تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تاثیر مشوقها و بخشودگیهای مالیاتی در میزان مشارکت برای پرداخت مالیات

بی گمان زمانی که وظیفه ای طبق قانون بر عهده آحاد جامعه گذاشته شود همگان مجبور به اجرای آن بوده و چون انجام آن بر خلاف مواد قانونی مصوب کشور است لذا ترس از مجازات و جریمه، شخص را به انجام آن ترغیب می کند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، البته ترس از قانون اگر ضمانت اجرایی قوی به همراه نداشته باشد به تنهایی کافی نبوده و در برخی موارد افرادی ممکن است به قصد سودجویی راههایی را برای فرار از انجام تکلیف قانونی انتخاب نمایند.

 


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

پرداخت مالیات به عنوان یک وظیفه قانونی در تمام دنیا مرسوم است ضمن اینکه در کشور ما شرع و تکلیف دینی، انجام این فریضه را تقویت می کند.
قطعا اضافه بر اهرم قانون، مواردی نیز وجود دارد که موجب می شود تمایل و رغبت مودیان مالیاتی برای مشارکت در همیاری دولت با پرداخت مالیات افزایش یابد.

 

 


اطلاع رسانی به موقع از دستورالعملها و بخشنامه های مالیاتی- ارائه مشاوره مالیاتی برای فعالین اقتصادی که کسب و کاری را شروع کرده و اطلاعی از قوانین مالیاتی وتکالیف خود ندارند- ارائه خدمات و برخورد محترمانه و تکریم ارباب رجوع- در نظر گرفتن تسهیلات و تشویقاتی برای افزایش تمایل مشارکت در پرداخت مالیات – قدردانی و معرفی مودیان خوش حساب و .....مواردی است که تاثیر بسزایی در افزایش میزان مشارکت در پرداخت مالیات ایفا می کند.

 


جذب سرمایه گذاریهای خارجی هم یکی از مواردی است که در نظر گرفتن تشویقات و بخشودگیها و معافیتهای مالیاتی تاثیر بسیار زیادی بر آن دارد. امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از مشوقهای مالیاتی برای جذب سرمایه گذاری استفاده می کنند البته ناگفته نماند که اثربخشی چنین مشوقهای مالیاتی به عنوان بسته های اقتصادی، در مقایسه با هزینه های آن دولتمردان وتصمیم گیرندگان را دچار چالش می کند که شاید در دراز مدت بتوانند در این خصوص تصمیم لازم را بگیرند.

 


در قانون مالیاتهای مستقیم معافیتهایی با رویکرد حمایت از تولید وایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته برای برخی فعالیتهای اقتصادی در نظر گرفته شده که تا حدودی توانسته به رونق این کسب و کارها کمک کرده و بدین ترتیب میزان مالیات واریزی به خزانه را افزایش دهد.
به عنوان مثال: مطابق ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم، درآمد ابرازی مشمول مالیات فعالیتهای تولیدی و معدنی در مناطق کمتر توسعه یافته به میزان صددرصد (%100 )و به مدت ده سال از پرداخت مالیات معاف هستند. البته در این ماده قانونی به موارد دیگر با ذکر جزئیات مربوطه پرداخت شده که در یادداشتهای قبلی به آن پرداخته شده است.

 


خلاصه اینکه می توان گفت ارائه خدمات و تسهیلات و اطلاع رسانی به موقع و ارتقای جایگاه و شان مودیان مالیاتی ، عوامل بسیار تاثیر گذار و تعیین کننده ای در افزایش میزان مشارکت در پرداخت مالیات محسوب می شود که دولت چند سالی است توجه ویژه به این مقوله ها داشته و تلاشهای قابل قبولی را در این زمینه انجام داده است.

 

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics