تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رشد قیمت یورو از دلار سبقت گرفت

در حالی که فعالان بازار ارز هفته گذشته نظاره گر رشد قیمت دلار و ورود آن به کانال 43 هزار ریالی بودند، یورو رشد به مراتب بیشتری از دلار در بازار ایران داشت و حتی در یک روز رکود 55 هزار ریال را ثبت کرد.

 

بازار ارز ایران هفته دوم دی ماه تحت تاثیر دو عامل عمده یعنی تقاضای فصلی ارزهای عمده در سال نو میلادی و نیز ناآرامی های اخیر در برخی شهرها قرار گرفت؛ در کنار این دو عامل تقویت یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی مزید بر علت شد تا نرخ این دو ارز که بازیگر اصلی اقتصاد و تجارت ایران به شمار می روند، روند رو به رشدی را پشت سر بگذارند.

 

بررسی ها نشان می دهد که نرخ هر اسکناس دلار در بازار آزاد هفته گذشته 2 درصد رشد داشت و از 42 هزار و 350 ریال در ابتدای هفته به 43 هزار و 240 ریال در پنجشنبه گذشته (14 دی) رسید.

 

با این حال این ارز، در سامانه نظارت ارز (سنا) که میانگین موزون فروش ارزهای عمده در صرافی های مجاز سراسر کشور را نشان می دهد، رشد 3.1 درصدی را به ثبت رساند و از 41 هزار و 953 ریال به رقم 43 هزار و 313 ریال کوچ کرد.

 

همین رشد قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی های مجاز سبب شد تا بانک مرکزی عرضه خود را از طریق صرافی های منتخب خود شدت بخشد و اسکناس بیشتری با نرخ پایین تر از بازار بفروشد هرچند که این عرضه نیز تحت تاثیر قیمت های بازار روند رو به رشدی را ثبت کرد و از 41 هزار و 890 ریال در ابتدای هفته به 42 هزار و 980 ریال در روز پنجشنبه رسید یعنی اینکه بانک مرکزی دلار خود را طی یک هفته 1090 ریال یا به عبارتی 2.5 درصد گرانتر کرد.

 

ناظران بازار ارز می گویند که وفور عرضه دلار در آخرین روز هفته از سویی و نبود خریداران عمده از سوی دیگر سبب شد نرخ دلار در پایان هفته عقبگرد داشته باشد؛ با اینکه دلار هفته گذشته را در کانال 43 هزار ریالی پایان برد اما روند نزولی داشت و بخشی از قیمت خود را از دست داد.

 

رشد خزنده نرخ یورو در بازار

در شرایطی که رشد قیمت دلار و ثبت رکوردهای جدید قیمتی آن در کانون توجه فعالان اقتصادی بود، یورو در طی همین هفته یاد شده بیش از 2 برابر دلار رشد داشت که بخشی از آن ناشی از تقویت جایگاه آن در سبد اسعار جهانی در مقابل دلار بود.

 

یورو هفته دوم دی ماه را با نرخ 51 هزار و 230 ریال آغاز کرد و با اینکه چهارشنبه گذشته به رکورد جدید 55 هزار و 450 ریال دست یافت، این هفته را با 54 هزار و 580 ریال پایان برد یعنی طی یک هفته در بازار آزاد 6.1 درصد رشد قیمت داشت که این میزان در سامانه نظارت ارز به 5.52 درصد رشد رسیده است.

 

فعالان بازار ارز رشد قیمت یورو را بیش از هرچیز به تقویت آن نسبت به دلار نسبت می دهند زیرا ارزش برابری هر دلار به 1.2075 یورو رسیده است که در نوع خود رکورد جدیدی از رقابت این دو ارز محسوب می شود.

 

با این همه نمی توان سیاست آمریکا برای کاهش ارزش پول این کشور با هدف تقویت صادرات و رونق اقتصادی را نادیده گرفت زیرا براساس نظریه برابری قدرت خرید ارزها، هر ارزی که در حالت تثبیت قرار گیرد، وقتی تورم آن حوزه کاهش پیدا کند، آن ارز قوی تر شده و در مقایسه با ارزهای دیگر قدرت بیشتری پیدا می کند.

 

بازار ارز ایران در حالی هفته سوم دی ماه را آغاز کرده که یکی از عوامل ایجاد نوسان در بازار یعنی ناآرامی های اخیر اثر خود را از این بازار برچیده است اما با این وجود اثر تقاضای ناشی از آغاز سال نو میلادی همچنان پابرجاست.

 

تجربه سنوات گذشته نشان می دهد که این نوسان ها تا دیماه در بازار ارز ایران حضور خواهد داشت و به تدریج با کاهش تقاضای فصلی، وارد مرحله تثبیت شده و نرخ ها در بازار متعادل می شود و از این رو ایده تبدیل بخشی از سپرده و نقدینگی به اسعار عمده در این شرایط فصلی گزینه مناسبی نیست.

منبع خبر: شهر خبر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics