تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
هفته به هفته : قوانین مهریه و حقوق مالی شما

مهریه...کی داده، کی گرفته؟ وهزار ماجرا!!

یکی از موارد مهمی که خانم ها در زندگی مشترک باید با هوش و سواد مالی مدیریت کنند مهریه و به دنبال آن نفقه می باشد زیرا در بسیاری خانواده‌های ایرانی، این زنان هستند که مدیریت امور مالی را در دست دارند. آشنایی آن‌ها با سواد مالی، تأثیر به سزا و مستقیمی برمدیریت دارایی های خود و کیفیت معیشت خانواده خواهد داشت.

مهریه را کی داده کی گرفته/ مهریه را همه دادند، همه هم گرفتند


به گزارش لحظه نگر حَسمان  به نقل از بنیاد وکلا، مهریه حقی قانونی و شرعی که مطابق ماده ۱۰۸۰- ۱۰۸۷ قانون مدنی عبارت از مالی است که به مناسبت عقد نکاح، مرد ملزم به دادن آن به زن است؛ بنابراین مهر، نوعی الزام قانونی است که بر مرد تحمیل می شود و فقط زوجین می توانند هنگام بستن عقد یا پس از آن، مقدار مهر را به تراضی معین سازند.

 

مهریه‌ها در این چند سال ماجراهای زیادی ساخته‌اند، انواع مهریه‌ها، اجرا گذاشتن‌هایش و سست بودن ستون‌های زندگی زناشویی داستان‌های مختلف و عجیب و غریب به وجود آورده و راهروهای دادگاه خانواده را پر کرده است.

 

دیگر هیچ کس در مجالس خواستگاری از این ضرب المثل که «مهریه را کی داده کی گرفته» استفاده نمی‌کند و زمانه آنقدر تغییر کرده که همه بیشتر از هر چیزی به همین نکته توجه می‌کنند حتی مهریه، میزان و نوع آن  هم راهی برای چشم و هم چشمی در بین اهل فامیل و جمع دوستان شده است.

خیلی ها برای اینکه خودشان را خاص و متفاوت نشان دهند فکرهایی به ذهنشان می‌رسد که بعید به نظر می‌رسد به ذهن جن نیز خطور کند.

 

در جامعه ما سخنان بسیاری درباره موضوع و میزان مهریه هنگام ازدواج یا بعدا می شنویم:

 

«اصلا مهریه رو کی داده؟ کی گرفته؟»، «مهرم حلال، جونم آزاد»، «با درج مهریه بالا در عقدنامه جلوی سوءاستفاده آقایون رو می‌گیره»، «یا درج مهریه کم باعث ایجاد محبت بیش‌تر بین زن و مرد می شه» و ... ولی و آیا میزان مهریه جدا از کم یا زیادش می‌تواند تضمین خوش‌بختی  برای هریک از زوجین باشد؟ و اصلا مهریه تا چه میزانی باید باشد تا مقبول و پسندیده باشد؟ و آیا مهریه‌های سنگین چندهزار سکه‌ای یا مهریه کم چند سکه‌ای چقدر تاثیر بردوام و بقا ازدواج دارد؟ و آیا  این میزان فارغ از کم یا زیاد چقدر می‌تواند بنیان زندگی مشترک را به خطر بیاندازد؟

 

 اکثر زوجین بدون داشتن علم و اطلاعات کافی از قوانین مهریه در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده و سایر قوانین، اقدام به عقد ازدواج می‌کنند و همین نداشتن علم و اطلاعات کافی شروع دردسرها و مسائل زیادی در زندگی مشترک بین طرفین می گردد.

 

در سال‌های گذشته مهریه مثل زمان حال مورد توجه و به عنوان یک وسیله یا کالا نبود و ضرب المثل «اصلا مهریه رو کی داده؟ کی گرفته؟»، و«عروس خانم با لباس سفید  به خانه بخت می‌آید و با کفن می‌رود» در آن زمان قبل زیادتر شنیده می‌شد، ولی باید گفت که متاسفانه  این ضرب‌المثل‌ها و یا جملات اشتباه در فرهنگ خانواده‌های ما عموما شنیده می‌شود، ولی  باید گفت که اتفاقا در اکثر موارد مهریه را خوب دریافت کرده‌اند و به نحوی که هم اکنون حدود چند هزار زندانی مهریه و نفقه در زندان های کشور به خاطر مهریه در  حبس‌اند!

 

ولی باید این نکته را ذکر کرد که واقعا درج مهریه بر هر مقدار به عنوان درج میزان و ارزش و شان خانم‌ها و باتوجه به رعایت قانون، در سند ازدواج درج و ثبت می‌شد، ولی شوربختانه در زمان حال، میزان مهریه نه تنها تضمین‌کننده و راهگشای زندگی‌های زوجین نیست بلکه باعث مشکلات عدیده‌ای و دردسرهای زیادی را برای برای آن‌ها بوجود آورده است.

 

 مهریه فارغ از میزان آن باعث دوام زندگی مشترک نیست، بلکه درج مبالغ عجیب و خیلی زیاد مانند مهریه‌های چند هزار سکه‌ای و مهریه‌های سنگین یکی از بحران‌های بزرگ اجتماعی در کشور و در جامعه ما بوده و متاسفانه این مشکل کل نهاد مقدس خانواده را دربرگرفته است.

 

متاسفانه اختلاف سلیقه زیادی در زمینه مهریه در جامعه وجود دارد و بعضی از خانم‌ها  مهریه بالا را برابر با ارزش بالا برای خود می‌دانند، بر همین این اساس هرچه تعداد سکه‌های طلا مهریه مندرج در عقدنامه بیشتر باشد، خودشان را با ارزش و بالاتر حساب می‌کنند، ولی باید گفت که در هیچ زمانی این تفکر درست و صحیح نبوده و این فکر با گذشت زمان و از لحاظ اجتماعی ارزش وجودی بانوان را پائین آورده است و به شیوه اقدام بر علیه جایگاه اجتماعی خودشان است.

 

متاسفانه گروهی دیگر از خانم‌ها نیز در فکر آن هستند که مهریه سنگین را به عنوان یک اهرم فشار و در نتجیه زندگی خود را استحکام بخشند، در حالی که این اقدام نیز از ارزش و جایگاه بانوان در اجتماع می‌کاهد.

 

 

 

منبع خبر: بنیاد وکلا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics