تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بحث تنظیم کنندگان استانداردهای حسابداری پیرامون اقلام نامشهود

در جلسه‌ی مجمع بین المللی تنظیم‌کنندگان استانداردهای حسابداری، نهادهای استانداردهاگذار حسابداری کانادا، آلمان ، ژاپن ، انگلستان و ایالات متحده در مورد چشم انداز گزارشگری مالی مربوط به اقلام نامشهود به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش لحظه نگر حسمان به نقل از انجمن حسابداران خبره ایران، پنج نهاد تنظیم کننده‌ی استاندارد دریافتند که حتی در گروه 5 عضوی آن‌ها نیز دیدگاه‌های مختلفی در مورد حسابداری اقلام نامشهود وجود دارد. برخی تفاوت میان ارزش دفتری و ارزش بازار واحدتجاری را مشکل می‌دانند، برخی معتقدند تفاوت میان ارزش دفتری و بازار مشکلی است که می‌تواند با افشای اطلاعات حل شود، بعضی دیگر اذعان کردند مشکلی در تفاوت میان ارزش دفتری و ارزش بازار وجود ندارند.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

هدف از برگزاری این جلسه به تعادل رساندن دیدگاه‌های جایگزین برای حمایت از مسائل مطرح شده از سوی جامعه‌ی حسابداری و ایجاد محرکی برای تحقیقات دانشگاهی مربوطه است. کریستین بوتوسان، عضو هیات مدیره‌ی هیات انجمن حسابداران مالی، با اشاره به دیدگاه کسانی که معتقدند در تفاوت میان ارزش دفتری و ارزش بازار مشکلی وجود دارد، نیاز به وجود راهکارهایی برای حل و فصل مشکل از طریق شناخت اقلام نامشهود را مطرح نموده است.

 

 

استدلال های وی شامل موارد زیر است:

·       ناتوانی در شناخت اقلام مهم دارایی‌های نامشهود، ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام و عملکرد مالی را کم‌تر از واقع بیان می‌کند. 
·       ناتوانی در شناخت موارد مهم دارایی‌های نامشهود، مربوط بودن صورت‌های مالی را کاهش می‌دهد. 
·       شناخت برخی اقلام بهتر از عدم شناخت آن‌هاست، چالش‌های اندازه گیری نباید مانع شناخت شوند و همچنین نگرانی‌های مربوط به قابلیت تأیید نباید مانع شناخت شوند.

 


وی  همچنین در مورد مبانی اندازه گیری و کاربرد آن‌ها در اندازه‌گیری دارایی‌های نامشهود اظهار نظر کرد و  بین دارایی‌های مبادله‌ای که به صورت مستقل استفاده می‌شوند و به راحتی قابل تبدیل به وجه نقد هستند و دارایی‌های در حال استفاده که به صورت ترکیبی استفاده می شوند و به راحتی به وجه نقد تبدیل نمی شوند، تفاوت قائل شد.

 

 

بوتوسان خاطرنشان کرد که اکثر اقلام نامشهود  از نوع در حال استفاده هستند و مبنای اندازه گیری مربوطه باید بهای تاریخی یا بهای جایگزینی باشد. با این حال، این نوع بهایابی دشوار است. به همین ترتیب، تعیین ارزش منصفانه دارایی‌های نامشهود نیز دشوار است زیرا دارایی های نامشهود منحصر به فرد هستند. مدیر هیات استانداردهای حسابداری کانادا نیز دیدگاه کسانی که معتقدند مشکلی وجود ندارد یا مشکلی وجود ندارد که با افشای اطلاعات اضافی قابل حل نباشد، را مورد بررسی تحلیلی قرار داد. وی خاطرنشان کرد، تحقیقات نشان می دهد تفاوت میان ارزش دفتری و ارزش بازار مربوط بودن اطلاعات مالی را کاهش نمی‌دهد و هدف صورت‌های مالی نشان دادن ارزش بازار واحد تجاری نیست.

 

 

وی مزایای افشای اجباری و داوطلبانه را بررسی و خاطرنشان کرد که افشای اجباری می‌تواند مورد حسابرسی قرار گیرد و قابل مقایسه و یکنواخت باشد. اما افشای داوطلبانه انعطاف پذیری بیش‌تری ایجاد می‌کند و امکان افشای اطلاعات بیش‌تر را فراهم می کند. وی در مورد افشای احتمالی موارد زیر را ذکر کرد:

·      ارائه‌ی اطلاعات تفکیک شده در مورد مخارج سرمایه‌ی فکری (اقلام نامشهود آینده نگر)
·      ایجاد یک طبقه‌ی اضافی برای فعالیت‌های نامشهود در صورت جریان وجوه نقد
·      ایجاد صورت دارایی‌های نامشهود یا جریان سرمایه فکری
·      انعکاس مخارج مرتبط با اقلام نامشهود در یادداشت‌های توضیحی

 


وی پیشنهاد کرد، بهتر است واحدهای تجاری خارج از صورت‌های مالی فعالیت‌های نامشهود را به بحث در مورد استراتژی‌ها و اهداف سازمانی پیوند دهند و آن را با معیارهای سرمایه‌ی انسانی تکمیل کند.

منبع خبر: ​انجمن حسابداران خبره ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics