تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

" بورس کالا " و سایر اخبار مربوط به آن را در هفته ای که گذشت دنبال کنید

در بورس کالا معمولاً کالاهای خام و فرآوری نشده مانند فلزات، پنبه، گندم، برنج و... دادوستد می‌شوند. یکی از مزایای بورس کالا، حضور نهادهای نظارتی و تنظیم‌کننده بازار است که تمامی تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و تجار کالا با حضور این نهادها، از مزایای قوانین و مقررات حاکم بر بورس برخوردار می‌شوند. اگر بورس کالا را برای سرمایه گذاری انتخاب کردید دانش و سواد مالی بررسی اخبار هفتگی این بازار را پیشنهاد می دهد.

عرضه بیش از یک میلیون تن سیمان روی میز بورس کالا

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران امروز شنبه ۲۷ شهریورماه بازهم میزبان ترافیک سنگین عرضه های ۶۰ شرکت سیمانی به میزان یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۵۰۰ تن است.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)؛ امروز ۶۱ هزار تن ورق سرد، ۳۷ هزار و ۱۰۰ تن شمش بلوم، ۱۲ هزار و ۶۷۷ تن میلگرد، یک هزار و ۷۲۵ تن تیرآهن، ۲۰۰ تن کک متالورژی و ۲۰ کیلوگرم شمش طلا نیز در تالار مذکور عرضه می شود. تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در این روز شاهد عرضه ۵۷ هزار و ۳۹۹ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی، قیر، لوب کات، گوگرد، وکیوم باتوم و PDA TAR است. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز عرضه ۳۰ هزار و ۴۱۰ تن قیر، ۳۰۰ تن الکیل بنزن سنگین و ۵۰ تن عایق رطوبتی را تجربه می کند.  بازار فرعی نیز عرضه ۵۰۴ تن اتیل بنزن، ۲۰۰ تن دوده صنعتی، ۱۰۰ تن ضایعات پلاستیکی، ۶۰ تن فویل آلومینیومی و ۲۲ تن M.DF را تجربه می کند.

 

راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان به زودی

معاملات گواهی سپرده سیمان به زودی در بورس کالای ایران راه‌اندازی می‌شود تا امکان خرید مشتریان خرد سیمان نیز فراهم و تسهیل شود.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، علیرضا ناصرپور با بیان مطلب بالا، درباره عرضه گواهی سپرده سیمان در بورس کالا گفت: عرضه سیمان از خردادماه در بازار فیزیکی بورس کالا آغاز شده است و معاملات سیمان به صورت عمده انجام می‌شود. وی ادامه داد: برای اینکه خریداران خرد هم بتوانند دسترسی مناسبی برای خرید سیمان در بورس کالا داشته باشند، گواهی سپرده سیمان تا پایان شهریورماه راه اندازی می‌شود. وی افزود: قیمت‌ها در گواهی سپرده سیمان تابع بازار فیزیکی است و خریداران خرد که نیاز به خرید در تناژ پایین‌تر دارند می‌توانند از طریق گواهی سپرده اقدام به خرید کنند. ناصر پور با اشاره به اینکه تقاضا برای خرید خرد سیمان در بورس کالا وجود دارد بیان کرد: بسیاری از شرکت‌های سیمانی استقبال خوبی از عرضه خرد سیمان در بورس کالا کردند و درخواست پذیرش انبار دادند و به محض پذیرش انبار از سمت بورس کالا، امکان ارائه گواهی سپرده‌ی کالایی فراهم می‌شود. وی ادامه داد: الزامی به عرضه سیمان خرد توسط شرکت‌های سیمانی وجود ندارد و شرکت‌ها براساس تمایل خود اقدام به عرضه سیمان بصورت خرد می‌کنند. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا با بیان اینکه محدودیتی در عرضه خرد سیمان در بورس کالا وجود ندارد تصریح کرد: میزان عرضه سیمان در گواهی سپرده کالایی حداقل ۱۰ تن در نظر گرفته شده است، اما شرکت‌ها با توجه به محدودیت‌های خود از نظر تحویل و حمل و نقل و همچنین درخواست شرکت عرضه کننده می‌توانند حجم هر گواهی سپرده کمتر نیز باشد. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: پیش‌بینی می‌شود ۳۰ درصد حجم معاملات سیمان از طریق گواهی سپرده کالایی انجام شود.

 

۳۵۰ هزار تن محصول عرضه می‌شود

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز یکشنبه ۲۸ شهریورماه میزبان عرضه ۱۷۸ هزار و ۱۵۰ تن سیمان، ۷۲ هزار تن آهن اسفنجی، ۶۰ هزار تن گندله سنگ آهن، ۲۸ هزار تن کنسانتره سنگ آهن، ۱۰ هزار تن ورق گالوانیزه خودرو و یک هزار تن ورق گالوانیزه لوازم خانگی است.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، امروز، ۱۱ هزار تن مس کم عیار، ۵ هزار تن مس کاتد، ۴ هزار و ۵۰۰ تن شمش هزار پوندی آلومینیوم، یک هزار و ۲۵۰ تن شمش روی، ۱۵۰ تن سولفور مولیبدن و ۷۵ تن بیلت آلومینیوم نیز در تالار مذکور عرضه می‌شود. تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در این روز شاهد عرضه ۸۰ هزار و ۷۶۳ تن مواد پلیمری، روغن پایه، اسلاک واکس، قیر، وکیوم باتوم و مواد شیمیایی است.  تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز میزبان عرضه ۲۲ هزار و ۵۴۰ تن قیر، گوگرد و عایق رطوبتی است. بازار فرعی بورس کالای ایران عرضه ۷۵۶ تن دوده صنعتی، ۱۰۰ تن تیشو، ۱۵۰ تن پشم شیشه، ۴۰ تن مس بلیستر، ۶۰ تن منو کلرو استیک اسید، ۳۰ تن هیپو کلریت سدیم (آب ژاول) و ۱۰ تن هیپوکلریت کلسیم را تجربه می کند.

 

کودتا در بازار جهانی آلومینیوم

در پی کودتای نظامی در کشور گینه، قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی به بالاترین سطح طی ۱۰ سال اخیر رسید.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر، «فایننشال تایمز»، با اشاره به این مساله که گینه بزرگ‌ترین تولیدکننده بوکسیت به‌عنوان ماده اولیه تولید آلومینیوم در جهان است، نوشت: «نگرانی در مورد اختلال در عرضه بوکسیت در دنیا بالا گرفته است. زیرا گینه نتواند به عرضه این محصول ادامه دهد، تولید آلومینیوم کاهش پیدا می‌کند و کمبود عرضه فشار زیادی به قیمت این فلز پرمصرف وارد خواهد کرد. پس از کودتا در گینه، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن ۱۵ درصد بیش از روز پنجم سپتامبر معامله شد درحالی‌که قیمت این فلز در بورس شانگهای بالغ‌بر ۱۰ درصد بیش‌تر از روز پنجم سپتامبر بود. در روز هفتم سپتامبر سال ۲۰۲۱ قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن برابر با ۲۷۷۵.۵۰ دلار بود که بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۱ تاکنون است. در بورس شانگهای نیز هر تن آلومینیوم با قیمت ۲۷۵۰ دلار مبادله شده است. «اولگ دری پاسکا» یکی از کارشناسان بازارهای فلزی به «فایننشال تایمز»، گفت: «کودتای نظامی در کشور گینه می‌تواند بازار آلومینیوم را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد. به نظر می‌رسد بازار این فلز و تمام صنایع پایین‌دستی مصرف‌کننده آن روزهای سختی را در پیش خواهند داشت، زیرا تا زمانی که اوضاع در گینه به حالت عادی بازگردد، اختلال در عرضه بوکسیت، مشاهده خواهد شد.» براساس این گزارش، گینه یکی از عرضه‌کنندگان کلیدی بوکسیت در دنیاست و یک‌چهارم از کل بوکسیت مصرفی دنیا و نیمی از بوکسیت مصرفی کشور چین را تأمین می‌کند. چین نیز تولیدکننده ۶۰ درصد از آلومینیوم دنیاست و اگر واردات مواد اولیه به این کشور با اختلال روبرو شود، نه‌تنها صنایع داخلی چین بلکه تمام صنایع مصرف‌کننده آلومینیوم در دنیا با اختلال روبرو می‌شود. «جی پی مورگان» در این مورد نوشت: «انتظار می‌رود بعد از فروکش کردن درگیری‌ها در گینه، قراردادهای صادرات بوکسیت تغییر کند. این تغییرات و مذاکرات جدید هم می‌تواند روی میزان عرضه، تغییر ایجاد کند و هم قیمت را تحت تأثیر قرار دهد.»

 

«سیمان» تالاردار شد

مدیر عملیات بازار بورس کالا طی ابلاغیه‌ای، تالار اختصاصی سیمان از هفته آینده در بستر معاملات TTS راه اندازی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از «کالاخبر»، بر اساس این ابلاغیه از روز شنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۰ کلیه معاملات سیمان به صورت جداگانه در تالار اختصاصی سیمان در بستر معاملاتی TTS و راس ساعت ۱۱:۳۰ برگزار می شود. بورس کالا که تاکنون در بستر TTS دارای بازارهای صنعتی، صادراتی کیش، فرآورده های نفتی، فرعی، پتروشیمی، حراج باز و مناقصه بود به دلیل حجم گسترده معاملات سیمان از هفته آینده شاهد روی کار آمدن تالار سیمان به صورت جداگانه خواهد بود که معاملات در تالار سیمان از ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه آغاز می شود. گفتنی است، پیرو ابلاغیه وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا و تعیین فرصت زمانی برای حضور خریداران و فروشندگان سیمان در بورس کالا، روند حضور و پذیرش شرکت های سیمانی و همینطور خریداران سیمان در بورس سرعت گرفت و براساس اطلاعیه های مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران تاکنون ۶۸ شرکت محصول خود را پذیرش کرده اند و چند شرکت نیز در مرحله پذیرش هستند. از ابتدای عرضه سیمان در بورس کالا که به تاریخ ۹ خرداد ماه بر می گردد در مجموع ۱۰ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۲۸۰ تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۱۲ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۵۰ تنی همراه و در پایان ۸ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۱۸۰ تن آن مورد معامله قرار گرفت.

 

فرآیند تحویل قرارداد آتی «صندوق طلا» سررسید مهر اعلام شد

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای زمان انجام فرآیند تحویل قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس سررسید مهر ماه ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر؛ براساس این اطلاعیه فرآیند تحویل در روز چهارشنبه هفته آینده ۷ مهر ماه جاری انجام خواهد شد. در این اطلاعیه آمده است: کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند براساس ضوابط اعلام شده برای انجام فرآیند تحویل اقدام کنند؛ همچنین مرجع قیمت نقدی در محاسبات جرائم نکول قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس، قیمت پایانی نماد صندوق «س. پشتوانه طلای لوتوس» در آخرین روز معاملاتی قراردادهای آتی است. یادآور می شود، هر قرارداد آتی صندوق طلا ۱۰۰۰ واحد سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس است. بنابراین، مشتریان فروشنده موظفند حداکثر تا آخرین روز معاملاتی یعنی ۷ مهر ماه اقدام به تامین واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه گذاری طلای لوتوس در کد سهامداری خود کنند. از اینرو به ازای هر موقعیت تعهدی باز فروش در قرارداد آتی باید ۱۰۰۰ واحد سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس تامین شود.

 

فولادی‌ها با ۲۵۰ هزار تن محصول به بورس کالا می‌آیند

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا امروز میزبان عرضه ۱۷۷ هزار و ۸۶ تن شمش بلوم، ۶۰ هزار تن تختال، ۵ هزار تن ورق گالوانیزه، ۴ هزار تن ورق رنگی و ۳ هزار و ۷۰۰ تن ورق گرم است.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر؛ امروز روز سه شنبه ۳۰ شهریورماه، ۵ کیلوگرم شمش طلا نیز در تالار مذکور عرضه می شود. تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در این روز عرضه ۹۵ هزار و ۴۷۹ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی، قیر، وکیوم باتوم و PDA TAR را تجربه می کند. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز میزبان عرضه ۵۵ تن عایق رطوبتی و ۳۲ هزار تن قیر است. بازار فرعی بورس کالای ایران هم شاهد عرضه ۱۱ هزار و ۱۲۸ تن براده آلومینیوم، براده چدن، تخته پالت، شمش بلوم، ضایعات باطری، ضایعات فولادی و نرمال پارافین است.

 

میزبانی بورس کالا از عرضه ۱۹۳ هزار تن فولاد

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران امروز میزبان عرضه ۱۷۶ هزار و ۳۵۴ تن میلگرد، ۱۴ هزار و ۷۶۸ تن تیرآهن، یک هزار تن سبد نبشی، یک هزار و ۲۰۰ تن ورق سرد و ۱۵ تن کنسانتره فلزات گرانبها است.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر؛ امروز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه ۳۲ هزار و ۵۲ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی، وکیوم باتوم و گوگرد نیز در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی عرضه می شود. تالار صادراتی بورس کالای ایران هم در این روز میزبان عرضه ۲۳ هزار و ۴۰۰ تن قیر، ۳ هزار تن اوره پریل، ۹۹۰ تن پلی وینیل کلراید و ۵۵ تن عایق رطوبتی است. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز عرضه ۵۰۰ تن بوتادین، ۳۵۲ تن انیدریدفتالیک، ۸۸ تن دی اکتیل فتالات و ۳۷ تن روغن کارکرده لوکوموتیو را تجربه می کند.

 

 

منبع خبر: تیم تولید محتوای حَسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics