تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

معافیت‌های مالیاتی لغو شود

رئیس کل سازمان امور مالیاتی از طراحی ساختار جدید نظام مالیاتی با هدف پیشبرد برنامه های مربوط به مبارزه با فرار مالیاتی خبر داد و گفت: تشکیل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی از جمله مواردی است که در این راستا انجام گرفته

 

 و یکی از اقدامات موثر این دفتر، اجرای ماده 181 قانون مالیات‌های مستقیم است که براساس آن هیات های بازرسی این دفتر با مجوز قضائی به اقامتگاه قانونی، محل فعالیت مؤدی و محل نگهداری دفاتر، اسناد و مدارک و تجهیزات او مراجعه کرده و کلیه اسناد و مدارک و اطلاعات را مورد بازرسی قرار می‌دهند.

سیدکامل تقوی نژاد همچنین رسیدگی به تراکنش‌ های بانکی مشکوک را یکی از اقدامات قانونی سازمان برای مبارزه با فرار مالیاتی عنوان کرد و گفت: از محل شناسایی بیش از 3000 مؤدی مشکوک با تراکنش‌های سنگین، حدود شش هزار و 300 میلیارد تومان مالیات مطالبه کرده‌ایم.

علی قنبری، کارشناس اقتصادی در مورد اقدامات صورت گرفته توسط سازمان امور مالیاتی در جهت جلوگیری از فرار مالیاتی می گوید:« هر اقدامی که باعث دریافت مالیات‌های واقعی از افراد و جلوگیری از فرار مالیاتی شود مورد تایید است و البته در کشور ما باید تمرکز و تلاش بیشتری برای دریافت مالیات‌ها صورت گیرد.»

 

سازمان امور مالیاتی از طراحی ساختار جدید نظام مالیاتی با هدف پیشبرد برنامه های مربوط به مبارزه با فرار مالیاتی خبر داده و تشکیل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی از جمله مواردی است که در این راستا انجام گرفته است. نظر شما در مورد این اقدامات در جهت جلوگیری از فرار مالیاتی چیست؟

این تصمیم سازمان امور مالیاتی بسیار صحیح، سنجیده و بجاست، چراکه بخش عمده ای از درآمدهای کشور از محل دریافت مالیات‌هاست. همچنین ما در کشور با فرارهای مالیاتی بسیاری مواجه هستیم، به این صورت که بسیاری از افراد به شیوه های مختلف از پرداخت مالیات فرار میکنند.

متاسفانه برخی از نهاد ها نیز از پرداخت مالیات معاف هستند که همین مساله می تواند از ایجاد رقابت در فضای اقتصادی جامعه بکاهد. بنابراین باید این معافیت هایی را که در قالب امتیاز به برخی از افراد و نهادها داده می‌شود، حذف کرد. حقوق بگیران ثابت، افراد مستضعف و برخی خرده فروشان تنها کسانی هستند که پرداخت مالیات را به موقع و درست انجام می دهند، در حالی که برخی افراد که درآمدهای بالا هم دارند مالیات نمی پردازند. یکی از راه های مهم و اساسی در اقتصاد وابسته بودن بودجه به مالیات است.

البته اخذ مالیات نباید مانع از تولید شود، لذا باید نرخ مالیاتی را خیلی بالا نگرفت و تا آنجا که امکان دارد نرخ مالیاتی را متناسب انتخاب کرد تا به تولید ضربه نزند. برای آنکه تولید ضربه نخورد باید نرخ مالیاتی را کاهش داد و برای برخی از کالاهای اساسی نرخ را باید بسیار پایین گرفت.

وقتی نرخ مالیاتی پایین گرفته شد می‌توان پایه مالیاتی را گسترش داد و درآمدهای مالیاتی را استحصال کرد. یعنی کاهش نرخ مالیات باعث می شود مردم راغب شوند مالیات را پرداخت کنند؛ اما وقتی نرخ مالیاتی را بالا بگیریم فرار مالیاتی زیاد می شود. در هر صورت از تشکیل دفتر بازرسی جهت جلوگیری از فرار مالیاتی و پولشویی استقبال می شود.

 

یکی دیگر از راه هایی که سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی در نظر گرفته رسیدگی به تراکنش های بانکی مشکوک است. به نظر شما این راهکار چقدر می تواند موثر واقع شود؟

هر اقدامی که باعث دریافت مالیات‌های واقعی از افراد شود و از فرار مالیاتی جلوگیری کند، مورد تایید است. البته در کشور ما باید تمرکز و تلاش بیشتری برای دریافت مالیات‌ها صورت گیرد. شفافیت مالیاتی، مبارزه با مفاسد و رانت خواری باید گسترش پیدا کند و درآمدهای افراد به صورت واقعی مشخص شود و میزان دریافت مالیات‌ها به صورت واقعی تعیین شود. ما نیازمند شیوه ها و روش های نوینی هستیم که بتواند درآمدها را شناسایی کند و افرادی که درای درآمد بیشتری هستند مالیات‌های بیشتری بپردازند. عدالت مالیاتی باید به صورت واقعی رعایت شود. در این راستا باید مراکز دریافت مالیات گسترش پیدا کنند و نظارت بیشتری بر افراد اعمال شود.

 

عملکرد سازمان نظام مالیاتی را تاکنون چگونه ارزیابی می‌کنید و چقدر توانسته در جهت جلوگیری از فرار مالیاتی موفق عمل کند؟

متاسفانه سیستم مالیاتی کشور ما هنوز تا رسیدن به یک نظام دقیق و کارآمد که بتواند فرارهای مالیاتی را شناسایی و اخذ کند، فاصله دارد. در مجموع سازمان نظام مالیاتی در سال های اخیر عملکرد مناسبی داشته و این سازمان باید در جهت ارتقای کارآیی خود تلاش بیشتری کند. همان طور که گفته شد سازمان نظام مالیاتی باید تلاش کند به سیستم و فناوری های نوین مالیاتی مجهز شود تا بتواند عدالت مالیاتی را برقرار کند. باید سیستم مالیاتی را اصلاح کرد و جلوی سوراخ های فرار مالیاتی را گرفت. متاسفانه در جامعه ما افرادی وجود دارند که به رغم درآمدهای میلیاردی، مالیات نمی پردازند و اقتصاد زیرزمینی را توسعه می دهند و از طریق اقتصاد سیاه درآمدهای کلانی حاصل می کنند که بر آن مالیات بسته نمی شود. با توجه به اقدامات خوبی که سازمان مالیاتی در سال‌های اخیر داشته گمان می کنم، می‌تواند اقدام به اصلاح ساختارهای مالیاتی کند و در بستر شفافیت و مبارزه با مفاسد اقتصادی، درآمدها را شفاف کند، دلال بازی را به حداقل برساند و مانع معافیت های مالیاتی غیرقانونی شود. سازمان امور مالیاتی باید بر درآمدهای ناشی از دلالی و اقتصاد زیرزمینی بیشتر متمرکز شود تا بتواند یک درآمد قابل اتکا برای بودجه های سنواتی داشته باشد.

منبع خبر: اقتصاد انلاین
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics