تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مسئولیت انتقال اطلاعات حساب‌های بانکی به بانک مرکزی سپرده شد

طبق تفاهم‌نامه سازمان امور مالیاتی با بانک مرکزی و براساس ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، اطلاعات حساب‌های بانکی افرادی که مشکوک به پولشویی و فرار مالیاتی هستند، توسط بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود.


 

هرچند اجرای این قانون پس از ابلاغ رئیس‌جمهور اجباری شده بود و بانک‌ها موظف بودند اطلاعات حساب‌های بانکی افراد را در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند اما بانک‌ها در سال گذشته از افشای اطلاعات حساب‌های بانکی سپرده‌گذارانشان خودداری می‌کردند و زیر بار اجرای این قانون نمی‌رفتند.

به گزارش تجارت‌نیوز، از آنجا که سازمان مالیاتی جهت شفاف‌شدن حساب مودیان در قالب طرح جامع دستیابی به این اطلاعات را پیش‌بینی کرده بود؛ لازم بود این اطلاعات به‌ویژه اطلاعات حساب‌هایی که به موضوع پول‌شویی مشکوک است را در اختیار داشته باشد.

بنابراین طبق جلسه‌ای با بانک مرکزی تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که طبق آن، دستگاه سیاست‌گذاری پولی کشور موظف شد اطلاعات را از بانک‌ها دریافت کند و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد. نکته قابل‌ذکر اینکه با وجود امضای این تفاهم‌نامه و تکلیف قانونی، هنوز اطلاعات حساب‌های بانکی به سازمان امور مالیاتی انتقال داده نشده است.

در طرح جامع مالیاتی که به صورت الکترونیکی، فرایند اخذ مالیات مودیان و راستی‌آزمایی حساب‌ها را انجام می‌دهد؛ سامانه‌ها با دیتاهایی تکمیل می‌شود که از سوی دستگاه‌های اجرائی مانند، گمرک، بورس، بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان ثبت اموال و چند دستگاه دیگر انتقال داده می‌شود.

اما بنا بر اعلام سازمان امور مالیاتی از بین دستگاه‌های اجرائی تاکنون فقط گمرک و بورس نسبت به انتقال اطلاعات اقدام کرده‌اند. بانک اطلاعاتی طرح جامع مالیاتی که توسط کارشناسان سازمان مالیاتی انجام شده، شامل چهار سامانه می‌شود. دو سامانه از چهار سامانه ایجادشده به انتقال اطلاعات افراد به سازمان مالیاتی مربوط می‌شود.

یکی از این سامانه‌ها، سامانه پالایش و الحاق اطلاعات به پرونده مالیاتی است. در این سامانه اطلاعاتی که از دستگاه‌های مختلف گرفته می‌شود، براساس کدهای شناسایی به پرونده مؤدیان مالیاتی الحاق می‌شوند. به نوشته شرق، به طور کلی منابع اطلاعاتی پرتال پایگاه اطلاعات از دو منبع پرتال خدمات الکترونیک یا دستگاه‌های دیگر گرفته می‌شود.

یکی دیگر از این سامانه‌ها، بررسی تراکنش‌های بانکی مشکوک است که اطلاعات این سامانه از بانک‌های مختلف درخصوص افرادی با تراکنش‌های مشکوک به پول‌شویی به سامانه ارسال می‌شود و کادر مالیاتی از طریق سیستمی به این نتایج دسترسی دارند و نتایج بررسی‌های خود را نیز در این سیستم ثبت می‌کنند.

 

 

منبع خبر: بنکر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics