تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

شرحی مختصر بر چگونگی ارتباط جرم پولشویی و جرم فرارمالیاتی

بر اساس قانون مبارزه با پولشویی فهرست مصادیق پولشویی عبارت است از ; تحصیل مال حاصل از جرم، تملک مال حاصل از جرم، استفاده از مال حاصل از جرم، هرگونه فعالیت و اقدام در خصوص تبدیل درآمد حاصل از جرم، مبادله مال حاصل از جرم، انتقال مال حاصل از جرم و کتمان منشا یا منبع یا محل مال حاصل از جرم. شایان ذکر است بر اساس قانون مبارزه با پولشویی، به هر نوع دارایی اعم از مادی یا غیر مادی، منقول یا غیرمنقول، مشروع یا غیرمشروع و هر نوع " منفعت یا امتیاز مالی " و همچنین " کلیه اسناد مبین حق " اعم از کاغذی یا الکترونیکی نظیر اسناد تجاری، سهام یا اوراق بهادار، " مال" اطلاق می گردد.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، در خصوص چگونگی وقوع " جرم پولشویی " لازم به توضیح است که باید اکیدا دقت شود " پولشویی " از لحاظ ماهیتی ، جرمی قائم به ذات و مستقل نبوده و قطعا پس از وقوع جرمی دیگری تحت عنوان "جرم منشا" به جهت " اختفاء و رد اموال و منافع بدست آمده از جرم اولیه " به وقوع می پیوندد. بعبارت دیگر برای تحقق وقوع جرم پولشویی ،جرم دیگری باید پیش از آن به وقوع پیوسته باشد .بنابراین الزاما نوع جرم اولیه(جرم منشاء) به گونه ای باشد که منتج به کسب اموال و منافعی نامشروع و غیرقانونی شود. به عبارتی دقیق تر بر اساس قانون مبارزه با پولشویی به هر رفتاری است که مطابق ماده (2) قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شود

 


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

" جرم منشأ " گفته می شود . از منظر این قانون تخلفات مذکور در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز جرم محسوب گردیده است(بند الف از ماده1) .
در این مرحله است که فعالیت های مرتکبین جرم اولیه، با هدف قانونی جلوه دادن درآمدهای غیرقانونی حاصله از جرم اولیه ، در خصوص اختفاء و رد اموال و منافع بدست آمده از جرم منشاء ، اقدام به انجام معاملات یا فعالیت هایی صوری می نمایند و دقیقا در این مرحله است که جرم پولشویی به وقوع پیوسته و مفهوم پیدا می کند.به عنوان مثال ابتدا جرایمی مانند کلاهبرداری ، ارتشا ، سرقت (و هر جرم دیگری که به موجب آن ، درآمد و پول ،دارایی و اموال غیرقانونی و نامشروع کسب می گردد) به عنوان جرایم منشا پولشویی انجام می پذیرد و سپس مرتکبین جرمهای مذکور، برای پنهان کردن منشا مجرمانه هر نوع منافع کسب شده ، از جمله; منافع نقدی و غیر نقدی،منقول و غیر منقول، مالی و غیر مالی و... حاصله از جرایم مذکور ،اقدام به پولشویی می نمایند.

 

 

 

حال پس از توضیحات فو ق الذکر در خصوص رابطه ی جرم پولشویی و فرارمالیاتی می توان اینگونه توضیح داد که; با توجه به جرم تلقی شدن و تعیین مجازات برای عمل مجرمانه فرارمالیاتی (ماده274 قانون مالیات های مستقیم) می توان در ارتباط با جرم پولشویی و فرار مالیاتی اینگونه گفت که اگر شخصی(حقیقی یا حقوقی) در نتیجه ی انجام جرم فرار مالیاتی به هر نحوی از انحاء درآمد، عایدی و یا سودی کسب کرده باشد و به قصد کتمان این درآمد یا منبع و منشا آن، آن را مخفی نموده یا تبدیل نماید یا تحت هر یک از عناوین بالا استفاده کند، در واقع پولشویی از طریق فرار مالیاتی انجام داده است. به عبارت دقیق تر مواردی از قبیل ;

-کسب هر نوع درآمدی از منابع مالی ناشی از ارتکاب به جرم فرار مالیاتی( به شرط آگاهی شخص بر اینکه این درآمد حاصل از ارتکاب یک جرم فرار مالیاتی است.)
- نگهداری مال حاصل از فرار مالیاتی فردی دیگر برای او(به شرط آگاهی به این موضوع که این مال از فرار مالیاتی به دست آمده است.)
- مالکیت عوایدی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در نتیجه وقوع جرم فرار مالیاتی( جرم منشاء) تحصیل شده باشد(به شرط آگاهی شخص بر اینکه این عواید حاصل از ارتکاب یک جرم فرار مالیاتی است.)
موارد ارتباط وقوع جرم پولشویی با منشاء جرم مالیاتی تلقی می گردد.

 

منبع خبر: ​سازمان امور مالیاتی کشور
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics