تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تازه‌ترین گمانه‌زنی‌ها از قیمت جدید بنزین

یکی از بحث‌برانگیز‌ترین بخش‌های بودجه سال آتی، قیمت حامل‌های سوخت است. حتی دولت و مجلس شورای اسلامی در تصویب این بخش از بودجه با حساسیت بسیار زیادی در حال تعاملند.

 

در این باره سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۷ گفت: فعلا در خصوص قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی در کمیسیون تلفیق هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

 

این موضوع را برای بررسی تخصصی‌تر به یک کارگروه تخصصی سپرده‌ایم و قرار است که با در نظر گرفتن نقطه نظرات دولت، دستگاه‌های اجرایی و تمام نهادهای مربوطه، این کارگروه به یک جمع‌بندی برسد.

 

سپس جمع‌بندی نظرات در خصوص قیمت حامل‌های انرژی را هفته آینده به کمیسیون تلفیق تحویل دهد تا این کمیسیون پیشنهاد کارگروه را بحث و رای‌گیری کند.

 

علی اصغر یوسف‌نژاد ادامه داد: هفته آینده کمیسیون تلفیق نظر خود را در این زمینه اعلام خواهد کرد، اما نتیجه نهایی بعد از رأی‌گیری در صحن علنی مجلس مشخص خواهد شد و تا آن زمان تمام اظهار نظرات شخصی است.

 

این نماینده مجلس در خصوص دیدگاه شخصی خود گفت: به عقیده من باید از جهش قیمت‌ها در قالب بودجه سال آتی جلوگیری شود و اگر قرار است قیمت‌ها افزایش یابد، باید به گونه‌ای سیاست‌گذاری شود که به اقشار کم درآمد فشار اقتصادی وارد نشود.

 

همچنین احمد صفری عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: هر یک از نمایندگان مجلس نظر متفاوتی در این زمینه دارند و هنوز نمی‌توان در خصوص قیمت بنزین در بودجه سال ۱۳۹۷ با قطعیت اظهار نظر کرد اما آنچه مشخص است، لزوم رعایت توان قدرت خرید مردم در تصویب قیمت‌های حامل‌های انرژی برای سال آتی است.

 

او ادامه داد: نظر شخصی من حفظ قیمت بنزین در نرخ فعلی و توقف طرح اصلاح قیمت حامل‌های انرژی برای سال آینده است.
تثبیت قیمت بنزین در سال ۹۷ قوت گرفت

 

محمد‌رضا پورابراهیمی با اشاره به احتمال مخالفت مجلس با افزایش قیمت بنزین، از امکان جایگزینی منابع دیگر درآمدی برای هزینه در بخش اشتغال به جای افزایش قیمت حامل‌های انرژی خبر داد.

 

محمد رضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با مهر درباره منابع جایگزین کسب درآمد و تامین منابع برای اشتغالزایی در سال ۹۷ گفت: یکی از این منابع، کسب درآمد از محل فرارهای مالیاتی است؛ البته قرار نیست میزان مالیات دریافتی از مؤدیان افزایش یابد بلکه صرفاً افرادی که مالیات نمی‌پردازند باید شناسایی شده و از آن‌ها مالیات دریافت شود.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: یکی دیگر از منابع درآمدی دولت به جای افزایش قیمت حامل‌های انرژی، می‌تواند از محل واگذاری‌هایی که به‌عنوان نمونه در دارایی‌های مالی مانده و دولت در خصوص آن‌ها تصمیم‌گیری نکرده، باشد؛ سهام عدالت یکی از همین موارد است که از مشکلات اساسی کشور به شمار می‌رود.

 

پورابراهیمی فروش دارایی‌های تملیکی را یکی دیگر از راهکارهای جذب منابع از محل لایحه بودجه ۹۷ عنوان کرد و گفت: برآورد می‌کنیم دولت می‌تواند با فروش اموال تملیکی نیز حداقل دو برابر منابع پیش‌بینی شده در تبصره ۱۸ لایحه بودجه کسب درآمد کند و این آمادگی در مجلس وجود دارد که در قالب پیشنهاد در لایحه بودجه مطرح شود تا به دولت اجازه دهیم این اموال را به فروش برساند و در بخش‌های مختلف از جمله اشتغال هزینه کند.

 

دولت مصوبه مجلس را اجرا می‌کند

اردیبهشت ماه امسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی استفاده از کارت هوشمند سوخت در جایگاه‌های عرضه بنزین و گازوئیل را با تصویب کلیات و جزئیات طرح اصلاح ماده ۱ قانون توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت الزامی کردند.

 

اکنون شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید که به‌دنبال اجرای این قانون است.

 

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: مالکان خودروهای فاقد کارت سوخت برای جلوگیری از ایجاد هرگونه مشکل در زمان سوخت گیری، اقدام به تهیه کارت سوخت کنند.

 

زیبا اسماعیلی گفت: براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تحویل سوخت به خودروها فقط با ارائه کارت سوخت انجام می‌شود و استفاده از کارت سوخت جایگاه داران منوط به موارد استثناست. وی تصریح کرد: بنابراین مالکان فاقد کارت سوخت برای اخذ این کارت به دفاترپلیس ۱۰+ مراجعه کنند.

 

چندی پیش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ضرورت اتخاذ قیمتی متعارف برای بنزین و سایر سوخت‌ها به احتمال دونرخی شدن بنرین اشاره کرد، اما اعضای کمیسیون تلفیق مجلس می‌گویند که این موضوع یکی از سناریوهای مطرح است و هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

 

منبع خبر: تجارت نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics