تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اجباری‎شدن ارائه طرح درس اساتید دانشگاه آزاد از سال آینده

لزوم استفاده از طرح درس، در سیستم آموزش عالی به‌عنوان ابزاری کارآمد در زمینه خدمات آموزشی و افزایش کیفیت تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های کشور می‌تواند حائز اهمیت باشد.

در حقیقت طرح درس یا سناریوی آموزشی چیزی است که استاد یا عضو هیات‌علمی دانشگاه از آن جهت برنامه‌ریزی و سامان‌دهی به امر تدریس در زمان ترم‌های درسی دانشگاه استفاده می‌کند؛

 

 

چیزی که تنظیم آن در راستای محتوای واحد‌های درسی و توانایی‌های دانشجویان صورت می‌گیرد تا در طول ترم، دانشجو در یک مسیر مشخص با محتوای درس آشنا شود و در کلاس آموزش ببیند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

باید توجه داشت که در واقع طرح درس، در انسجام و شکل‌دهی به یادگیری نقش اساسی دارد. بنابراین اگر قرار است سیستم آموزش عالی مبتنی‌بر اصول استاندارد علمی باشد، ضروری است از طرحی دقیق که بر پایه اصول منسجم علمی تنظیم شده، برخوردار باشد.

 

در حقیقت طرح درس از آن رو اهمیت و ضرورت دارد که استاد یا مدرس دانشگاه، از این طرح به مثابه یک نقشه‌راه استفاده می‌کند تا در مسیر آموزش ضمن حفظ انسجام فکری خود، دانشجویان را در یک سیستم صحیح علمی آموزش دهد. معمولا طرح درس‌ها به فراخور حال متفاوتند؛ طرح درس سالانه، نیمسال تحصیلی، ماهانه و طرح درس روزانه از جمله آنهاست.

 

کارشناسان آموزش عالی معتقدند که یک طرح درس استاندارد درکنار این امر که می‌تواند فعالیت‌های آموزشی را نظم دهد، ارزشیابی دانشجو توسط استاد را آسان‌تر و توجه او به انتخاب روش‌های مناسب آموزشی را بیشتر جلب می‌کند. نکته قابل توجه در این باره این است که اگرچه تنظیم طرح درس توسط استادان انجام می‌شود، معمولا دانشجویان از این طرح استاد خود بی‌خبرند. اما چند روزی است مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی خبر اجباری شدن ارائه طرح درس استادان در کلاس‌های دانشگاه را اعلام کرده‌اند.

 

علیرضا رهایی، معاون آموزشی دانشگاه در این باره گفته است که از سال آینده استادان به صورت اجباری باید طرح درس خود را در ابتدای ترم به دانشجویان اعلام کنند. به گفته او از این طریق دانشجویان می‌توانند از سرفصل‌های دروس، نحوه برگزاری آزمون‌ها و تکالیف در حین ترم تحصیلی مطلع شوند.

 

منبع خبر: iausr
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics