تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

معلمان دانشسرایی از دیوان عدالت اداری چه می‌خواهند؟

جمعی از معلمان دانشسرایی در استان های مختلف طی روزهای اخیر نسبت به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر «حذف سنوات فاصله خدمتی» خود انتقاد کرده و خواستار ورود وزارت آموزش و پرورش به موضوع شده اند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از خبرگزاری ایرنا در استان‌ها، معلمانی که مشمول این رای دیوان عدالت اداری می شوند، اغلب در سال های آخر خدمت خود قرار دارند و از اینکه بخشی از سنوات کاری آنها با این رای نادیده گرفته می شود، اعتراض دارند.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

به گفته این معلمان، آنان در سال‌های ۶۹ تا ۷۴ بر اساس قانون افراد متعهد خدمت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۶۹ جذب دانشسراهای تربیت معلم شدند و با ثبت تعهد محضری به این عنوان مقرر شد که پس از چهار سال آموزش با احتساب سنوات دانش‌آموزی در آموزش و پرورش استخدام شوند اما این امر اجرایی نشد.

 

 

در سال ۸۸ بر اساس رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری سنوات وقفه پس از فارغ‌التحصیلی با پرداخت حقوق به آموزش و پرورش ایجاب و با اصلاح احکام کارگزینی این کار انجام شد.

 

 

به تازگی(مهر ماه ۹۹) دیوان عدالت اداری اقدام به نقض رای وحدت رویه سال ۸۸ کرده است و بر این اساس صندوق بازنشستگی و وزارت آموزش و پرورش از پذیرش سنوات وقفه پس از فارغ‌التحصیلی امتناع می‌کند.

 

 

بر اساس رای معاونت قضایی دیوان عدالت اداری «در ماده ۶ قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۶۹ تصریح شده است دانشجویان متعهد به خدمت، از آغاز تحصیل خود به استخدام آزمایشی وزارت آموزش و پرورش در می آیند اما در ‌ماده ۸ به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده است در صورت نیاز و تایید صلاحیت، فارغ التحصیلان دانشسراها را استخدام و در غیر این صورت با آنان طبق ماده ۵ و تبصره ذیل آن رفتار کند، بنابراین مستفاد از مواد ۶ و ۸ قانون مذکور دانش آموزان دانشسراها- بر خلاف دانشجویان تربیت معلم از ابتدای تحصیل به استخدام آزمایشی آموزش و پرورش در نمی‌آیند و آموزش و پرورش نیز تکلیفی به استخدام آنان بعد از فراغت از تحصیل ندارد.»

 

 

در ادامه این رای آمده است: «برابر ‌ماده ۷ قانون مذکور در مورد دانش‌آموزان دانشسراهای تربیت معلم، صرفاً پس از استخدام رسمی حداکثر مدت ۲ سال از مدت تحصیل دوره کاردانی آنها جزء سابقه خدمت رسمی آنان منظور و از نظر ترفیع (‌پایه،گروه، بازنشستگی) قابل محاسبه خواهدبود. بنابراین فاصله ایجاد شده پس از فراغت از تحصیل تا زمان استخدام دانش آموزان مذکور قابل احتساب به عنوان سنوات خدمتی نمی باشد.»

 

 

در این رابطه محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش هجدهم فروردین ماه در جریان سفر خود به استان یزد توضیح داد: «ما طرف موضوع نیستیم، شاکی سازمان بازنشستگی و حکم دهنده دیوان عدالت اداری است و به بخش حقوقی وزارتخانه ماموریت داده شده تا در راستای حمایت از آنها وارد عمل شود اما موضوع در دادسرا پیگیری می شود.»

 

 

در این راستا مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی و نیروی انسانی و امور اداری وزارت آموزش ‌و پرورش فروردین امسال اطلاعیه‌ای  اعلام کرد که این افراد از ابتدای تحصیل به استخدام آزمایشی پذیرفته ‌نشده‌اند و آموزش‌ و پرورش نیز تکلیفی در خصوص استخدام آنان پس از فراغت از تحصیل نداشته است و از این رو احتساب فاصله زمانی بین فارغ‌التحصیلی تا زمان استخدام این قبیل افراد، فاقد مبنای قانونی است.»

 

 

براساس این اطلاعیه، معلمان مشمول در شرف بازنشستگی باید چند سال اضافه به خدمت مشغول به کار شوند که این موضوع موجب نارضایتی آنان شده است.

معلمان دانشسراهای مقدماتی در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا حذف سنوات فاصله‌ خدمتی خود را نوعی بی عدالتی تلقی کرده و خواستار حمایت وزارت آموزش و پرورش از فرهنگیان شده اند.

 

 

فعالیت دانشسراها به دهه ۷۰ بازمی گردد. دانش آموزان پس از اتمام دوره راهنمایی برای تحصیل در دوره متوسطه به دانشسراها می‌رفتند و پس از تعهد خدمت و فارغ التحصیلی به عنوان معلم مشغول به کار می‌شدند.

 

 

در آن ایام به دلیل بی نیازی آموزش و پرورش به نیروی انسانی، میان فارغ التحصیلی افراد از دانشسراها تا جذب آنها چند سال فاصله افتاد و عده‌ای سه یا چهار سال منتظر ماندند تا در آموزش و پرورش جذب شوند.

 

 

آنطور که معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفته، این افراد وقتی جذب شدند با توجه به تعهدی که داشتند ایام تحصیل آنها در سابقه خدمت لحاظ شد و به خدمت خود ادامه دادند و زمانی که به ۳۰ سال خدمت رسیدند پرونده آنها به سازمان بازنشستگی ارسال شد اما این سازمان به این موضوع اعتراض کرد.

 

 

به گفته علی الهیار ترکمن، رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری سبب شده تا از نیمه سال ۹۹ وزارت آموزش و پرورش نتواند پرونده های بازنشستگی این افراد را به سازمان بازنشستگی ارسال کند و همین امر سبب اعتراض فرهنگیان شده است.

 

 

به دنبال این نارضایتی ها، امروز ۲۵ فروردین ماه تهران وزیر آموزش و پرورش با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود از پیگیری مطالبه و رفع مشکل معلمان دانشسرایی خبر داد.

 

 

حاجی میرزایی در این پیام تاکید کرد که برای حل این مشکل در کنار همکاران و در حال تعامل و هم افزایی با مجلس شورای اسلامی؛ سازمان بازنشستگی و دیوان عدالت هستند تا این مسئله به سرعت حل شود.

 
 

منبع خبر: ایرنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics