تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تک نرخی شدن ارز در شرایط کنونی اقتصاد به مصلحت نیست.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، سیاست شناورسازی یا تک نرخی شدن ارز را در شرایطی کنونی اقتصاد به مصلحت کشور ندانست.

 

به گزارش ایرنا، علی دینی ترکمانی افزود: در شرایط کنونی به محض آنکه دولت و بانک مرکزی دست به اقدام بزنند، نرخ ارز در بازار آزاد افزایش جهشی می یابد و این تلاطم سبب می شود دولت بار دیگر در بازار ارز مداخله کند.

این کارشناس اقتصادی با یادآوری اختلاف میان نرخ رسمی و آزاد دلار در شرایط کنونی ادامه داد: برای نمونه اگر بانک مرکزی بخواهد نرخ رسمی دلار را 35 هزار ریال اعلام کند، قیمت آن در بازار آزاد به 40 هزار ریال می رسد و بار دیگر بازار ارز دوگانه می شود.

وی گفت: گزینه تک نرخی شدن ارز گزینه رد شده ای است. همچنین اعمال این سیاست که بانک مرکزی نرخی تعیین نکند و اجازه شناورسازی آن و تعیین قیمت در بازار آزاد را بدهد، از اساس رد است.
این کارشناس اقتصادی درباره دلیل رد این گزینه ها توضیح داد: اکنون جز بانک مرکزی، متغیرهای دیگری نیز در بازار ارز نقش دارند که حجم کنونی نقدینگی یکی از آنهاست.

بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی پارسال به 30 درصد رسیده است.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ادامه داد: نقدینگی موجود در اقتصاد ایران به محض احساس افزایش نرخ دلار به سوی سرمایه گذاری سفته بازانه می رود و باعث می شود تقاضای واقعی برای ارز بالا برود.

دینی ترکمانی اضافه کرد: با ورود سفته بازان به این بخش، نرخ دلار نیز افزایش می یابد و بازار ارز در دور فزاینده ارتقای قیمت و افزایش انتظارات از نرخ ارز گرفتار می شود.

منبع خبر: بانک اول
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics