تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رای شماره ۱۳۵۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال ماده ۳ آیین‌نامه اعطای بورس داخل برای ارتقاء سطح علمی مربیان دانشگاه‌ها، پژوهشگ

ابطال ماده ۳ آیین‌نامه اعطای بورس داخل برای ارتقاء سطح علمی مربیان دانشگاهها، پژوهشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از گزارش پایگاه اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور 

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: سازمان بازرسی کل کشور

موضوع شکایت و خواسته: ابطال ماده ۳ آیین‌نامه اعطای بورس داخل برای ارتقاء سطح علمی مربیان دانشگاهها، پژوهشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی به شماره ۴۷۲۸۴ـ ۱۳۹۳/۲/۳۱

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

گردش کار: سرپرست معاونت حقوقی و نظارت همگانی سازمان بازرسی کل کشور به موجب شکایت نامه شماره ۳۰۰/۱۷۱۴۷۱ ـ ۱۳۹۸/۷/۱۶ اعلام کرده است که:

 

" حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای بهرامی

رییس محترم دیوان عدالت اداری

سلام علیکم

احتراماً به استحضار می‌رساند: آیین‌نامه اعطای بورس داخل برای ارتقاء سطح علمی مربیان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی در ۹ ماده، ۳۷ بند و ۵ تبصره (به شماره ۴۷۲۸۴ـ ۱۳۹۳/۳/۲۰) در تاریخ ۱۳۹۳/۲/۳۱ به تصویب شورای مرکزی بورس (زیر نظر معاونت آموزشی وزارت علوم) و تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسیده و در ماده ۳ این آیین‌نامه، شرط شرکت در آزمون سراسری برای ادامه تحصیل در دوره دکتری حذف شده است. ماده ۳ آیین‌نامه مذکور به دلایل زیر مغایر با قانون و خارج از حدود اختیارات شورای مرکزی بورس می‌باشد:

 

اولاً: طبق بند ۴ ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مصوب سال ۱۳۸۹ و ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی (مصوب سال ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی) هرگونه پذیرش دانشجو منوط به شرکت در آزمون سراسری است و طبق بند ۴ ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزش و پذیرش مربیان مشروط به کسب حداقل ۸۰% نمره آخرین فرد پذیرفته شده می‌باشد.

 

ثانیاً: بر اساس قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور (مصوب سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی) معافیت از شرکت در آزمون پیش‌بینی نشده است. مضافاً این که کلیه مقررات مغایر با قانون برقراری عدالت آموزشی مبنی بر معافیت از شرکت در آزمون و سهمیه‌های مختلف و غیره لغو و منسوخ شده است.

 

ثالثاً: اجرای آیین‌نامه مورد اشاره منجر به سوء جریانات متعدد در پذیرش دانشجویان (از جمله: اخذ وجه از دانشجویان و بعضاً محرومیت آنان از ادامه تحصیل به دلیل عدم پرداخت وجوه مورد نظر) خواهد شد.

 

بنا به مراتب ابطال ماده ۳ آیین‌نامه اعطای بورس داخل برای ارتقاء سطح علمی مربیان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (به صورت فوق‌العاده و خارج از نوبت) در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مورد تقاضا می‌باشد."

 

متن مقرره مورد اعتراض به شرح زیر است:

 

" ماده ۳: شرایط ورود

۳ـ ۱ـ مربی مؤسسه با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد تأیید وزارت که شرایط علمی زیر را دارا باشد.

 

 ـ فارغ التحصیل دوره تمام وقت حضوری با حداقل معدل کارشناسی ۱۵ و کارشناسی ارشد ۱۷ بر اساس معدل تراز شده.

 

 

 ـ هم راستا بودن مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد.

 

 ـ داشتن حداقل ۶۰ درصد امتیاز پژوهشی از ماده ۳ جدول ارتقای هیأت‌های علمی با تأیید هیأت ممیزه مؤسسه یا هیأت ممیزه مرکزی.  

 

تبصره: هم راستا بودن پذیرش دوره دکتری با مقاطع تحصیلی قبلی باید به تأیید گروه آموزشی یا پژوهشی مربوطه و اداره کل برسد.

 

۳ـ ۲ـ حداکثر سن ۳۵ سال در زمان تقاضا.

 

تبصره: با توجه به آیین‌نامه ایثارگران، برای مربیان جامعه ایثارگری (فرزندان و همسر شهدا، جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و فرزندان و همسران آنان، آزادگان و فرزندان و همسران آنان) مربیان دانشگاه‌های تازه تأسیس و در حال توسعه، حداکثر ۴۰ سال در زمان تقاضا بلامانع است. درخواست این افراد در کمیته منتخب شورای مرکزی بورس وزارت جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

۳ـ ۳ـ تأیید رشته و گرایش تحصیلی مورد درخواست متقاضی توسط مؤسسه و اعلام نیاز به تخصص وی با تأیید هیأت اجرایی جذب مؤسسه.

 

۳ـ ۴ـ ارائه معرفی نامه از طرف رئیس مؤسسه به انضمام صورتجلسه هیأت اجرایی جذب و نظریه گروه آموزشی یا پژوهشی مربوطه.

 

۳ـ ۵ ـ کسب امتیاز لازم از مصاحبه علمی انجام شده توسط اساتید مورد نظر اداره کل."

 

  در پاسخ به شکایت مذکور، مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به موجب لایحه شماره ۷/۷۵/۲۸۰۱۸۲ـ ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ توضیح داده است که:

 

" اعضای محترم هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

با سلام و احترام؛

بازگشت به پرونده کلاسه بایگانی ۹۸۰۲۹۱۹ موضوع شکایت سازمان بازرسی کل کشور به طرفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به خواسته ابطال ماده ۳ آیین‌نامه اعطای بورس داخل برای ارتقاء سطح علمی مربیان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی به استحضار می‌رساند: با توجه به اتمام مدت اعتبار آیین‌نامه معترض‌عنه و بر اساس مصوبه مورخ ۱۳۹۸/۵/۲ شورای مرکزی بورس، نحوه ادامه تحصیل مربیان مطابق بخشنامه شماره ۴/۴۳۰۱۷ـ ۱۳۹۸/۵/۷ به کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی ابلاغ گردید. با توجه به مراتب فوق صدور دستور شایسته مبنی بر رد دادخواست مطروحه مورد تقاضاست. "

 

  هیأت عمومی دیـوان عدالت اداری در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰ با حضور معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

 

 

رأی هیأت عمومی

 

از تاریخ تصویب قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی، مصوب سال ۱۳۸۹، سهمیه‌بندی در پذیرش دانشجو به‌جز موارد مصرح در این قانون ممنوع اعلام شده است و به موجب بند ۴ این ماده واحده برای مربیان رسمی صرفاً ده درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت در مقطع دکتری تعریف شده است که کسب حداقل هشتاد درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده ضرورت دارد. از آنجا که مفاد بند ۳ آیین‌نامه اعطای بورس داخل برای ارتقاء سطح علمی مربیان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، متضمن اعطای امـتیازی فـراتر از امتیاز مقرر در بند ۴ می‌باشد، مغایر قانون و خارج از حدود اختیار مرجع وضع آن است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

 

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

معاون قضایی دیوان عدالت اداری ـ مرتضی علی اشراقی

 

منبع خبر: پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics