تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

معرفی روشی برای تولید خانگی "طلای سبز"/تولید محصولات بهداشتی جلبکی

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان روشی را برای تولید خانگی ریز جلبک‌ها ارائه کردند و با برون سپاری این روش از این محصول برای تولید فرآورده‌های با ارزش بهره بردند.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبر ایسنا عدنان حبیبی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های فعال در حوزه زیست فناوری تولید جلبک را از محصولات اصلی این شرکت نام برد و گفت: این محصول که از آن با عنوان "طلای سبز" یاد می‌شود، به منظور تولید ریزجلبک‌ها و استفاده از آنها در صنایع مختلف با هدف بومی‌سازی تکنولوژی تولید ریزجلبک‌ها در مقیاس کلان تعریف شد و طی آن اقدام به ساخت یکی از انواع بیوراکتورها کردیم که در حوزه زیست‌فناوری کاربرد بسیاری دارد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی با تاکید بر اینکه این بیوراکتور با انواع پلی‌کربنات یا پلی‌اتیلن خوراکی ساخته می‌شود، ادامه داد: فتوبیوراکتورها در این فناوری نوعی بیوراکتور هستند که ویژگی بارز آنها در مقایسه با دیگر بیوراکتورها استفاده از نور در آنها است و امروزه به منظور کشت میکروارگانیزم‌های فتوسنتز کننده مانند میکروجلبک‌ها از فتوبیوراکتورها استفاده می‌شود. ویژگی مهم ما در مقایسه با دیگر همکاران تمرکز فعالیت‌ها بر طراحی و ساخت سیستم‌های کشت ریزجلبک و فرآوری محصولات با ارزش افزوده بالا از زیست توده جلبکی است.

 

حبیبی در مورد مزیت ایجاد شده توسط این فناوری به عنوان یک شغل خانگی، گفت: در ابتدای فعالیت‌مان اقدام به تولید جلبک کردیم، اما بعد از مدتی با تغییرات ایجاد شده این امکان را فراهم کردیم که تولید جلبک به عنوان یک شغل خانگی امکان پذیر شود. با این رویکرد توانستیم تولید را برون‌سپاری کنیم و خریدار اصلی جلبک‌های خانگی تولید شده در منازل و آزمایشگاه‌های دانشگاهی شدیم.

 

به گفته وی با این روش دستگاه تولید جلبک عرضه می‌شود و سپس جلبک تولید شده از این روش را برای تولید محصولات دیگر خریداری خواهد شد.

 

مدیرعامل این شرکت فناور میزان ظرفیت تولید را بسته به میزان سفارشات دریافتی دانست و اظهار کرد: بیشترین میزان تقاضا ۴۰ تا ۵۰ نمونه دو تا پنج هزار لیتری در ماه است. با وجود اینکه مجموعه‌های آزمایشگاهی از ما دستگاه خریداری کردند تا نیاز خود به جلبک برای انجام کارهای تحقیقاتی را تامین کنند، اما میزان تولید ماهانه هر دستگاه ۱.۵ کیلوگرم است که مصرف آزمایشگاه کمتر از این مقدار است و باقی جلبک تولید شده را ما از آنها ‌خریداری می‌کنیم.

 

حبیبی به اشاره به حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از این طرح، گفت: ما توانستیم ۱۰۰ میلیون تسهیلات نمونه‌سازی از صندوق نوآوری برای اجرای پروژه دریافت کنیم و همچنان به دنبال سرمایه‌گذار هستیم تا پروژه خود را وسعت دهیم.

 

مجری طرح با اشاره به کاربردهای این جلبک‌ها گفت: این جلبک در حوزه آرایشی و بهداشتی به‌صورت ماسک و کرم و صابون قابل استفاده است، بر این اساس ما تولید جلبک را برون‌ سپاری کردیم و به عرصه تولید محصول نهایی از جلبک یعنی محصولات آرایشی و بهداشتی روی آوردیم که ارزش افزوده بیشتری برای ما به همراه دارد؛ به عبارت دیگر از مکانیسم اولیه تولید جلبک تا تولید محصول نهایی را در شرکت عملیاتی کردیم.

 

 

 

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics