تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

لزوم توجه به تحول دیجیتال در صنعت بیمه

حول دیجیتال برای شرکت های بیمه ای دنیا از یک مفهوم مبهم مربوط به آینده به یک اولویت اصلی تبدیل شده است. این تحول دیجیتال یک سفر مداوم و بلندمدت است و شرکت های بیمه باید با رویکردی مرحله ای یا تصاعدی به سراغ آن بروند.

به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از خبرگزاری iica.ir این اصول می تواند ارزش های ملموس و غیر ملموسی را چون کاهش هزینه، بهبود تجربه مشتری و کارایی در صدور بیمه نامه در زنجیره تامین شرکت های بیمه ایجاد کند. تحول دیجیتال در حال تبدیل شدن به موضوع اصلی سازمان ها در سراسر جهان است و پیش بینی می شود شرکت هایی که قادر به تطبیق با تغییرات عصر دیجیتال نباشند قربانیان دارونیسم دیجیتالی خواهند شد. بدین ترتیب بسیاری از کسب‌ و کارها محو می شوند و شرکت‌ های سازگار که می توانند خود را با روندهای فناوری تطبیق دهند، باقی خواهند ماند. تعاریف زیادی از تحول دیجیتال در منابع مشاهده می شود. به زبان ساده تحول دیجیتال، سیر دگردیسی الزامی عصر حاضر و تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان و یا یک کشور با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین است. اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیل‌گری داده، هوش مصنوعی و بلاکچین از مهم‌ترین انواع فناوری‌های تحول‌آفرین هستند.

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید


بسیاری از شرکت های بیمه به خاطر نیاز به نوآوری و محدویت فناوری های فعلی، دست به برنامه های تحولی در هسته مرکزی کسب و کار خود زده اند. این سرمایه گذاری ها به معنی مهیا کردن شرایط اولیه برای حرکت در عصر دیجیتال بوده است که شرکت های بیمه را قادر ساخته از اسناد دیجیتالی و غیر کاغذی استفاده کنند، داده ها را به صورت آنلاین وارد کرده و از نرم افزارهای موبایلی استفاده کنند. این اقدامات ضروری بوده و آخرین تظرسنجی موسسه حسابرسی ارنست اند یانگ نشان می دهد بیش از هشتاد درصد مشتریان تمایل دارند که از کانال های از راه دور و دیجیتال (مانند ایمیل، موبایل و تلفن) برای تعامل با کارگزاران و نمایندگان بیمه ای استفاده کنند.


همچنین فناوری های پیشرفته تری که کارایی بالاتر و کاهش هزینه بیشتری برای فعالیت های پایه ای در سازمان به همراه دارد مستلزم سیستم های مرکزی منعطف تر و قوی تری است.


برای بسیاری از شرکت های بیمه، تحول در هسته مرکزی کسب و کار هنوز در حال انجام است. هر چند که آن ها نیاز به اقدامات بیشتری را احساس کرده اند. اتصال برنامه های تحول دیجیتال به برنامه های تحول هسته مرکزی کسب و کار به شرکت های بیمه ای کمک می کند تا از منابع خود به نحو احسن استفاده کنند. اتمام تحول هسته مرکزی و سپس آغاز برنامه تحول دیجیتال منجر به از دست رفتن بسیاری از فرصت ها و همچنین افزایش هزینه ها می شود.
صنعت بیمه یکی از صنایعی است که علی رغم بحران‌های اقتصادی جهانی به وجود آمده، به رشد خود ادامه می‌دهد و بازدهی بالایش را حفظ می‌کند. بیمه آمادگی تحول را دارد و متخصصان پیش‌بینی می‌کنند درصد تحول این صنعت در ۵ سال آینده با نرخ تحول آن در طول ۵۰ سال گذشته برابری کند. پتانسیل ایجاد تحول از یک سمت و برخی عوامل و پیشران‌ها از سمت دیگر، تقاضای دیجیتالی شدن این صنعت را افزایش می‌دهد.

 

 

و امروزه مشتریان توقع دارند همان تجربه‌ای که در خرده‌فروشی، بانک و صنعت گردشگری برایشان ایجاد می‌شود، در بیمه هم داشته باشند. مشتریان تمایل دارند خدمات مورد نظرشان را در هر زمان، هر مکان و هر کانال ارتباطی که برایشان سهولت بیشتری دارد، دریافت نمایند.
و روندهای فناوری سرعت تحول بیمه را بیشتر و مقرون به صرفه‌تر می‌کنند. تحول بیمه با کمک فناوری‌هایی که به صورت گسترده توسط افراد جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد، پذیرش آن را ساده‌تر خواهد کرد.

بازیگران جدیدی وارد بیمه شده‌اند که وضع موجود این صنعت را با چالش‌هایی روبه‌رو ساخته‌اند، این بازیگران با نوآوری تغییرات اساسی در زنجیره ارزش بیمه ایجاد کرده‌اند، تغییراتی که فراتر از یک بهبود است.


مجموع این عوامل حرکت بیمه به سمت تحول دیجیتال را به الزام تبدیل کرده است. در این میان واژه¬ی جدیدی به نام اینشورتک از سال ۲۰۱۰ در صنعت بیمه به گوش می‌رسد. اینشورتک اگرچه در نگاه اول از ترکیب کلمات بیمه و فناوری ایجاد شده است اما بررسی منابع نشان می‌دهد این کلمه شامل مفاهیمی است که بسیار فراتر از یک ترکیب ساده و تنها استفاده از فناوری در بیمه است.


شرکت‌های بیمه‌ای که به این طریق خود را اصلاح می‌کنند می‌توانند فرآیندهای پر خطا، کند و پرهزینه را خودکار کرده و از این طریق دقت سرعت و کارایی را بالا ببرند. این شرکت‌ها می توانند عملیات فعلی را ساده سازی کرده و از این طریق دستاوردهای سریع الوصولی بدست آورند. باید توجه کرد که برای بدست آوردن موفقیت‌های بلندمدت و چابکی بیشتر باید به‌طور پیوسته به کسب قابلیت های دیجیتال پرداخت. با این تعریف، استراتژی‌های تحول دیجیتال می‌تواند به طور گسترده در سطح سازمان اعمال شده و یک سری اصول مرتبط به هم را شامل می‌شود.


مدیریت نوآوری: امروزه شرکت های بیمه ای برای حفظ ارتباط خود با مشتریان و شخص سازی بیتشر محصولات برای آن ها باید طیف وسیع تری از محصولات را در سبد خود داشته باشند. در اینجا تکنیک های مدیریت سبد نوآورانه و توانایی طراحی سریعتر و نوآورانه تر محصولات ضروری است. البته نوآوری تنها مربوط به محصولات نیست. برنامه های تحول دیجیتال به نوآوری در فرآیندهای پشتیبانی (مانند فرآیندهای مدیریت خودکار درخواست خسارت) نیز نیاز دارد. با از میان برداشتن موانع تکنولوژیکی راه برای نوآوری های بیشتر فراهم می شود. برای مثال داده های یکپارچه تر از سنسورهای درون خودرو و ساختمان می تواند به ایجاد بیمه نامه های هوشمندانه تر کمک کرده و راه را برای ایجاد مدل های جدیدتری از محصولات مانند "بیمه نامه‌های متناسب با مصرف" فراهم میکند. همچنین بیمه های فردبه فرد با به وجود آمدن اجتماعات در رسانه های اجتماعی آسانتر شده است.


تاکید بر تجربه: هدف بسیاری از برنامههای تحول دیجیتال بهبود تجربه مشتریان بهواسطه ارتباط نزدیکتر و مستقیم تر با آنها است. بر اساس تحقیق ایوای، مشتریان بیمه در جهان ارزش فوقالعاده زیادی برای کیفیت تجربه دیجیتال قائل هستند. نظرسنجی های این موسسه نشان می دهد که 40 درصد مشتریان بر مبنای تجربه ای که کسب کرده اند، در مورد ادامه روابط خود با یک شرکت بیمهای تصمیم گیری میکنند. ارتقاء تجربه مشتری و تمایل روزافزون مشتریان به حرکت به سمت ارائه دهندگان خدمات جدیدتر، شرکتهای بیمه ای را بر آن داشته تا پاسخگویی، شفافیت و اثربخشی خود را افزایش دهند. تجربه خوب از طریق سهولت در تعاملات ایجاد میشود. برای داشتن این تجربه، سازمان باید قابلیت تشخیص مشتریان را در چند کانال مختلف داشته باشد و خدمات همگونی در این کانال ها به آنها ارائه دهد. مشتریان انتظار دارند اطلاعات و چارچوبهای نامتناقضی در تمام این کانال ها دریافت کنند. سازمان باید صرفنظر از کانال ارتباطی تشخیص دهد که مشتری در کجای سفر خود قرار دارد و این سفر را بهخوبی مدیریت کند. برای تحقق این امر، بیمهها باید قادر باشند مدیریت خوبی برای فرآیندها، آموزش، حکمرانی و کنترل ایجاد کنند


 مدل های جدید: با توجه به عقب افتادگی در مسیر تحول دیجیتال، بیشتر شرکت های بیمه ای به دنبال گزینه های جدیدی برای بهبود قابلیت های دیجیتال خود هستند. این گزینه ها شامل شراکت یا تصاحب فینتک ها و اینشورتک ها ،توسعه داخلی فینتک ها، ایجاد آزمایشگاه های نوآوری، و همکاری و شراکت با رهبران فناوری خارج از صنعت می شود. همچنین ایجاد یک اکوسیستم برای ارائه خدمات و محصولات در این صنعت پتانسیل بالایی برای خلق ارزش دارد. ازآنجاییکه تحول دیجیتال برای شرکتهای بیمه‌ای مختلف، متفاوت می‌باشد، تمام این استراتژی‌ها می تواند درست باشد.

منبع خبر: انجمن حسابداران خبره ایران
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics