تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
هفته به هفته : قوانین مهریه و حقوق مالی شما

افزایش مهریه بعد از عقد امکان پذیر است؟

هوش مالی یعنی توانایی تبدیل هرنوع پول و زحمت به سرمایه و دارایی و چگونگی کنترل آنها. برای کنترل پس انداز و سرمایه خود باید بر اطلاعات و دانش خود بیافزایید. بسیاری از افراد به خصوص زنان و دختران به دلیل نداشتن آگاهی نسبت به مسائل مالی، خودشان را در شرایط سخت مالی قرار می دهند. دانستن اطلاعات حقوقی و مالی لازمه زندگی در جامعه امروزی هست. اطلاعات حقوقی خود را به طور هفتگی با مطالعه این صفحه، افزایش دهید

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از بنیاد وکلا، مهریه مالی است که به‌ هنگام عقد ازدواج، مرد متعهد می‌شود به همسر خود بپردازد؛ این مال می‌تواند به‌ صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا، سایر اموال منقول یا غیرمنقول مانند ملک، آپارتمان یا خودرو… باشد.این مال به‌ عنوان دین و بدهی بر عهده شوهر قرار دارد، اما گاهی این سؤال مطرح می‌شود که چگونه مهریه را افزایش دهیم؟در پاسخ به این سؤال ابتدا باید بدانیم از نظر قانون افزایش مهریه بعد از عقد وجود دارد یا خیر.در این نوشتار به درستی یا نادرستی این موضوع می‎پردازیم.


گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

افزایش مهریه بعد از وقوع عقد:گاهی اوقات زوج‌ها پس از عقد، تصمیم‌ می‌گیرند میزان مهریه را تغییر دهند.اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا پس از عقد ازدواج، می‌توان مقدار مهریه را با توافق مرد و زن افزایش یا کاهش داد؟در این ارتباط، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رأیی را بر اساس نظر فقهی شورای نگهبان صادر کرده که به نظر می‌رسد تکلیف را مشخص کرده است.یک نظر وجود دارد که بر اساس آن اگر مرد یا زن بخواهند میزان مهریه خود را افزایش یا کاهش دهند، باید آن را در سند رسمی ذکر کنند و در دفترخانه به ثبت رسانند.البته هر گونه افزایش در میزان مهریه مستلزم فسخ عقد ازدواج و جاری شدن مجدد صیغه عقد دائم است، که باید توجه داشت این نظر خلاف شرع مقدس اسلام است. بنابراین بر اساس قانون مهریه شرعی همان است که در ضمن عقد تعیین شده و افزایش مهریه پس از عقد از نظر شرعی صحیح نیست و زن و شوهر نمی‌توانند پس از عقد مهریه خود را افزایش دهند.

 

 

منبع خبر: بنیادوکلا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics