تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

معرفی ولوو XC90: قلعه ایمن

پررنگ‌ شدن حضور ایمن‌ترین شاسی‌بلند جهان در بازار کشورمان بهانه خوبی است تا Volvo XC90 را بهتر و دقیق‌تر بشناسیم.

 

در سال 2012 ولوو خبرداد که برای ساخت پلتفرم جدید خود، موسوم به SPA، می‌خواهد 11 میلیارد دلار (یا معادل تقریبی نصف بودجه عمرانی کشورمان!) سرمایه‌گذاری کند. این سرمایه‌گذاری کلان و 3 سال تلاش مهندسان سوئدی در نهایت به خلق ایمن‌ترین شاسی‌بلند جهان منجر شد.

 


 

چه ویژگی‌هایی دارد؟

نسل دوم XC90، که از 2015 به بازار جهانی آمد، با پلتفرم SPA ولوو ساخته شده که هم سبک است و هم کارایی و ایمنی آن بیشتر از نسل قبلی است. البته XC90 تنها ولوویی نبود که با پلتفرم SPA ساخته شد؛ برادران دیگر این خودرو یعنی سدان S90 و استیشن لوکس V90 نیز با همین پلتفرم ساخته شده‌اند.

 

 

 

 


 


شاید بتوان چارچوب بدنه XC90 را به نوعی به نسل اول ربط داد، اما ظاهر آن علی‌الخصوص چهره خودرو شباهت چندانی به آن ندارد. در XC90:

 

• اسکلت‌بندی جدید کار طراحان ولوو را راحت کرده است، چراکه مانند تکه‌های لگو می‌توان آن را تغییر داد.

• جلوپنجره‌ای بزرگ‌ در کنار چراغ‌های LED ابهت بیشتری به چهره خودرو بخشیده است.

• ولوو به چراغ‌های LED مخصوص روز آن که Tشکلند اصطلاحا چکش تور (Thor's Hammer) می‌گوید!

• چراغ‌های عقب خودرو یکی از معدود نقاطی است که ارتباط آن با نسل اول XC90 را نشان می‌دهد.

• رینگ‌های 21 اینچی استانداردند، ولی امکان سفارش رینگ‌های 22 اینچی نیز وجود دارد.

 

طول عرض ارتفاع فاصله محوری حجم باک

    4.95m

2.14m 17.75m 2.98m

استاندارد: 71 لیتر

هیبریدی: 50 لیتر

 

 

 

 


 

 

 

 

 

یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت XC90 طراحی، امکانات، تجهیزات و تکنولوژی‌هایی است که در داخل کابین و برای رفاه حال هرچه بیشتر سرنشینان فراهم شده. کابین XC90 لوکس‌ترین کابین در بین محصولات ولوو است.

 

• ترکیب چوب با چرم ناپا هارمونی مثال‌زدنی‌ای به وجود آورده است.

• شرکت سوئدی Orrefors، که در زمینه ساخت کریستال سابقه بسیار طولانی دارد، وظیفه ساخت دسته دنده کریستالی XC90 را عهده‌دار شده است.

• به لطف اسکلت‌بندی SPA فضای بیشتری در اختیار 7 سرنشین خودرو قرار گرفته و اتاق به طرزی باورنکردنی ایمن است.

• تمام صندلی‌های خودرو به صورت برقی جمع می‌شوند. صندلی‌های ردیف اول و دوم نیز به گرمکن مجهزند.

• یکی از نکاتی که در کابین بسیار جلب توجه می‌کند تبلت 12 اینچی است. این تبلت با هردو نوع گوشی‌های iOS و اندروید سازگار است و راننده می‌تواند از برنامه‌های کاربردی آن نظیر Spotify و CarPlay ، رادیو و موزیک استفاده کند.

• سیستم صوتی B&O با 19 اسپیکر و یک ساب ووفر و خروجی 1900 وات، صدایی فراگیر در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

 

 

چه پیشرانه‌ای دارد؟

XC90 پنج پیشرانه‌ مختلف دارد که همگی آن‌ها 4 سیلندر، 2 لیتری و از خانواده انجین‌های Drive-E ولوو هستند. از این 5 انجین، دو انجین دیزلی و مابقی بنزینی است. تفاوت این 5 انجین در جدول زیر آمده است. قبل از خواندن این جدول باید بدانید که منظور از توئین شارژ یا Twin Charged پیشرانه‌ای است که برای پرخورانی هم به توربوشارژ مجهز است و هم به سوپرشارژ. منظور از توئین انجین یا Twin Engin نیز همان پیشرانه توئین شارژ است که یک موتورالکتریکی هم دارد و به‌عبارت ساده‌تر هیبریدی است. XC90 هیبریدی با انجین T8 خود در حالت الکتریکی می‌تواند طبق استاندارد اروپا تا 43 کیلومتر و طبق استاندارد آمریکا تا 23 کیلومتر جابجا شود.

 

D4  D5     T5 T6 T8
دیزلی توربو  دیزلی توئین توربو  بنزینی توربو بنزینی توئین شارژ  بنزینی توئین انجین 

 

• تمامی مدل‌های XC90 گیربکس 8 سرعته دارند.

• توان خروجی XC90 بسته به نوع پیشرانه‌های سفارشی از 200 تا 400 اسب متغیر است.

• سوپرشارژر برای جبران تاخیر موجود در دور موتور پایین و توربوشارژر نیز برای دور موتورهای بالا تعبیه شده است.

• در نسخه هیبریدی موتور الکتریکی با برق شهری شارژر می‌شود و به عبارت دیگر از نوع هیبریدی پلاگین است. همچنین قدرت موتورالکتریکی فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

 

مدل      تعدادصندلی‌ها انجین قدرت  گشتاور مصرف جاده ای   شتاب  سرعت  قیمت پایه

XC90

T5 FWD

5 نفره  2 لیتری توربو 250hp 350nm 9.0L - - 44000 دلار

XC90

T5 AWD

5 نفره 2 لیتری توربو  250hp 350nm 9.4L - - 46000 دلار

XC90

T6 AWD
      

7 نفره  2 لیتری توئین شارژ 316hp 400nm 9.4L 9.6sec 230km/h 47000 دلار 

XC90 

T8 TwinEngine

7 نفر 2 لیتری توئین شارژ با موتورالکتریکی 400hp 640nm 

درحالت بنزینی: 9.4L

درحالت هیبریدی: 4.3L

5.6sec - 68000 دلار

XC90

T8 TwinEngine

Excellence 

4 نفره 

2 لیتری توئین شارژ

با موتورالکتریکی

400hp 640nm 

درحالت بنزینی: 9.4L

درحالت هیبریدی: 4.3L

5.6sec - 106000 دلار 

 

 

چه تکنولوژی‌هایی دارد؟

ولوو XC90 مملو از تکنولوژی‌های مختلف است؛ تکنولوژی‌هایی که باعث شده‌اند راننده حتی عمدا هم نتواند به کسی آسیب برساند!


• سیستم ترمزگیری خودکار در ترافیک شهری امکانی است بسیار کاربردی.

• سیستم تشخیص برخورد (Collision Detection) اگر احساس کند که پتانسیل تصادف وجود دارد، کمربندها را سفت می‌کند، پشت‌سری‌ها را جلو می‌آورد و شرایط ترمزگیری را بسیار ایمن‌تر می‌کند.

• سیستم تشخیص برخورد توانایی تشخیص وسایل نقلیه و حتی عابرین پیاده را در شب و روز دارد.

• سیستم فرمان‌پذیری خودکار برای جلوگیری از خروج خودرو از جاده (Run-Off) و ترمزگیری خودکار در سر چهارراه‌ها؛ به گفته ولوو این سیستم‌ها اولین‌ است که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند.

• سیستم پارک دوبل خودکار نیز در محیط‌های شلوغ شهری کار راننده را بسیار راحت کرده است.

• سیستم نمایش نقاط کور خودرو و نمایش علائم و تابلوهای کنار جاده نیز در شب کمک شایانی به راننده می‌کند.

• حتی درون لوگوی ولوو در جلوپنجره نیز دوربین کار گذاشته شده تا راننده به تمام اتفاقات اطراف خودرو اشراف داشته باشد.

 

 

نسخه R-Design چیست؟

شرکت ولوو اخیرا نسخه‌ای از نسل جدید XC90 با نام R-Design نیز معرفی کرده است؛ نسخه‌ای که در جای‌جای آن تغییرات کوچکی به چشم می‌خورد. به گفته مدیر اجرایی ولوو این نسخه برای افرادی است که در رانندگی به چاشنی اسپرت نیاز دارند! در نسخه R-Design این شاسی‌بلند:


• سپر جلو و عقب اسپرت‌تر شده است.

• طراحی رینگ‌های 20 اینچی تغییریافته و جذاب‌تر است.

• آینه‌ها، ریل‌های سقف و اگزوزهای دوتایی همگی با روکشی فلزی به رنگ نقره‌ای مات مزین شده‌اند.

• در داخل کابین صندلی‌ها اسپرت هستند و روکشی چرمی روی غربلیک فرمان کشیده شده است.

• برای تعویض دنده سریع، خودرو به پدال شیفترهای پشت فرمان مجهز شده است.

• در این نسخه از بالاترین توان خروجی یعنی انجین 400 اسبی T8 استفاده شده است.

• سیستم تعلیق خودرو مقداری خشک‌تر (اسپرت‌تر) است تا فرمان‌پذیری آن بهتر باشد.

 

 


 

 

نسخه Excellence چیست؟

اکسلنس نام جدیدترین و البته گران‌ترین تیپ XC90 است که از سال 2016 وارد بازار شد. مهم‌ترین ویژگی اکسلنس داشتن دو صندلی در عقب است که در هیچکدام از تیپ‌های دیگر XC90 چنین چیزی نمی‌بینید. همچنین برای آنکه سرنشینان راحت‌تر باشند هر چهار صندلی به گرمکن، تهویه، ماساژور و تنظیم برقی مجهزند. سیستم صوتی Bowers & Wilkins با 19 اسپیکر، میز جمع‌شونده عقب، لیوان‌های کریستالی و محفظه خنک‌کن از دیگر ویژگی‌های خاص اکسلنس است.

 

 

برای آنکه صدای کمتری به داخل کابین بیاید ولوو در اکسلنس از تایرهای خاص Noise Cancelling استفاده کرده که وجود اسفنج‌های پلی‌اورتان در بدنه تایر باعث کاهش چندین دسی‌بلی صدای تایرها شده است. ولوو XC90 Excellence تنها با انجین T8 تحویل مشتریان می‌شود و قیمت پایه‌اش بیش از 2 برابر XC90های استاندارد است.

 

 

چرا محبوب‌ترین ولووست؟

این سوال سه جواب دارد:


1. از زمان تولد نسل اول XC90، سال 2002، تا امروز ولوو موفق به فروش بیش از 86000 دستگاه XC90 شده است. بنابراین می‌توان به XC90 لقب پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین محصول ولوو را داد.

 

2. اولین نسخه‌های XC90 با پسوند First Edition راهی بازار شد. ولوو این مدل‌ها را که به امکانات استاندارد بیشتری تجهیز شده بودند و همگی نیز رنگ اختصاصی Onyx Black داشتند، به تعداد 1927 دستگاه (به نشانه سال تاسیس ولوو) تولید کرد. در کمتر از 2 روز تمامی فرست ادیشن‌ها پیش‌فروش شد؛ این یعنی ولوو در هر دقیقه 7 دستگاه XC90 فروخته که در تاریخ این شرکت بی‌سابقه است.


3. XC90 را مجلات و وبسایت‌های بسیاری به‌عنوان بهترین خودرو سال انتخاب کرده‌اند. موتورترند، بیزیس اینسایدر، کارز و KBB همگی این شاسی‌بلند لوکس را بهترین خودروی سال 2016 نامیده‌اند. XC90 همچنین بهترین خودرو سال امریکای شمالی و بهترین خودرو سال افریقای جنوبی در 2016 لقب گرفته است.

 

 

چقدر ایمن است؟

XC90 هم در اروپا و هم در امریکا تست‌های ایمنی‌اش را با بالاترین امتیاز ممکن گذرانده است. در اروپا و از موسسه ایمنی euroNCAP این خودرو 5 ستاره کامل گرفته است. البته نسل قبلی XC90 نیز 5 ستاره داشت، ولی در نسل جدید همه چیز بهتر و بهتر شده است.

 

 

 

 

با دقت به تصویر فوق می‌بینید که در بخش سیستم‌های الکترونیکی ایمنی، ولوو XC90 موفق به دریافت 100 امتیاز کامل شده است؛ یعنی تمام سیستم‌های آن در هر شرایطی 100% کارایی خود را دارند! تاکنون هیچ خودرو دیگری در جهان چه در مدل 2015 و چه در مدل 2016 موفق به دریافت چنین امتیازی از euroNCAP نشده و به همین دلیل است که به XC90 لقب ایمن‌ترین شاسی‌بلند جهان داده‌اند. 

 

 

XC90 از طرف موسسه ایمنی IIHS نیز تست شده و در آنجا هم بیشترین امتیاز ممکن را گرفته است و در گروه Top Safety PickPlus این موسسه قرار دارد. 

 

 

علاوه بر این‌ها خود ولوو نیز تست‌های دیگری روی XC90 انجام داد که سروصدای زیادی در رسانه‌ها به پا کرد. اولین تست، تست واژگونی است. نه euroNCAP و نه IIHS برای آنکه استحکام شاسی و سقف را در هنگام واژگونی بسنجند هیچکدام خودروها را واقعا واژگون نمی‌کنند، بلکه تنها با روش‌های محاسباتی (پیداکردن مرکز ثقل و میزان بلندشدن چرخ‌ها در پیچ‌های تند) میزان استحکام سقف را می‌سنجند. اما ولوو کاری به این محاسبات کاغذی ندارد؛ وقتی ایمن‌ترین شاسی‌بلند جهان را ساخته است، پس دیگر نگران واژگون کردن آن هم نیست! 

 

 

تست دومی که ولوو بر روی XC90 انجام داده است تست چاله نام دارد! از آنجا که این تست همه بخش‌های خودرو مانند چرخ‌ها، تعلیق‌، شاسی و حتی صندلی‌ها را درگیر می‌کند از این‌رو نتایج مفیدتری در مقایسه با تست‌های آزمایشگاهی دارد. در این تست خودرو با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت به چاله‌ای برخورد می‌کند که بیش از 30 سانتیمتر عمق دارد. 

 

 

چه قیمتی؟ با چه رقیبانی؟

ولوو XC90 یکی از کامل‌ترین خودروهای دنیاست که رانندگی با آن هم لذت بخش است و هم نیازهای روزمره شما را پاسخ می‌دهد. با اینکه فرست ادیشن‌های XC90 قیمت 66 هزار دلاری داشتند، هم‌اکنون قیمت پایه‌ای این لوکس سوئدی در بازار ایالات‌متحده از 44 هزار دلار شروع می‌شود.

در بازار ایران نیز به‌غیر از تیپ اکسلنس خوشبختانه هر سه تیپ دیگر XC90 وارد شده‌اند و هرسه نیز انجین T6 دارند. در غیاب رقبای قدرتمندی چون آکورا MDX، مرسدس GLE، اینفینیتی QX70، آئودی Q7 و رنجروور، این سوئدی در ایران باید با ب‌ام‌‌و X5 ، پورشه کاین و لکسس LX مواجه شود.

 

 

مدل  XC90 Momentum XC90 R-Design XC90 Inscription   
قیمت نمایندگی (میلیون تومان)  500  470  450
قیمت تقریبی بازار (میلیون تومان)   520  495 545 

 

 

منبع خبر: جی اس ام
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics