تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
هفته به هفته: دانش و سواد مالی هم راستا با حقوق مالی

تقسیم ارثیه زن به چه کسانی صورت می گیرد؟

شاید شنیده باشید کسانی که یک‌شبه از فقر به ثروت رسیده اند، داستان‌هایی از ارث های هنگفت، برندگان جایزه ها و هدیه های شانسی و... اما خیلی زود به همان جای اول خود بازگشته و دوباره به دام فقر افتاده‌اند. در نهایت، دانش و سواد مالی قدرت است. و اولین قدم برای کنترل امور مالی می باشد تا بتوان مسائل مالی را درک کرد. تا زمانی که قادر به درک و استفاده درست از پول خود نباشید، هرگز واقعا آزاد و مستقل نخواهید بود. همچنین باید به قوانین موجود در اموالی که کسب می شوداشراف داشت تا بهترین و بهینه ترین استفاده را از آنها نمو

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از گزارش بنیاد وکلا، شرایط تقسیم ارث زن مانند هر متوفایی که اموالی از وی برجا بماند می باشد و طبق رابطه خویشاوندی با وی انجام می گیرد و در کنار همه این طبقات همسر وی نیز جزء وراث می باشد، اما باید دید تقسیم ارثیه زن به چه کسانی صورت می گیرد.


 تقسیم ارثیه زن

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در رابطه با تقسیم ارثیه زن میتوان گفت که اگر زن فوت شده دارای فرزند نباشد در صورت تاهل شوهر نصف اموال وی را تصاحب خواهد کرد و مابقی اگر در طبقه اول پدر و مادرش باشند به نسبت یک سوم باقی مانده سهم مادر و دو سوم سهم پدرش خواهد شد.اما اگر زن دارای فرزند باشد شوهر یک چهارم اموال وی را ارث می برد و مابقی بین وراث به نسبت مردان دو برابر زنان ارث خواهد رسید.اگر وراث زن تنها یک نفر یعنی شوهر زا فقط پدر یا مادر و یکی از اولاد وی باشد تمام ارث متعلق به آن یک نفر خواهد بود.تصور غلطی که در بین عرف جامعه وجود دارد اینست که در صورت فوت زن وراث به مساوی از وی ارث خواهند برد که در قانون این چنین مواردی وجود ندارد.

 

طبقات سه گانه وراث زن مانند هر متوفای دیگری خواهد بود و سهم هر وارث با توجه به نسبتش با متوفی و جایگاه خود در جدول تقسیم ارث مشخص می گردد و همسر زن در کنار تمام طبقات شامل ارث خواهد شد و در صورت نبود افراد هر طبقه ارث به طبقه بعد منتقل می گردد.طلا و زیورآلات زن اگر در تملک وی باشد به همان نسبت تعیین شده دیگر اموال بین وراث تقسیم می گردد اما اگر همسر آنها را به صورت امانت به وی داده باشد متعلق به او خواهد بود و تقسیمی در مورد آنها انجام نخواهد گرفت.


سهم الارث وراث زن طبق قانون

در عقد موقت همسران در صورت وفات از یکدیگر ارث نخواهند برد همچنین اگر بین آنها طلاق ایجاد گردد تنها تا زمان باقی مانده عده جزء وراث همدیگر خواهند بود و بعد از پایان عده دیگر از اموال همدیگر ارثی نخواهند برد.طبق قانون وصیت هر متوفایی فقط درمورد یک سوم از اموال خود مجاز می باشد و همچنین اگر متوفی در زمان حیات یکی از وراث را از ارث محروم کند، این امر در تقسیم ارث لحاظ نخواهد شد.از نظر قانونی هر کسی در زمان حیات اختیار اموال خود را در دست دارد و می تواند اموال را به هر کسی که می خواهد انتقال دهد به شرط آنکه این کار به صورت قانونی انجام گیرد اما اختیار اموال متوفی تا زمانی که تقسیم قانونی و انحصار ورثه انجام نگرفته با قانون می باشد و باید این تقسیم طبق قوانین و به عدالت صورت گیرد و هر ورثه ای که در تقسیم سهمش نادیده گرفته شود حق ابطال و برهم زدن تقسیم را خواهد داشت.

منبع خبر: بنیادوکلا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics