تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ارز تک‌نرخی، بالاخره آمد/ کلونی‌های دلالی با بازار چه کردند؟

نتیجه جلسه مردان اقتصادی با رئیس جمهور این جلسه که ساعت ها به طول انجامید، یک دستاورد مهم داشت: دلار تک نرخی. از امروز اقتصاد ایران به یک نرخ واحد ۴۲۰۰ تومانی برای دلار سلام می‌کند و معاملات دیگر چندین و چند نرخ ندارد.

 

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور پس از پایان جلسه اضطراری هیات دولت برای بازار ارز، به صورت رسمی اعلام کرد که بر اساس تصمیم دولت، نرخ ارز برای تمامی فعالیت‌ها ۴٢٠٠ تومان تعیین شد و دلار از امروز با حجم بالا تامین می‌شود. وی به این نکته هم اشاره کرد که به هرکسی که بخواهد، از امروز دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان از طرف بانک مرکزی و صرافی‌های بانکی عرضه می‌شود؛ ضمن اینکه از امروز هر دلاری با قیمتی غیر از ۴۲۰۰ تومان عرضه شود، قاچاق است و مانند کالای قاچاق با عرضه کننده و خریدار برخورد می‌شود.

 

استقبال بخش‌خصوصی از ارز تک نرخی/ ۴۲۰۰ تومان، نرخ واقعی دلار است

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جلسه شب گذشته هیات دولت در خصوص حل مشکلات ارزی کشور و تصمیم‌گیری‌هایی که با حضور شخص رئیس جمهور انجام شده است، گفت: همانطور که پیش‌بینی می‌شد، بالاخره دولت به مساله ارز ورود پیدا کرد و به صورت جدی، موضوع ارز را تاحدودی سر و سامان داد.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی افزود: موضوعی که از سوی معاون اول رئیس جمهور در حوزه تک نرخی کردن ارز با دلار ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد، اگرچه قدری غافل‌گیر کننده و تصمیمی دیرهنگام بود، ولی به هرحال یک تصمیم شجاعانه و جهت مدیریت بازار ارز به شمار می‌رود که به نظر می‌رسد اگر کمی تعلل در اعلام این تصمیم صورت می‌گرفت، عواقب وخیمی را برای اقتصاد کشور در پی می داشت.

وی ابراز امیدواری کرد تا آنگونه که شب گذشته اعلام شد، دولت قادر باشد تمام تقاضاها را در این نرخ، پاسخگو باشد. ضمن اینکه، اعلام این موضوع از طرف معاون اول رئیس جمهور، حداقل جو روانی در بازار ارز را شکسته و منجر به کاهش قیمت می‌شود.

لاهوتی گفت: اگر دولت همانطور که وعده داده و اعلام کرده، بر اساس واقعیت‌های موجود، امکان عرضه ارز به تمام درخواستها را داشته باشد، تصور می‌رود که نرخ ارز بیشتر از این رقم نباشد. لاهوتی با بیان اینکه اگر دولتها اجازه می دادند تا در دولت هشتم که ارز تک نرخی شد، به صورت مرتب قیمت بر اساس مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی افزایش یابد، اکنون نرخ دلار کمتر از ۴۵۰۰ تومان بود تصریح کرد: به هر حال نرخ ۴۲۰۰ تومان نرخی است که دولت اعلام کرده و امیدواریم در اجرای این تصمیم، مصمم و راسخ باشد و بتواند شرایط کنونی بازار را مدیریت کند. 

 

۴۲۰۰ تومان نرخ واقعی است/ دولت مراقب باشد قیمت را سرکوب نکند

لاهوتی با بیان اینکه بر مبنای پایه پولی، قیمت دلار با تورم کنونی، قطعا نرخی زیر ۴۵۰۰ تومان خواهد داشت؛ تصریح کرد: این نرخی است که دولت اعلام کرده و امیدواریم در اجرای این تصمیم، مصمم و راسخ باشد و بتواند شرایط کنونی بازار را مدیریت کند.

وی اظهار داشت: نکته ای که باید در این میان به عنوان پیشنهاد و یا یک تذکر به دولت یادآوری کرد، این است که تجربه نشان داده سرکوب نرخ ارز نتایج خوبی ندارد و باعث تنش ناگهانی در بازار خواهد شد؛ بنابراین امیدواریم این بار دولت از این تجربه تلخ نتیجه گرفته باشد؛ چراکه که سرکوب نرخ ارز در میان مدت و بلندمدت امکان پذیر نیست و امروز که دولت، تک نرخی شدن ارز را اعلام کرده، باید اجازه دهد که نرخ به صورت مستمر و روزانه و یا حداقل ماهانه بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، رشد یابد تا مطابق با قانون برنامه ششم توسعه، قیمت واقعی شده و از سرکوب نرخ جلوگیری شود.

لاهوتی با اشاره به نتایج مطلوب تک نرخی کردن ارز در دولت هشتم خاطرنشان کرد: امیدواریم این بار نیز دولت بتواند روند تک نرخی را حفظ نماید؛ چراکه ارز تک نرخی آثار مثبتی دارد که همه آحاد جامعه آن را لمس خواهند کرد؛ پس دولت باید با تمام توان، به حفظ این تصمیم خود، پایبند باشد.

 

منبع خبر: خبرگزاری نهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics