تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

روزهای طلایی ارز دیجیتالی به پایان رسید

برخی کارشناسان معتقدند تا زمانی که نوسانات شدیدی در بازار ارزهای دیجیتالی رخ ندهد، طرفدارهای این ارزها کاهش پیدا خواهد کرد.

 

 به نظر می رسد زمان طلایی ارزهای دیجیتالی رو به پایان باشد. ماه دسامبر یک ماه بسیار مهم برای تجارت ارزهای دیجیتالی بود. بیت کوین به بیشترین حد خود رسید و هر کوین ۱۹ هزار دلار معامله شد از طرف دیگر روزانه به ارزش ۵۰ میلیارد دلار ارز دیجیتالی تجارت شد.

 ارزیابی زمانی یعنی این که یک معامله گر دارایی را در یک بازار با قیمت پایین تر خریداری می کند و سپس آن را با یک حق بیمه در بازار دیگری می فروشد. زمانی که بیت کوین به ارزش حدود ۲۰ هزار دلار در دسامبر رسید، بیت کوین در بازار آمریکا با قیمت های بسیاری متفاوت فروخته می شد.

 

فاصله قیمت بین مبادلات جی داکس و کراکن در ۱۰ دسامبر بیش از هزار دلار بوده است. به طوری که آمارها نشان می دهد که بیت کوین در جی داکس در مقیاس با مبادلات بقیه آمریکا عادی است که تفاوت قیمت حدود ۵۰۰ دلار داشته باشد.

 

اما در حال حاضر به نظر می رسد پس از سال نو میلادی وضعیت بازار تغییر کرده باشد.

نکته این است که این مشهوریت ارزهای دیجیتالی دفعه دیگر زمانی است که نوسانات به شدت زیادی بین ارزهای دیجیتالی رخ دهد.

کارشناسان معتقدند که دیگر رواج ارزهای دیجیتالی مانند سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ رخ نخواهد داد.

 

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/11/01 13:27:14   |
0     0
امروز، دنیای اینترنت برای خود تبدیل به یک دنیای کامل و مستقل شده است و پر است از اصطلاحات که شاید کسانی که خیلی با این دنیا هنوز چفت و جور نشده‌اند، شنیده بعضی واژه‌ها برای‌شان تازگی داشته باشد. "بیت‌کوین" یکی از آن اصطلاحات است که این روزها به سرعت دارد جای خود را در دنیای اینترنت باز می‌کند و اگر قرار باشد در یک کلمه ساده آن را تعریف کنیم به معنای ارز دیجیتال است.

به گزارش عصر ارتباط، ایده‌ اول بیت‌کوین Bitcoin ، توسط ساتوشی ناکاموتو، در اینترنت منتشر شده است اما این که به راستی هویت واقعی او چیست و چگونه این ایده را وارد فضای مجازی کرده است، اطلاعاتی در دست نیست. اولین بیت‌کوین در سال 2009، در یک ایمیل رمزنگاری شده منتشر شده وارد فضای مجازی کرد و در سال 2011 در ایمیل دیگری اعلام کرد که از این پروژه خارج شده است.

جالب است بدانید که تا به حال افراد زیادی را به عنوان خالق بیت‌کوین یعنی "ناکاموتو" شناسایی کرده‌اند اما بعد از بررسی‌ها متوجه شدند که این شخص است خالق اصلی نیست. یکی از آنها یک پیرمرد ساله‌ی آمریکایی به نام دوریان بود که از سوی هفته‌نامه "نیوزویک" به عنوان خالق بیت‌کوین معرفی شد، اما او این را انکار کرد و از این هفته‌نامه به عنوان برهم زدن آرامش زندگیش شکایت کرد.

اما همچنان رسانه‌ها به عنوان خالق بیت‌کوین بودند، در دسامبر2015 دامنه‌ی این تحقیقات به کریگ رایت مهندس کامپیوتر و بازرگان استرالیایی رسید که او هم این نظریه را رد کرد. اما سرانجام در تاریخ 2 می سال 2016 وی به این تحقیقات واکنش نشان داد و اعلام کرد که همان ساتوشی ناکاموتو است. طبق تحقیقات از کامپیوتر وی یک پیام را که مربوط به اولین تراکنش بیت‌کوین بود یافتند و بعدها اعضای برجسته انجمن بیت‌کوین ادعای او را تائید کردند. وی در رسانه‌ها اعلام کرد به دلیل حفاظت از حریم شخصی اطرافیانش، هویت خود را فاش ساخته است. سه روز پس از این اتفاق، وی از انظار عمومی پنهان شد. او در وبلاگش اعلام کرد که مدرک دیگری برای اثبات ادعای خود نخواهد آورد. رایت با بیان این که ادعاهای خارق‌العاده اثبات‌های خارق‌العاده می‌طلبند، وعده داده بود که دلایل محکمی برای اثبات ادعای خود خواهد آورد. اما به جای آن او تمام پست‌های قبلی بلاگش را پاک کرد و مطلبی با عنوان «متاسفم» نوشت. اودر این پست بیان کرد که آن قدر قوی نیست که بتواند ادعای خود را اثبات کند. هم چنین از اعضای برجسته انجمن بیت‌کوین که از او حمایت کرده بودند عذرخواهی کرد. او نوشت: امیدوارم اعتبارشان با عمل وی خدشه‌دار نشود. اظهارات عمومی او در نگاه اول ثابت‌کننده به نظر می‌رسیدند؛ اما بررسی‌های دقیق‌تر معلوم کرد مدارکی که در کامپیوتر شخصی‌اش بود ، از یک صفحه‌ی وب کپی شده بود. رایت هم اکنون ناپدید شده‌است؛ بدون اینکه تلاش ساده‌ای برای اثبات ادعای خود کند. درحالی که اقدامات ساده‌ای وجود داشت که رایت از طریق آن‌ها می‌توانست ثابت کند ناکاموتو است.

ناشناخته بودن هویت خالق بیت‌کوین باعث نگرانی‌ عده‌ای شده است چرا که متن باز بودن بیت‌کوین و اینکه هر توسعه‌دهنده‌ای به راحتی می‌تواند آن را تغییر دهد و کدهای مخصوص به خودش را بنویسد. امنیت مهم‌ترین ضعف این ارز دیجیتال بدون مالک است.

همچنین بیت‌کوین بدون خالق، یک شبکه پرداخت غیر متمرکز است؛ یعنی نه یک شخص و نه یک کمپانی روی فرایند تولید و تغییر قیمت آن هیچ کنترلی ندارند. به جای آن، هرکسی روی شبکه کنترل پول خود را بر عهده دارد و هرکسی می‌تواند با دانلود نرم افزار رایگان Bitcoin و اجرای آن روی کامپیوتر شخصی‌اش، روی سیستم مالی Bitcoin تاثیرگذار باشد.

همچنین بیت‌کوین یک نوع ارز دیجیتال است که به صورت مجازی ساخته و نگه‌داری می‌شود. کسی آن را کنترل نمی‌کند، چاپ نمی‌شود و به وسیله نرم‌افزاهای رایانه‌ای که در سراسر جهان مشغول حل مسائل ریاضی هستند، تولید می‌شود. هیچ کس. این یک پول فیزیکی نیست که توسط بانک مرکزی، بدون هیچ حساب و کتابی و با قوانین دولتی ایجاد شود. چنین بانک‌هایی برای پوشش بدهی ملی، اقدام به چاپ پول می‌کنند و این کار سبب کاهش ارزش پول خواهد شد.



اما این ارز به صورت دیجیتال توسط هر کسی که به شبکه آن ملحق ‌می‌شود ایجاد شده است و توسط قدرت رایانه‌ها در یک شبکه توزیع شده، استخراج می‌شود. این شبکه همین‌طور تراکنش‌هایی که صورت می‌گیرد را بررسی می‌کند و به صورت موثر شبکه پرداخت خود را ایجاد می‌کند.

نکته‌ی جالب توجه این است که، این ارز بدون هویت و ناامن در مدت کوتاهی از یک ایده‌ی اولیه به یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی مبدل شده است. به طوری که در چندسال گذشته ارزش بیتک‌وین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به چندهزار دلار افزایش یافته ‌است.

همچنین مالکیت شما برای این ارز بدین‌گونه است که سابقه‌ی‌ مالکیت در یک دفتر کل، به نام بلاک چین (blockchain) ثبت و توسط تمامی کامپیوترهای موجود در شبکه مشاهده و نگه‌داری می‌شود.

این دفتر کل سوابق کسانی که مالک این ارز دیجیتال هستند را نگهد‌اری می‌کند؛ اما نه به صورت نام و حساب بانکی، بلکه از طریق آدرس‌های بیت کوینی این کار را انجام می‌دهد که از کاراکترهای تصادفی و طولانی ایجاد می‌شود. به سادگی نمی‌توان پی برد که صاحب این آدرس چه کسی است و به این ترتیب اگر سیستم به صورت صحیح مورد استفاده قرار بگیرد، کاملا ناشناس باقی خواهد ماند.

وقتی کسی بیت کوینی را برای شخص دیگری ارسال می‌کند، به شبکه گفته می‌شود که دفترکل را بروزرسانی کند و از آدرس بیت کوینی شخص فرستنده کم شده و به آدرس بیت کوینی شخص گیرنده اضافه می‌شود.

به صورت ساده این‌گونه است که ، شما از سوابق نقل و انتقال Bitcoin نگه‌د‌اری می‌کنید. که آن هم از یک آدرس طولانی از عدد و حروف تشکیل شده است و به مثابه رمز عبور شما تلقی می‌شود. شما می‌توانید این آدرس را در نرم‌افزار کیف پول الکترونیکی نگه‌داری کنید یا حتی آن را روی کاغذ پرینت بگیرید. به خاطر داشته باشید که خود شبکه اطلاعات، اینکه کدام آدرس چه مقدار در اختیار دارد را در خود ثبت کرده است. شما تنها چیزی که نگه‌داری می‌کنید، همان آدرس یا رمز شخصی است که به شما اجازه می‌دهد به بیت کوین‌های خود دسترسی پیدا کنید و یا آن را به شخص دیگری منتقل کنید.

همچنین پروتکل این ارز دیجیتال اجازه نمی‌دهد بیشتر از ۲۱ میلیون بیت‌کوین توسط کاربرها ایجاد شود. البته آنها را می‌توان به صورت واحدهای کوچک‌تر درآورد. (کوچک‌ترین واحد قابل تقسیم بیت‌کوین معادل ۰/۰۰۰۰۰۰۰۰۱ است که به افتخار بنیان‌گذار این ارز به آن یک ساتوشی می‌گویند)

در ضمن چشتوانه این ارز دیجیتال فرمول‌های ریاضی است. به بیان ساده اگر شما یک دلار به بانک بدهید، بانک در ازای آن به شما طلا یا نقره می‌دهد، اما در مورد تبدیل بیت‌کوین این‌گونه است که از نرم‌افزار رایانه‌ی و فرمول ریاضی استفاده می‌شود.

نحوه‌ی استفاده از بیت‌کوین هم درست مانند دلار و یورو است و با این تفاوت عمده که شما فقط می‌توانید به صورت مجازی و معاملات دیجتالی انجام دهید.

اما نکته ضعف دوم این ارز دیجتالی این است که یک موسسه واحد، شبکه بیت‌کوین را کنترل نمی‌کند. هرچند که این نکته ضعف برای عده‌ای مایه خرسندی است چرا که هیچ بانک بزرگی، کنترل پول آنها را به دست ندارد.

علاوه بر اینکه شبکه بیت‌کوین توسط یک بانک مرکزی کنترل نمی‌شود. هر رایانه‌ای که بیت‌کوین را استخراج و تراکنش‌ها را تایید می‌کند بخشی از شبکه است. بنابراین هیچ دستگاه دولتی نمی‌تواند با اتخاذ سیاست‌های پولی سبب ایجاد بحران مالی شود یا اینکه بیت کوین‌های افراد را ضبط کند. همچنین اگر بخشی از شبکه به هر دلیلی خاموش شود، بیت‌کوین همچنان به کار خود ادامه می‌‌دهد.

افتتاح حساب بیت‌کوین برخلاف حساب‌های بانکی بسیار ساده است و شما به راحتی می‌توانید یک حساب تجاری برای خود داشته باشید. ه باشدر ایران هم چندین سایت هستند که در این زمینه می‌توانند به شما کمک شایانی داشته باشند، به عنوان مثال سایت https://payment24.ir/ در این زمینه راهنمای خوبی است.

بیت‌کوین برخلاف اینکه شبکه و پشتیبانی ندارد اما توانسته یک نکته را به خوبی در شبکه خود جابیندازد و آن احترام به حریم خصوصی و رعایت آن است و وقتی وارد این سیستم می‌شوید متوجه این نکته خواهید شد که این سیستم چقدر شفاف و تراکنش‌ها چقدر دقیق عمل می‌کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics