تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

گروه‌های ۲۰گانه در سال ۱۴۰۰

طرح طبقه بندی مشاغل برای تمام کارگاه ها یکسان نیست و هر کارگاه طرح منحصر به فرد خود را دارد. آنچه در جدول طبقه بندی مشاغل ۱۴۰۰ در ادامه نوشته شده است مربوط به طرح طبقه بندی وزارت کار است که شرکت های خدماتی مکلف به تبعیت از آن هستند.

به گزارش لحظه نگر حسمان در مواد ۴۸ و ۴۹ قانون کار هدف از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه ها جلوگیری از بهره کشی از کار دیگری و استقرار مناسبات صحیح کارگاه با بازار کار در زمینه مزد و نیز مشخص بودن شرح وظایف و دامنه مسئولیت مشاغل مختلف در کارگاه عنوان شده است.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

مزد گروه یا مزد شغل چیست؟
در طرح طبقه بندی مشاغل برای شغل های کارگاه گروه هایی تخصیص داده می شود و سپس برای هر گروه شغلی مزد خاصی تعریف می شود. به مزدی که به هر گروه شغلی تعلق می گیرد مزد گروه و یا مزد شغل گفته می شود.

 


مزد پایه یا مزد سنوات یا پایه سنوات چیست؟
علاوه بر مزد شغل و مزد گروه که در قسمت قبل اشاره شد در بخشنامه مزد هر سال کارفرما مکلف است به کارگرانی که بیش از یکسال سابقه کار دارند مبلغی به عنوان مزد پایه یا مزد سنوات و یا پایه سنوات پرداخت نماید.
پایه سنوات طبقه بندی مشاغل برای هر گروه شغلی متفاوت است و هر چه گروه شغلی بیشتر باشد مزد پایه آن نیز بیشتر است.
پایه سنوات سال های گذشته نیز هر سال همراه با افزایش مزد زیاد شده و با پایه سنوات طبقه بندی مشاغل سال جاری جمع می شوند.

 

 

طرح اصلی طبقه بندی مشاغل قانون کار
طرح طبقه بندی مشاغل برای تمام کارگاه ها یکسان نیست و هر کارگاه طرح منحصر به فرد خود را دارد. بنابراین مزد گروه های شغلی در کارگاه های مختلف متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال مزد گروه شغلی ۵ در کارگاه الف ممکن است از مزد گروه شغلی ۶ در کارگاه ب بیشتر باشد.

 


طرح طبقه بندی مشاغل ویژه شرکت های خدماتی
طرح طبقه بندی مشاغل شرکت های خدماتی که در کارهای حجمی و یا تامین نیروی انسانی با دستگاه های اجرایی مثل شهرداری ها، بیمارستان ها و … طرف پیمان هستند چنانچه کارگاه اصلی دارای طرح طبقه بندی مختص خود نباشد باید از طرح طبقه بندی ویژه شرکت های خدماتی تبعیت کنند. (
آنچه در جدول طبقه بندی مشاغل ۱۴۰۰ در ادامه نوشته شده است مربوط به طرح طبقه بندی وزارت کار است که شرکت های خدماتی مکلف به تبعیت از آن هستند.

 

طرح طبقه بندی مشاغل چیست؟
در مواد ۴۸ و ۴۹ قانون کار هدف از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه ها جلوگیری از بهره کشی از کار دیگری و استقرار مناسبات صحیح کارگاه با بازار کار در زمینه مزد و نیز مشخص بودن شرح وظایف و دامنه مسئولیت مشاغل مختلف در کارگاه عنوان شده است. در دو نوع از کارگاه ها اجرای طرح طبقه بندی مشاغل موضوع مواد ۴۸ و ۴۹ قانون کار الزامی است:
۱- کارگاه های دارای ۵۰ نفر کارگر و بیشتر
۲- شرکت های خدماتی (پیمانکاری و تامین نیروی انسانی) طرف قرارداد با دستگاه های اجرایی

 


در کارگاه های مشمول طبقه بندی مشاغل کارفرما مکلف است طرح را پیاده سازی کرده و طرح را برای کلیه کارگران اعم از قرارداد دائم، موقت، پاره وقت و … اعمال نماید. حتی اگر کارگاه اصلی مشمول طرح طبقه بندی مشاغل باشد و در همان کارگاه پیمانکاری وارد شود پیمانکار نیز مکلف است ضوابط طرح طبقه بندی کارگاه اصلی را در خصوص کارگران خود رعایت نماید.
مزد کارگران طرح طبقه بندی مشاغل از دو قسمت تشکیل می گردد: ۱- مزد شغل یا مزد گروه و ۲- مزد پایه (برای کارگران با سابقه یک سال تمام و بیشتر)؛ که مجموع مزد شغل یا مزد گروه و مزد پایه مزد مبنا را تشکیل می دهد.

 


نحوه تعیین مزد شغل یا مزد گروه کارگران مشمول طرح طبقه بندی مشاغل
۱- کارگاه های با تعداد ۵۰ نفر کارگر و بیشتر
در این کارگاه ها طرح ویژه هر کارگاه توسط اشخاص و افراد دارای مجوز اجرای طرح طبقه بندی مشاغل از وزارت کار طرح طبقه بندی کارگاه را طبق شرایط هر کارگاه تهیه می نمایند. طرح تهیه شده به تایید وزارت کار رسیده و پس از آن در کارگاه اجرا می شود. تاریخ اجرای طرح نیز از تاریخ شمول طرح در کارگاه است.
بنابراین در چنین کارگاه هایی تعیین مزد گروه و مزد شغل طبق طرح ویژه همان کارگاه قابل تعیین است و بدون دسترسی به طرح کارگاه تعیین مزد کارگران مقدور نیست.
در چنین کارگاه هایی کمیته طبقه بندی مشاغل تشکیل شده و کلیه امورات مربوط تغییر گروه، شغل، وظایف و … کارگران باید به تایید کمیته مزبور برسد.

 


۲- شرکت های خدماتی (پیمانکاری و تامین نیروی انسانی) طرف قرارداد با دستگاه های اجرایی
برابر با دستورالعمل اجرایی طرح طبقه‌بندی مشاغل شرکت های خدماتی کلیه شرکت های خدماتی ملزم هستند مشاغل کارگران خود را با یکی از مندرج در فهرست مشاغل طرح طبقه‌بندی مشاغل تطبیق داده و حداقل مزد شغل و مزد گروه و مزد پایه (سنوات) از گروه شغلی ۱ تا ۲۰ را به کارگران پرداخت نمایند.

 


مزد پایه گروه های شغلی ۲۰ گانه به انضمام بخشنامه مزد هر سال ارائه می شود. جدول مزد گروه های ۲۰ گانه سال ۱۴۰۰ به صورت زیر طی بخشنامه مزد ۱۴۰۰ قانون کار از وزارت کار  به شرح زیرصادر گردید.

 

 

جدول مزد شغل ۱۴۰۰ گروه های ۲۰ گانه
جدول زیر مزد گروه های شغلی ۲۰ گانه طبقه بندی مشاغل است. این جدول برای شرکت های خدماتی تامین نیروی انسانی الزامی است ولی در کارگاه هایی که طرح طبقه بندی اصلی خود را دارند ممکن است مبالغ آن ها از این جدول متفاوت باشد.

 


جداول مزد ۱۴۰۰ گروه های ۲۰ گانه طرح طبقه بندی مشاغل

 

 

منبع خبر: جمع آوری شده توسط تیم متفکران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics