به دلیل ناتوانی مالی طرف تقاضا بازار راکد و قیمت‌ها رو به کاهش بود. اکنون به خاطر هیجانات کاذب ناشی از بودجه 97 می‌توان گفت در توان مالی طرف تقاضا که تغییری رخ نداده است که بتواند در بازار رونقی ایجاد کند، بنابراین معاملاتی که صورت گرفته، تنها بین دلال‌های نوپا و سوداگران تازه کار هست که آن‌ها هم با گذشت زمان و برگشت رکود، مجدد مجبور خواهند شد با قیمتی زیر قیمت خریدشان بفروشند.»

 

کاربر دیگری متذکر شده است: «سود بانک‌ها کم شده، مردم دارن کم‌کم شروع به خرید و فروش می‌کنند که همین باعث گرونی می‌شه. اما این شرایطی که الان اتفاق افتاد، جلوی رشد مسکن رو گرفت. ولی به جاش دلار و طلا روز به روز گرون‌تر می‌شه.»

 

یکی از کاربران متذکر شده است: «در جریان باشید که رونق بازار مسکن تقریبا می‌شه رونق یک‌سوم اقتصاد کشور؛ از مصالح تا کارگر ساده و معمار و مهندسای جوان کشور. پس رونق بازار مسکن خوبه، اما منطقی. ولی فعلا با شرایط کشور رونقی نخواهد داشت.»

 

کاربری یادآور شده است: «ما که پولمون به خرید نمی‌رسه ولی پایان این ماه قرارداد اجاره‌مون تموم می‌شه و صاحبخانه عزیز گفته 800 هزار تومان ناقابل باید بزاری روی اجاره‌ات. پول پیش هم قبول نمی‌کنه، چون بانک‌ها سود نمی‌دن. به قول یکی از بنگاه‌های معاملات املاک، صاحبخونه‌ها پول مرغ و گوشت و همه چی رو می‌خوان از مستاجر بگیرن. این است وضعیت ما.»

 

کاربر دیگری عنوان کرده است: «مسکن در ایران در قیاس با جهان هم بی‌کیفیت و کم دوامه و هم قیمت بسیار بالایی داره. طوری که تهران با گران‌ترین شهرهای دنیا رقابت می‌کنه. مشکل اصلی هم قیمت بالای زمین هست. ما در ایران نیاز به یک حرکت اجتماعی عظیم به منظور شفاف‌سازی و منطقی و ارزان‌سازی قیمت زمین و مسکن هستیم. وگرنه تقاضای بالقوه قادر به بالفعل شدن نیست. ضمنا من خودم صاحب آپارتمان مناسب هستم. روند فعلی قطعا نمی‌تونه پایدار بمونه.»

 

یکی از کاربران تاکید کرده است: «سال 85 و 86 رشد قیمت مسکن به خاطر تسهیلات ارزان‌قیمت و گسترده‌ای بود که شبکه بانکی پرداخت کرد. سال 90 و 91 هم به خاطر رشد قیمت نفت و پمپاژ پول توسط دولت وقت مسکن رشد قیمت قابل توجهی داشت. اما در حال حاضر هیچ بستری برای افزایش قیمت قابل توجه وجود نداره. همین مقدار خریدی هم که داره رخ می‌ده، به خاطر نگرانی از افزایش قیمت است. ولی به زودی معلوم می‌شه این رشد اندک به خاطر بازار گرمی بنگاهی‌ها بوده و نمی‌تونه دوام داشته باشه.»

منبع خبر: خبرآنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics