تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

پیام فروشندگان سهام به تالار شیشه‌ای تهران

روز گذشته شاخص سهام در ادامه روند کاهشی خود با افت ۴۷۴ واحدی مواجه شد و کانال ۹۴ هزار واحدی را نیز واگذار کرد. با وجود فضای منفی، خبری از فشار سنگین در سمت فروش نبود و سهام در بازه‌های منفی محدودی معامله می‌شد.

 

این رفتار فروشندگان را می‌توان به دو شکل تفسیر کرد؛ نخست آنکه ارزندگی قیمت‌ها مانع از آن می‌شود که سهامداران در سطوح پایین اقدام به عرضه کنند. اما سناریوی دوم می‌تواند به فضای تردید برگردد که علامت هشداری برای ریزش‌های سنگین‌تر خواهد بود.

سهامداران بورس تهران باردیگر نزول نماگر را به تماشا نشستند. شاخص کل این بازار روز گذشته برای دومین روز پیاپی کاهش یافت و ضمن واگذاری کانال ۹۴ هزار واحدی، در پایان دادوستدهای دیروز در سطح ۹۳ و ۸۰۶ واحد قرار گرفت تا کمترین سطح شاخص از ۲۲ آذر سال گذشته را تجربه کند. با‌وجود حجم پایین مبادلات و روند نزولی قیمت‌ها، اما بررسی داد وستد سهام دیروز حاکی از عدم فروش پر فشار سهام در افق انتظارات مثبت است. در واقع، رفتار معامله‌گران در دادوستدهای روز گذشته این مفهوم را القا می‌کند که هنوز این خوش‌بینی در بین بخش عمده‌ای از سهامداران وجود دارد و مانع از ایجاد صف فروش سنگین در سهام شده است.

 

دو برداشت از یک معاملات دیروز

در دو روز اخیر شاهد شکل‌گیری جریانی جمعی در سمت فروش سهام در بورس تهران بودیم. جریانی که برآورد مشخصی از اتفاقات پیش‌روی بازار در قلمرو مناسبات بین‌المللی و سیاست‌گذاری داخلی-خاصه در بازار ارز- ندارد و به همین دلیل سعی می‌کند با احتیاط بیشتری اقدام به خرید یا فروش سهام کند. این موضوع در پایین بودن دامنه نوسان قیمت‌ها در روز گذشته به خوبی نمایان شد. بررسی معاملات دیروز نشان می‌دهد فروش سهام چندان زیاد نبوده است. به عبارت دیگر، در خلال دادوستدها خبری از عرضه سنگین سهام نبود.

دو برداشت از سنگین نبودن فشار فروش‌ها نسبت به روزهای هیجانی بازار قابل شناسایی است. یکی اینکه سهامداران سطوح فعلی قیمت‌ها را ارزنده می‌دانند و معتقدند چشم انداز آتی بازار سهام مثبت است. چنین برداشتی بیشتر متکی به نگاه بلندمدت فعالان بازار است. روند یک‌سال گذشته قیمت‌ سهام، ثبات نسبی قیمت جهانی مواد خام و عملکرد مناسب بنگاه‌ها در فروردین‌ماه دلایلی است که سهامداران بر‌اساس آنها چشم انداز معاملات را مثبت می‌دانند. این عوامل موجب شده است فشار فروش‌ها در معاملات پرفشار نباشد.این سناریو را خرید حقوقی‌های بازار سهام طی معاملات روز گذشته تقویت می‌کند. سناریوی دیگر اما می‌گوید، معاملات دیروز سر آغاز یک فاز احتیاطی است و در صورت تداوم می‌تواند به خروج معامله‌گران از بازار بینجامد.احتمال بروز رفتار هیجانی همچنان در بین سهامداران وجود دارد و این امر می‌تواند روند نزولی قیمت‌ها را شتاب دهد. اگراین روند تداوم یابد و سهامداران زیانی پایین‌تر از آستانه تحمل ضرر خود شناسایی کنند، از گردونه معاملات خارج می‌شوند. این دو پیام سمت عرضه معاملات دیروز بود. باید دید در نهایت عوامل سیاسی و اقتصادی پیرامون بازار چه مسیری پیش روی معاملات قرار می‌دهد.

 

 

منبع خبر: ساعت 24
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics