تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
هفته به هفته: دانش و سواد مالی هم راستا با حقوق مالی

آیا در عقد موقت زوجین از هم ارث خواهند برد؟

دانش و سواد مالی قدرت است. و اولین قدم برای کنترل امور مالی می باشد تا بتوان مسائل مالی را درک کرد. تا زمانی که قادر به درک و استفاده درست از پول خود نباشید، هرگز واقعا آزاد و مستقل نخواهید بود. همچنین باید به قوانین موجود در اموالی که کسب می شوداشراف داشت تا بهترین و بهینه ترین استفاده را از آنها نمود . یکی از منابع کسب مال "ارث" می‌‌باشد مجموعه قوانین انتقال ارث در جوامع مختلف متفاوت و در طول زمان تغییرات بسیاری کرده‌است. لذا دانستن قوانین مربوط به ارث، دیه و مدیریت اموال به دست آمده حایز اهمیت می باشد.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از گزارش بنیاد وکلا، بر اساس ماده ۸۶۷ قانون مدنی، ارث به موت حقیقی یا به موت فرضی مورث تحقق پیدا می کند.از جمله اشخاصی که بر اساس قانون مدنی از هم ارث می برند، زن و شوهر هستند که با هم عقد کرده باشند و در حین فوت، در زوجیت هم باشند.در قانون مدنی، ارث زن از شوهر در عقد دائم مورد پیش بینی قرار گرفته است.اما ارث بردن زن در عقد موقت در قانون مورد پیش بینی قرار نگرفته است.حال سوال اینجاست که تکلیف ارث زن در عقد موقت چیست؟ آیا در صیغه موقت هم به زن ارث تعلق می گیرد؟در پاسخ به این سوال، در این مقاله به بررسی ارث زن و ارث زن در عقد موقت خواهیم پرداخت.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


ارث زن: بر اساس ماده ۸۶۴ قانون مدنی، در خصوص ارث زن از شوهر چنین مقرر شده است:"از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می برند ، هریک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشند"، بنابراین، از جمله شرایط ارث بردن زن از مرد این است که زن و مرد با هم عقد کرده باشند و در حین فوت دیگری زنده باشند.سهم ارث زن از شوهر در صورت داشتن فرزند و نداشتن فرزند با هم تفاوت دارد.در صورتی که مرد صاحب فرزند نباشد، سهم زن یک چهارم خواهد بود اما در صورتی که مرد فرزند داشته باشد، ارث زن یک هشتم است.


ارث زن در عقد موقت: در ماده ۹۴۰ قانون مدنی رابطه توارث میان زوجینی برقرار شده است که عقد دائم کرده باشند.بر اساس این ماده "زوجین که زوجیت آنها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند، از یکدیگر ارث می برند".ارث نبردن زن در عقد موقت، بر اساس قواعد فقهی است که در قانون مدنی هم بر این اساس پیش بینی شده است؛ به این دلیل که ارث بردن و رابطه توارث، جزء احکام آمره هستند، توافق بر خلاف آن هم مجاز نمی باشد.به همین مناسبت ، شرط ارث بردن در عقد موقت هم بنا به نظر مشهور تر ، صحیح نمی باشد . چرا که شرط ارث در عقد موقت ، میزان سهم الارث دیگران را تحت تاثیر قرار خواهد داد . اما به هر حال ، می توان برای زوجه در عقد موقت مالی را وصیت کرد .

منبع خبر: بنیادوکلا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics