تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
هر هفته یک ایده یک کار آفرینی

دیرش چیست؟

دیرش یا Duration دیرش به مقیاسی برای سنجش حساسیت قیمت به تغییر در نرخ بهره در اوراق یا بطور کلی ابزار با درآمد ثابت گویند که در قالب سال بیان می‌شود.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از مدرسه کسب و کار، دیرش چیست؟

🔻 دیرش را می‌توان با دو رویکرد تعریف کرد. در رویکرد اول که از دیرش مکالی گرفته شده است، دیرش میانگین موزون زمانی است که طول می‌کشد تا اصل مبلغ سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، توسط جریان‌های نقد حاصل از این اوراق، بازگشت داده شود.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 

🔻 در رویکرد دوم دیرش شاخصی است که تعیین می‌کند اگر نرخ بهره بازار (بازده تا سررسید) یک درصد تغییر کند، ارزش اوراق قرضه چه مقدار تغییر خواهد کرد. بنابراین، دیرش را می‌توان تقریبی از درصد تغییر قیمت اوراق بهادار به ازای یک درصد تغییر در بهره (بازدهی) تفسیر کرد. اما چرا تقریب؟

 

🔻 ارزش اوراق قرضه با نرخ بهره رابطه عکس دارد. یعنی اگر نرخ بهره کاهش یابد، ارزش اوراق قرضه افزایش می‌یابد و برعکس. بنابراین، تعیین معادله‌ای که رابطۀ دقیق میان ارزش اوراق قرضه و نرخ بهره را مشخص سازد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این رابطه از بسط تیلور به دست می‌آید. اگر معادلۀ مذکور را رسم نماییم به یک منحنی (هذلولی) خواهیم رسید نه یک خط صاف. دیرش، شیب این منحنی است.

 

🔻 همان‌طور که می‌دانید در مقادیر کوچک تفاوت چشم‌گیری میان خط و منحنی وجود ندارد. در نتیجه با تقریب در صورتی که تغییرات نرخ بهره بسیار کوچک باشد، برای راحتی کار می‌توان شکل هذلولی را به صورت یک خط صاف در نظر گرفت. همین امر موجب می‌گردد تا تغییرات قیمت دقیق محاسبه نگردد.

 

✅  دیرش به زبان ساده

🔻 دیرش را دو جور می‌توان تفسیر کرد. در رویکرد اول دیرش مفهومی مشابه دوره بازگشت سرمایه دارد و به معنای مدت زمانی است که باید دارنده اوراق قرضه تا دریافت پرداخت‌های نقدی اوراق صبر کند. مثلاً دیرش اوراق قرضه بدون کوپن معادل تعداد سال‌های باقی‌مانده تا سررسید آن است.

 

🔻 در رویکرد دوم دیرش میزان حساسیت قیمت اوراق قرضه را نسبت به نوسانات نرخ بهره بازار (نرخ بازده تا سررسید)  نشان می‌دهد. هرچقدر دیرش بیشتر باشد حساسیت اوراق قرضه نسبت به تغییرات نرخ بازده بیشتر بوده و درنتیجه ریسک آن بیشتر است

 

 

منبع خبر: مدرسه کسب و کار
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics