تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مزایای مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا یا خدمات، باید به فروشنده بپردازد و فروشنده کالا و خدمات، این مالیات را در زمانهای معینی به دولت پرداخت می کند .

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، دلیل ارزشمند بودن اجرای این قانون آن است که مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر مصرف است، نه مالیات بر تولید. این موضوع باعث می‌شود مالیات از تولیدکننده به مصرف‌کننده، منتقل شده و در نهایت به دلیل مهار رشد بی‌رویه مصرف، پس‌انداز بخش خصوصی افزایش و در نتیجه، نرخ بهره کاهش یابد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

آنچه گفته شد به معنی افزایش سرمایه گذاری و افزایش رشد اقتصادی خواهد بود; ضمن آنکه قدمی هر چند کوچک برای تسهیل صادرات نیز می‌باشد; زیرا کالاهای صادراتی شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شوند. بسیار مهم است که کشورهای در حال توسعه به جای اتکا به بازارهای داخلی (تقاضای داخلی) بازارهای خارجی را مورد هدف خود قرار دهند (درست مانند کشور چین) که در راستای این هدف، یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد همین اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است .

 


مالیات بر ارزش افزوده دارای مزایای بسیار زیادی می باشد که از مهمترین آنها می توان به 1-شفاف‌سازی مبادلات اقتصادی (به‌علت ردیابی معاملات در زنجیره‌های واردات، تولید، توزیع و صادرات)2-تشویق سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات3-اخذ مالیات بیشتر از آن دسته از افراد جامعه که کالاها و خدمات لوکس و غیرضروری بیشتری مصرف می‌کنند4-افزایش مستقیم و غیرمستقیم میزان درآمدهای مالیاتی و نسبت درآمدهای مالیاتی از کل درآمدهای جاری دولت5-با توجه به اینکه نرخ اجرای این نظام مالیاتی معادل نرخ اجرای قانون موسوم به تجمیع عوارض است، افزایش مستقیم درآمدهای مالیاتی ناشی از اجرای آن ناچیز خواهد بود 5- جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف از محصول یا خدمات نهایی واحد .

 

 

همچنین لازم به ذکر است که قانون مالیات بر ارزش‌افزوده یک قانون ملی - محلی است، به گونه‌ای که از نرخ 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده، 3 درصد آن تحت عنوان عوارض ارزش‌افزوده صرف هزینه‌های عمران شهرها و روستاهای محل فعالیت فعالان اقتصادی می‌شود و یک درصد آن تحت عنوان مالیات سلامت به پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستاها و شهرها و جامعه عشایری، تکمیل و تأمین تجهیزات بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی با اولویت بیمارستان‌های مناطق توسعه‌نیافته، ارتقای سطح بیمه بیماران صعب‌العلاج و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی خارج از روستاها و شهرها به وزارت بهداشت و درمان تخصیص می‌یابد که نقش موثری در طرح تحول سلامت ایفا کرده است .

 


اجرای نظام نوین مالیات بر ارزش افزوده، می‌تواند شفافیت لازم را در شکل‌گیری ارزش افزودة کالا و خدمات ایجاد کند و حجم مبادلات بنگاه‌های اقتصادی را از تولید ناخالص ملی مشخص سازد و بدین ترتیب امکان وصول درآمد مالیاتی را با توجه به حجم واقعی مبادلات فراهم می‌آورد و با افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق اثر بخشی مستقیم در سهم مالیات بر ارزش افزوده و نیز کمک به وصول مالیات بر درآمد واقعی، زمینة کاهش فرار مالیاتی را ایجاد می‌کند .

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics