تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

معرفی نظام یکپارچه و فراگیر پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

شفافیت اقتصادی و عدالت مالیاتی دغدغه ایه که همه ما خواهان آن هستیم. از این رو طرحی درحال اجرا شدن است که تحقق آن سبب دستیابی به دو هدف مذکور می شود. نام این طرح، «نظام یکپارچه و فراگیر پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان» است که براساس آن مردم و فعالان اقتصادی باید هنگام خرید یا فروش کالا و خدمات از پایانه های فروشگاهی استفاده کنند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، پایانه های فروشگاهی چیست؟ به مجموعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی مانند دستگاه پوز بانکی، صندوق فروش، تلفن همراه، اینترنت بانک و... که با نظارت سازمان امور مالیاتی کشور استفاده شوند و صورتحساب الکترونیکی صادرکنند، پایانه فروشگاهی گفته می شود.

 


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

حال ببینیم قانون برای مودیان مالیاتی که در این طرح ثبت نام می کنند چه مزایایی در نظر گرفته است:
1. اصل بر صحت اطلاعات این دسته مودیان است، مگر اینکه خلافش ثابت شود. یعنی ماموران مالیاتی جز در مواردی که تخلف شده باشد، حق ندارند به محل فعالیت این مودیان مراجعه کرده و به دفاتر و اسناد و مدارک آنها رسیدگی کنند.

 


2. به مرور فرایند ثبت نام و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده برای این مودیان تغییر می کند و نیازی به پر کردن اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ندارند.


3. فرایند ارائه فهرست معاملات فصلی برای این مودیان تغییر می کند و لازم نیست اقدام به پرکردن و ارسال آن کنند.


4. تسهیلات، تشویقات و جوایز مالیاتی برای این مودیان درنظر گرفته شده است.

5. اظهارنامه این گروه از مودیان هم در صورت انطباق با پایگاه اطلاعات مالیاتی، بدون رسیدگی پذیرفته می شود.
اما قانون برای مودیانی که در این طرح ثبت نام نکنند نیز جرایمی درنظر گرفته است:


1. اعمال جرایم نقدی
2. محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق های قانون مالیات های مستقیم
3. ابطال مجوز فعالیت واحد متخلف
4. مسدود شدن درگاه ها و پایانه های پرداخت واحد متخلف
چگونه در اجرای این طرح نقش خود را به درستی ایفا کنیم؟
برای کمک به اجرای صحیح این قانون، اگر فعال اقتصادی و یا مودی مالیاتی هستید دراولین گام در این نظام ثبت نام کنید تا ضمن بهره مندی از تشویقات و تسهیلات قانونی، مشمول جرایم نشوید. و اگر به عنوان مصرف کننده، قصد خرید کالا و خدماتی را دارید، از دستگاه های پرداخت الکترونیکی برای پرداخت وجه استفاده کنید.

 


نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که وقتی افرادی هستند که ترجیح می دهند از سامانه های فروشگاهی در مبادلاتشان استفاده نکنند یعنی نگران ایجاد شفافیت هستند و وقتی شفافیت وجود ندارد، شاهد قاچاق، پولشویی، اختلاس و فرار مالیاتی خواهیم بود و در این صورت اقتصاد کشور ضعیف می شود. بنابراین همه ما مسئولیم و باید از راه درست وارد معاملات شویم و سهم خود را برای برقراری شفافیت و عدالت را ایفا کنیم.

منبع خبر: سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics