تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مروری بر تغییرات استانداردهای حسابداری

استانداردهای حسابداری، قواعدی است عملی و در دسترس که هدایت کار و حرفه حسابداری را بر عهده دارد.پس به عنوان پایه‌ای‌ترین مفاهیم حسابداری، یادگیری و به کاربردن آن برای ورود به حرفه حسابداری ضروری می‌باشد. این تغییرات به دلیل هماهنگی با استانداردهای بین المللی صورت گرفته اند.

به گزارش لحظه نگر حسمان  یکی از چالش هایی که در عصر حاضر با آن مواجه هستیم تغییرات استانداردهای حسابداری ایران است. سازمان حسابرسی کشور به دلیل هم راستایی با استانداردهای بین المللی،اقدام به تغییرات استانداردهای حسابداری ایران کرده است.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

لازم به یادآوری است که مطالعه دقیق و آگاهی از مفاد استاندارد های حسابداری برای حسابداران و حسابرسان امری ضروری است و بکارگیری آنها در ثبت و نگهداری و افشاء رویدادهای مالی لازم است . به گفته کارشناسان، “نکته قال تامل این است که حجم این تغییرات به ناگاه بسیار زیاد بوده و همراه شدن حسابداران و حسابرسان با این تغییرات گاهی سخت و دشوار خواهد بود”.معمولا حسابدارانی که به استاندارد های حسابداری توجه ای نشان نمی دهند ازدسته حسابدارانی هستند که علاقه ای به ارتقاء دانسته ها و معلومات حسابداری وپیشرفت و کسب درآمد بیشتر در حرفه حسابداری ندارند.

 


تغییرات استانداردهای حسابداری ایران به طور کلی
استانداردهای حسابداری جدید که اضافه شده است شامل 12 مورد است که 4 تای آن از ابتدای سال 1398 لازم الاجرا شده است و یک مورد آن از سال 1399 (استاندارد شماره 35) لازم الاجرا شده است و مابقی آن از سال 1400 لازم الاجرا خواهد شد. طبق بررسی های صورت گرفته استاندارد شماره 35 ازابتدای سال 1399 هم قابلیت اجرا ندارد

 

 

استانداردهای حسابداری جایگزین شده
از ابتدای سال 1398 استانداردهای حسابداری شماره 6 و 14 حذف شده و جایگزین آن استاندارد 1 و 34 شده است
استانداردهای حسابداری شماره 1 و 2 (نحوه ارائه صورت های مالی و جریان های نقدی) تغییر کرده است و تغییرات آن بسیار عمده بوده است.
استاندارد حسابداری شماره 7 در خصوص (حسابداری مخارج تحقیق و توسعه) حذف شده است و با استاندارد حسابداری شماره 17 دارایی های نامشهود تلفیق شده است.
استاندارد حسابداری شماره 20 جایگزین استاندارد حسابداری شماره 20 قبلی با عنوان سرمایه گذاری در واحدهای تجاری وابسته شده است.
استاندارد حسابداری شماره 19 با عنوان (ترکیب های تجاری) حذف شده و استاندارد حسابداری جدید شماره 38 با عنوان ترکیب های تجاری جایگزین خواهد شد.
استاندارد حسابداری شماره 23 با عنوان (حسابداری مشارکت خاص) حذف شده و با استاندارد حسابداری شماره 40 مشارکت ها جایگزین خواهد شد.
استاندارد حسابداری شماره 18 با عنوان صورت های مالی جداگانه حذف شده و با استاندارد حسابداری شماره 39 صورت های مالی تلفیقی جایگزین خواهد شد.

 


تغییرات استاندارد های حسابداری ایران از سال 98 به بعد
استاندارد حسابداری شماره 33 با عنوان استاندارد مزایای بازنشستگی کارکنان.
استاندارد حسابداری شماره 34 با عنوان رویه های حسابداری، تغییر در برآوردهای حسابداری، اشتباهات.
استاندارد حسابداری شماره 35 با عنوان مالیات بر درآمد.
استاندارد حسابداری شماره 36 با عنوان ابزارهای مالی (ارائه).
استاندارد حسابداری شماره 37 با عنوان ابزارهای مالی (افشا)
استاندارد حسابداری شماره 38 ترکیب های تجاری.
استاندارد حسابداری شماره 39 با عنوان صورت های مالی تلفیقی.
استاندارد حسابداری شماره 40 با عنوان مشارکت ها.
استاندارد حسابداری شماره 41 با عنوان افشای منافع در واحدهای تجاری دیگر.
استاندارد حسابداری شماره 42 با عنوان اندازه گیری ارزش منصفانه.

 

منبع خبر: جمع آوری شده توسط تیم متفکران مالی
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics