تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تاریخچه ارزهای ‌رمزنگاری شده

وش‌های رمزنگاری ابتدایی از دوران باستان وجود داشته است و به نظر می رسد بیشتر تمدن‌های اولیه در ارتباطات خود به نحوی از روش‌های کد گذاری استفاده می کرده اند. جایگزینی نماد، که به نوعی ساده ترین شکل رمزنگاری به حساب می آید، در نوشته‌های به جا مانده از مصریان و ساکنین بین النهرین، دیده ‌می‌شود.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از گزارش انجمن حساداری خبره ایران،در اینگونه از ‌رمزنگاری به جای هر کدام از حروف یک نماد قرار می گرفته است. اولین نمونه از این نوع کد گذاری در آرامگاه مربوط به یکی از اشراف مصری به نام خنوم هتپ دوم که در حدود 3900 سال پیش زندگی می‌کرده، پیدا شده است. هدف از جایگزینی نماد در کتیبه‌های مربوط به خنم هتپ، پنهان کردن اطلاعات نبوده، بلکه افزایش جذابیت کتیبه‌ها از نظر زیبایی زبان شناسی بوده است. اولین نمونه شناخته شده از رمزنگاری که با هدف محافظت از اطلاعات حساس مورد استفاده قرار گرفته، در حدود 3500 سال پیش، در زمانی که یکی از ساکنین بین النهرین از ‌رمزنگاری برای پنهان کردن فرمول‌هایی برای تهیه ظروف سفالی از خاک رس، استفاده می‌کردند، دیده شده است.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در دوره‌های بعد از باستان، ‌رمزنگاری به طور گسترده ای برای محافظت از اطلاعات مهم مورد استفاده قرار گرفته، هدفی که در حال حاضر نیز مورد توجه است.
در طول قرون وسطی، رمزنگاری به شکل فزاینده ای اهمیت پیدا کرد، اما رمز گذاری‌هایی که از طریق جابه جایی حروف انجام می شد، مانند رمز گذاری سزار، به عنوان استانداردی برای ‌رمزنگاری مورد تایید قرار گرفت. در سال 1465، لئون آلبرتی، ‌رمزنگاری چند الفبایی را توسعه داد که به عنوان راه حلی در برابر روش تحلیل فراوانی آل- کندی به حساب می آمد.
علم رمزنگاری در طول قرن‌های متمادی به طور مداوم پیشرفت کرده است. یک پیشرفت عمده که در حوزه ‌رمزنگاری توصیف شده، توسط توماس جفرسون در سال 1790 ارایه شده بود، هر چند شاید هیچگاه ساخته نشد. ابداع او که به عنوان رمزنگاری چرخشی شناخته ‌می‌شود، شامل 36 حلقه از حروفی ‌می‌شود که بر روی یک چرخ در حال حرکت قرار دارند، که این ایده می تواند برای دستیابی به یک رمز گذاری پیچیده مورد استفاده قرار می گیرد. ‌رمزنگاری استفاده شده در جنگ جهانی دوم نیز نمونه ای کامل از رمزنگاری آنالوگ است که با نام ماشین انیگما  شناخته ‌می‌شود.

 

 

با پیدایش و افزایش استفاده از کامپیوترها، رمزنگاری به چیزی بسیار پیشرفته تر از آنچه در دوران آنالوگ بود، تبدیل شد. رمزنگاری 128 بیتی، بسیار قوی تر از هر نوع ‌رمزنگاری دوران باستان یا قرون وسطی است که در حال حاضر به عنوان استانداردهای برای ‌رمزنگاری در بسیاری از افزاره‌های حساس سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد. از سال 1990، یک شکل کاملا جدیدی از رمزنگاری که رمزنگاری کوانتومی نام گرفته است، توسط دانشمندان علوم کامپیوتری در حال توسعه است تا شاید بتوانند سطح امنیت و حفاظت ارایه شده توسط ‌رمزنگاری مدرن را بار دیگر افزایش دهند. اخیرا روش‌های رمزنگاری برای ایجاد ارزهای دیجیتال یا به تعبیر دیگری ارزهای رمز گذاری شده مورد استفاده قرار گرفته اند.
اولین ارز ‌رمزنگاری شده بیت کوین بود. شاید واژه بیت کوین بیش از هر ارز دیگری در صنعت ارزهای ‌رمزنگاری شده شنیده شده باشد. بیت کوین اولین محصول از اولین بلاک چین توسعه یافته توسط برخی از واحدهای اقتصادی بود که نام ایجاد کننده آن معروف به  ساتوشی ناکاموتو  بود.  ساتوشی ایده بیت کوین را در سال 2008 بیان کرد و آن را به عنوان ورژنی از پول الکترونیکی به طور مشخص همتا  به همتا معرفی کرد.
بیت کوین اولین ارز ‌رمزنگاری شده ایجاد  شده بود، اما تلاش‌های بسیاری در راستای ایجاد ارزهای دیجیتال در سال‌های قبل از ایجاد بیت کوین انجام شده بود، که برخی از آن‌ها نیز به طور رسمی منتشر شده بودند.
ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین از طریق فرایندی به نام استخراج ، ایجاد می‌شوند. البته این استخراج بسیار متفاوت از استخراج ذغال سنگ است، استخراج ارزهای دیجیتال، رایانه‌های بسیار قدرتمند را برای حل مسائل پیچیده در گیر ‌می‌کنند.
بیت کوین تنها ارز ‌رمزنگاری شده تا سال 2011 بود. بعد از بیت کوین، دسته دیگری به نام آلت کوین، ایجاد شد، که برخی از آن‌ها عبارت هستند از: نئو، لایت کوین، کاردانو و غیره. دسته بعدی نیز شامل توکن هستند که شامل مواردی نظیر  بیت دیگریی، سیویک و وی پاور ‌می‌شوند. در حال حاضر 2310 نوع ارز ‌رمزنگاری شده وجود دارد که پیش بینی ‌می‌شود در آینده نیز به این تعداد افزوده شود.

 

 

منبع خبر: انجمن حسابداری خبره ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics