تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

برخی تکالیف اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان پس از تصویب در مجلس و تایید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد. این قانون وظایف شرکت های معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی، شرایط، الزامات، تعاریف، جرایم، بخشودگی ها، معافیت ها و روش اجرای نوین اخذ مالیات از فروشنده کالا و خدمات که از طریق دستگاههای کارتخوان بانکی (pos) و حافظه مالیاتی، تراکنش انجام داده و اطلاعاتش در سامانه مودیان ثبت شده را مشخص کرده است.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، شفافیت اطلاعات اقتصادی و تحقق عدالت مالیاتی، حذف چرخه عرضه کالای قاچاق در شبکه رسمی توزیع و همچنین کاهش هزینه قیمت تمام شده کالا برای اصناف با حذف واسطه های غیرضروری ، از جمله اهداف قانونگذار برای نصب صندوق فروش بوده است.

 


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در این قانون تکالیفی بر عهده اشخاص مشمول این قانون گذاشته شده است که به برخی از این وظایف اشاره خواهد شد.
کلیه اشخاص مشمول مکلفند به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند، نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند. خرده‌فروشی ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف‌کننده نهائی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی می‌باشند. استفاده از پایانه فروشگاهی برای مودیانی که مستقیما با مصرف‌کننده نهائی ارتباط ندارند، الزامی نیست; اما افراد مذکور مزبور موظفند کلیه صورتحساب‌های خود را به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند، از طریق سامانه مودیان صادر کنند.

 

 


بر اساس ماده 2 این قانون،سازمان با همکاری اتاق اصناف ایران مکلف است نسبت به آموزش، توانمندسازی و مشاوره به اشخاص مشمول اقدام کند. کارگروهی مرکب از نمایندگان سازمان، اتاق اصناف ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در هر استان تشکیل می‏شود. کارگروه مذکور موظف است که به‌صورت سالانه درخواست مودیانی که اظهار به عدم توانایی در استفاده از پایانه ‏های فروشگاهی و سامانه مودیان را دارند، بررسی‏ کند و در صورتی که این کارگروه با درنظرگرفتن شرایط مودی نظیر ویژگی‏ های جسمی، منطقه جغرافیایی، سابقه مالیاتی و زیرساختها و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، تشخیص به ناتوانی و یا توانایی کمتر وی در استفاده از پایانه‏ های فروشگاهی و سامانه مودیان را دهد، شرکتهای معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی موظف خواهند بود نسبت به آموزش، توانمندسازی، نصب و راه‌اندازی پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان برای این دسته از مودیان اقدام کنند، به نحوی که مسوولیت و جریمه­ های عدم‌صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان به نیابت از این قبیل مودیان برعهده شرکتهای معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی خواهد بود. این مسوولیت و جریمه ‏های موضوع این قانون، شامل مواردی که عدم‌صدور صورتحساب الکترونیکی ناشی از کتمان درآمد توسط مودی می‌باشد، نخواهد بود.

 

 

مودیان مذکور مکلفند کارمزد (تعرفه) استفاده از خدمات شرکتهای معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی که مطابق با ترتیبات ماده (26) این قانون تعیین می­شود را پرداخت نمایند.
براساس ماده 9 این قانون، در صورتی که مودی، برخی از فعالیت‏ها و یا معاملات خود را کتمان کند یا از صدور صورتحساب های خود از طریق سامانه مودیان خودداری کرده یا در ثبت قیمت یا مقدار فروش، مرتکب کم اظهاری یا بیش اظهاری شده باشد، سازمان موظف است موارد تخلف مودی را از طریق سامانه مودیان به اطلاع وی برساند.

 

 

در این حالت چنانچه مودی موارد مزبور را پذیرفته و آنها را در کارپوشه خود در سامانه مودیان، ثبت یا اصلاح کند، صرفا مشمول جریمه‌های موضوع ماده (22) این قانون خواهد شد. اما در صورتی که مودی، آن موارد را نپذیرفته و از ثبت یا اصلاح آنها در سامانه مودیان امتناع کند، سازمان، مراتب تخلف مودی را با اسناد و مدارک مثبته به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌دهد.

 

 

در این مرحله، در صورت تأیید تخلف توسط هیئت حل اختلاف مالیاتی، علاوه بر جریمه مودی متخلف، سازمان می‌تواند با مراجعه به مودی یا مطالبه دفاتر و اسناد او، نسبت به حسابرسی دوره های مالیاتی سال تخلف، اقدام نماید.
در ماده 10 این قانون آمده است، اشخاص مشمول مکلفند شماره حساب یا حسابهای بانکی و شناسه یکتای دستگاههای کارتخوان بانکی (pos) یا درگاههای پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان اعلام کنند.

 

 


در طول فعالیت صاحبان مشاغل، ممکن است ایشان با مواردی از قبیل نقص فنی پایانه ‌های فروشگاهی، تعطیلی واحد شغلی و یا تغییر شغل و یا تغییر محل فعالیت مواجه شوند. مواد 12 الی 14 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، تکالیف صاحبان مشاغل در چنین موقعیت‌هایی را مشخص نموده است.

 

 

بر این اساس، اشخاص مشمول مکلف‌اند در صورتی‏که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی به دلیل بروز حادثه یا نقص فنی فراهم نباشد، مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمان اعلام می‌کند، به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنند و تا زمان امکان‌پذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی، فروش‌های خود را به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند، ثبت و صورتحساب‏های صادره را به سازمان ارسال کنند.

 


بر اساس ماده 13، در صورتی که به هر دلیل اعم از تعطیلی (موقت یا دائم) و یا انحلال واحد کسب ‌وکار، بهره‌برداری از پایانه فروشگاهی به‌طور موقت یا دائم متوقف شود، اشخاص مشمول مکلفند مراتب را ظرف مدت ده روز از توقف بهره‌برداری از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنند.

 


در ماده 14 این قانون آمده است، اشخاص مشمولی که نسبت به تغییر شغل یا محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب‌وکار اقدام می‌کنند، مکلفند ظرف مدت ده روز تغییرات انجام‌شده را از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی اعلام نمایند.

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics