تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

استاندارد شماره 2 حسابداری و مروری بر تغییرات مربوط به آن

طبق تغییرات استاندارد حسابداری شماره 2، نا م صورت جریان نقدی به صورت جریان های نقدی تغییر پیدا کرده است.صورت جریان های نقدی از 5 طبقه به 3 طبقه تغییر پیداکرده است که شامل فعالیت های عملیاتی، سرمایه گذاری و تامین مالی تقسیم بندی شده است.

به گزارش لحظه نگر حسمان یکی از چالش هایی که در عصر حاضر با آن مواجه هستیم تغییرات استانداردهای حسابداری ایران است. سازمان حسابرسی کشور به دلیل هم راستایی با استانداردهای بین المللی،اقدام به تغییرات استانداردهای حسابداری ایران کرده است. مطالعه دقیق و آگاهی از مفاد استاندارد های حسابداری برای حسابداران و حسابرسان امری ضروری است و بکارگیری آنها در ثبت و نگهداری و افشاء رویدادهای مالی لازم است . به گفته کارشناسان، “نکته قال تامل این است که حجم این تغییرات به ناگاه بسیار زیاد بوده و همراه شدن حسابداران و حسابرسان با این تغییرات گاهی سخت و دشوار خواهد بود. در ادامه خلاصه استاندارد شماره 2 و تغییرات آن ارائه می شود.

 

خلاصه استاندارد شماره 2


استاندارد شماره دو حسابداری با عنوان صورت جریان های نقدی در سال ۱۳۹۷ تجدید ارائه و از عملکرد ۱۳۹۸ به بعد لازم الاجرا شده است. عنوان این استاندارد قبل از تجدید ارائه صورت جریان وجوه نقد بود. این صورت مالی تنها صورتی است که بر مبنای نقدی است و نه تعهدی 
مباحث مطرح شده در آن را می توان به تعریف نقد و معادل نقد، فعالیت های عملیاتی، سرمایه گذاری و تامین مالی، جریان های نقدی ارزی، مالیات بر درآمد که در طبقه فعالیت های عملیاتی طبقه بندی می شود مشاهده نمود. در استاندارد قبل از تجدید ارائه شده طبقات این استاندارد به پنج مورد عنوان شده بود، عملیاتی، سرمایه گذاری، تامین مالی، مالیات بردرآمد و بازده سرمایه گذاری و سود پرداختی بابت تامین مالی که پس از تجدید ارائه عملیاتی، سرمایه گذاری و تامین مالی را در این استاندارد داریم. 

 

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

معادل های نقد در این استاندارد ۲۳ شرط اساسی دارند که سرمایه گذاری است کوتاه مدت با نقدشوندگی بالا، قابلیت تبدیل به مبلغ معینی از نقد و با ریسک تغییر ارزش کم. فعالیت های عملیاتی را میتوان به دو طریق مستقیم و غیرمستقیم تهیه کرد. در استاندارد شماره دو حسابداری توصیه بر استفاده از روش مستقیم یعنی طبقات اصلی ناخالص دریافت های نقدی و ناخالص پرداخت های نقدی افشاء می شود.

 


در روش غیرمستقیم سود و زیان دوره، از بابت آثار معاملات دارای ماهیت غیرنقدی، آثار اقلام تعهدی با انتقالی مرتبط با دریافت ها و پرداخت های نقدی عملیاتی گذشته یا آینده، و آثار اقلام درآمد یا هزینه مرتبط با جریان های نقدی حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری یا تامین مالی، تعدیل میشود. جریان های نقدی حاصل از معاملات ارزی باید به واحد پول عملیاتی واحد تجاری ثبت شود.

 

 

برای این منظور مبلغ ارزی بر مبنای نرخ مبادله بین پول عملیاتی (یعنی پول محیط اقتصادی اصلی که واحد تجاری با آن فعالیت می کند). معاملات سرمایه گذاری و تامین مالی که مستلزم استفاده از نقد یا معادل های نقد نیست، نباید در صورت جریان های نقدی انعکاس یابد. اطلاعات تاریخی مربوط به جریان وجوه نقد می تواند در قضاوت نسبت به مبلغ، زمان و میزان اطمینان از تحقق جریان های نقدی آتی به استفاده کنندگان صورت های مالی کمک کند. صورت جریان وجوه نقد اطلاعات بسیار مفیدی ارائه می کند. آیا شرکت از نظر عملیاتی موفق بوده است؟ با مراجعه به جریان های نقدی ناشی از فعالیت های عملیاتی می توان به برداشتی در این زمینه رسید.

 

 

تغییرات استاندارد
طبق بند 2 استاندارد واحد تجاری باید صورت جریانهای نقدی را طبق الزامات این استاندارد تهیّه کند وآن را به عنوان بخش جدا نشدنی صورتهای مالی برای هر دوره ای که صورتهای مالی تهیّه می شود ارایه نماید.
طبق بند 9 استاندارد،صورت جریانهای نقدی باید جریانهای نقدی طبقه بندی شده برحسب فعالیتهای عملیاتی،سرمایه گذاری و تأمین مالی را گزارش کند که مشخصاً صورت جریانهای نقدی از سه بخش تشکیل می شود.

طبق بند 57 استاندارد 2، الزامات این استاندارد درمورد کلیّه صورتهای مالی از تاریخ 1398/01/01 و بعد از آن لازم الاجراست و استاندارد شماره 2 مصوب سال 1379 کنارگذارده می شود.

 


طبق بند 58 ، با اجرای استاندارد 2 مصوب سال 1397 مفاد استاندارد بین المللی حسابداری شماره7رعایت شده است .
اجرای همزمان این استاندارد و استاندارد حسابداری ۱ ارائه صورتهای مالی، موجب کنارگذاری استاندارد حسابداری ۶ گزارش عملکرد مالی می‌شود.
صورت جریان های نقدی از 5 طبقه به 3 طبقه تغییر پیداکرده است که شامل فعالیت های عملیاتی، سرمایه گذاری و تامین مالی تقسیم بندی شده است.

 


فعالیت های عملیاتی
که شامل بخش اول صورت جریان های نقدی می باشد. این سرفصل مربوط به امور عملیاتی می باشد که شامل اقلام نقدی ورودی و خروجی دارایی جاری و بدهی جاری می باشد. در صورت جریان های نقدی طبق استاندارد حسابداری قدیم پنج سرفصل داشتیم که سرفصل مالیات بر درآمد آن در بیشتر موارد چون تشخیص مشکل است در سرفصل عملیاتی انتقال داده می شود اما اگرتشخیص داده شودکه مربوط به فعالیت سرمایه گذاری یا تامین مالی می باشد در سرفصل های مربوطه انتقال داده می شود. مالیات بر درآمد اگر بخشی از مالیات در سرفصل عملیاتی و بخشی در سرفصل سرمایه گذاری شناسایی شود طبق استاندارد باید کل مبلغ مالیات شناسایی شود.

 


فعالیت های سرمایه گذاری و تامین مالی
کلیه مبالغی که مربوط به سرفصل سرمایه گذاری و تامین مالی است در سر فصل خود می آیند و سود هر سرفصل در همان سرفصل می آید. اقلام نقدی ورودی و خروجی دارایی غیرجاری مربوط به فعالیت سرمایه گذاری و بدهی غیرجاری و حقوق مالکانه مربوط به سرفصل فعالیت های تامین مالی می باشد.
این استاندارد با استاندارد بین المللی شماره 7 مطابقت دارد.

 

 

منبع خبر: جمع آوری توسط تیم متفکران نوین مالی
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics