تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
نوبخت در نشست خبری هفتگی:

بدهی دولت به بانک‌ها صفر می‌شود

محمدباقر نوبخت، خنگوی دولت روز سه‌شنبه در نشست خبری گفت: اگر قرار است درباره ممنوع التصویری رئیس‌جمهوری سابق تصمیم قاطع گرفته شود، شورای عالی امنیت ملی مرجع و مصدر این تصمیم خواهد بود، از دبیر شورا خواهش می‌کنم در نخستین جلسه شورا این موضوع طرح شود.

سخنگوی دولت درباره معوقات بانکی نیز گفت: بخشی از این معوقات مربوط به افراد و اشخاص است. این گروه به دو بخش قابل تقسیم هستند. کسانی که به دلیل سیاست اقتصادی دولت و شرایط عمومی کشور در بازگردان تسهیلات گرفته شده ناتوان هستند، باید به آنها کمک کرد.

 

نوبخت ادامه داد: هیات دولت هم استانداری‌ها را موظف کرده تا کارگروهی تشکیل دهند که این موارد بررسی شود و فعالان اقتصادی بتوانند سرپا بمانند.

وی اضافه کرد: اما بخش مهم دیگر بدهکاران بانکی کسانی هستند که سوءاستفاده کرده و به تعهدات خود عمل نکرده‌اند که با آنها برخورد قضایی می‌شود.

 

سخنگوی دولت توضیح داد: البته بخشی از مطالبات بانکی تادیه شده و سقف مطالبات معوق اندکی کاهش یافته است.

 

نوبخت با بیان اینکه خود دولت هم تعهداتی را به نظام بانکی دارد که می‌توان به پرداخت‌های مابه التفاوت تسهیلات حوداث غیرمترقبه اشاره کرد، اظهار داشت: دولت تلاش دارد از سال 95 بدهی‌های خود را به بانک مرکزی و نظام بانکی تادیه کند و تا دو سال آینده از طریق اوراق مالی، بدهی‌های خود را تادیه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: بدین‌ترتیب تا پایان برنامه، بدهی دولت به نظام بانکی صفر می‌شود و در این صورت بانک‌ها می‌توانند تسهیلات بهتری را ارائه کنند.

 

رشد 5 درصدی برای سال آینده حداقل رشد اقتصادی است

نوبخت در پاسخ به اینکه با توجه به تاکید ریاست‌جمهوری بر برجام 2 برای سال آینده، در زمینه رونق اقتصادی دولت چه برنامه‌ای دارد، گفت: همه مراجع و کانون‌های بین‌المللی، رشد اقتصادی ایران برای سال آینده را 5 تا 6 درصد اعلام کرده‌اند ولی اگر این نظرات را هم کنار بگذاریم، با برنامه‌ریزی‌های دولت و سرمایه‌گذاری‌های خارجی که پس از فضای برجام اتفاق افتاده است، شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.

 

وی افزود: سال گذشته رشد اقتصادی با وجود تحریم‌ها، 3 درصد بود و به‌طور متوسط برای سال آینده 530 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهیم کرد که تفکیک شده و این غیرقابل کتمان است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: همه تلاش‌ها برای برداشتن تحریم از اقتصاد ملی بود و رشد 5 و 6 درصدی برای سال آینده حداقل رشدی است که می‌توانیم داشته باشیم.

 

مهم‌تر از حکم اعدام متهم نفتی، پول نفت است که باید به بیت المال بازگردد

نوبخت درباره حکم اعدام بابک زنجانی و دو متهم دیگر نیز گفت: مرجع قضایی با قاطعیت، اقدام به احقاق حقوق ملی و بیت المال کرده و همه مراحل را طی کرد. وی افزود: برای چنین فردی (بابک زنجانی) که این کارها را انجام داده است، فکر نمی‌کنم افکار عمومی حکم دستگاه قضا را سخت‌گیرانه بداند اما موضوع مهم در این بین پول نفتی است که از دست رفته و باید به بیت المال بازگردد.

 

امیدواریم مجلس به وقت بودجه را ارائه دهد

سخنگوی دولت در پاسخ به وضعیت لایحه بودجه نیز گفت: پس از اعلام اجرای برجام در 27 دی ماه، بودجه تقدیم مجلس شد و وقتی که در آیین نامه داخلی مجلس برای کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق دیده شده 40روز است. با توجه به اینکه در فرصت یک هفته تا 10روز می‌شود بودجه را بست.

 

نوبخت ضمن تشکر از هیات رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس گفت: در ایام انتخابات برای اینکه به نحوی عمل کنند که خواسته دولت انجام شود، طراحی کردند و در جلسه اول کلیات آن تصویب شد و الان تبصره‌های آن در حال بررسی است که امیدواریم مجلس به وقت بودجه را ارائه دهد.

وی افزود: دادن بودجه دو دوازدهم پیام دارد ولی امیدواریم مجلس تحت شرایطی این اقدام را انجام دهد، قطعا دولت به قانون بی‌توجه نخواهد بود. شاید این دولت 15 آذر را احیا کرد، در حالی که دولت‌های گذشته بودجه را در زمان‌های دیگری تحویل می‌دادند.

 

سخنگوی دولت با بیان اینکه لجاجتی با نمایندگان نداریم و قصد داریم کارها با شایستگی انجام شود، تاکید کرد: برای اجرایی شدن برجام و مشخص شدن سقف فروش نفت، باید صبر می‌کردیم تا لایحه تقدیم مجلس شود.

نوبخت تصریح کرد: در آخرین بودجه دو دوازدهم که در سال 92 ارائه شد، هنوز موارد اختلافی با بانک مرکزی در حال پیگیری است و اگر مطمئن شویم تصویب بودجه به امسال نخواهد رسید، راه‌حل دیگری را طی مذاکره با مجلس مشخص خواهیم کرد.

 

رشد اقتصادی سال 94

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره رشد اقتصادی سال جاری گفت: سال گذشته رشد اقتصادی 3 درصد بود اما امسال در 6 ماهه اول سال جاری، رشد اقتصادی مثبت یک درصد و برای سه ماهه سوم 8 دهم درصد و برای نه ماهه امسال مثبت 7 دهم درصد بوده است.

 

نوبخت افزود: براساس آخرین گزارشات، تولید در ماه‌های آبان و آذر سال جاری و اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت برای تحریک تقاضا نسبت به قبل مثبت شده است و پیش بینی بر این است که بتوانیم بیش از یک درصد رشد اقتصادی در سال جاری داشته باشیم.

 

تاکید دولت بر کاهش هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه وزیر امور اقتصاد و دارایی از اینکه برخی مدیران دولتی دنبال رانت هستند، انتقاد کرده است، گفت: بیانات وزیر امور اقتصاد و دارایی را نشنیده‌ام تا داوری کنم ولی اینکه در بحث واگذاری سهام شرکت‌های دولتی ایشان همواره حساس بوده‌اند، گواهی می‌دهم که بسیار مقاوم هستند تا این سهام به بخش شبه دولتی واگذار نشود و همواره به بحث تهاتر هم حساس بودند.  نوبخت گفت: با توجه به بدهی دولت طبق روال گذشته، بخشی از سهام کارخانه‌های خود را برای رد دیون واگذار می‌کرد که تاکنون حدود 13 درصد سهام به بخش خصوصی به صورت واقعی در سنوات گذشته واگذار شده است.

 

وی افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره تقلیل هزینه‌ها نیز به تمام وزارتخانه ابلاغیه‌ای را ارسال کرده مبنی بر اینکه دستگاه‌ها ی دولتی باید در جهت صرفه‌جویی هزینه‌ها در کاهش سفرها، نوشت افزارها و همایش‌ها تلاش خود را داشته باشند و از طرفی دستگاه‌های نظارتی نیز بر این موضوع نظارت دارند.

 

خواهان رابطه‌ای خوب و قانونی با ترکیه هستیم

سخنگوی دولت در پاسخ به هدفگذاری صورت گرفته میان دو کشور ایران و ترکیه در زمینه‌های اقتصادی گفت: با کشور ترکیه در دوران تحریم روابط خوب و تعریف شده‌ای داشتیم و اکنون که تحریم‌ها برداشته شده عرصه برای همکاری بیش از گذشته فراهم است.

 

نوبخت افزود: بخشی از ظرفیت‌های ایران که پاسخگوی نیاز کشور ترکیه است و همچنین توانایی ترکیه در ایران، قابل توجه است که در این زمینه مذاکرات صورت گرفته است.

 

وی اضافه کرد: ما نمی‌توانیم درباره اینکه مداخله‌ای در کشوری صورت گیرد یا چه کسی رئیس‌جمهوری شود، نظارت استصوابی در دیگر کشورها داشته باشیم. این موضوعات در مذاکرات قابل حل خواهد بود و به‌طور کلی ما خواهان توسعه رابطه خوب و براساس پروتکل‌های قانونی با کشور ترکیه هستیم.

 

سوئیفت برای بانک‌ها باز است

سخنگوی دولت درباره رفع تحریم سوئیفت توضیح داد: دکتر سیف، رئیس کل بانک مرکزی همه را دعوت کرده که مشاهده کنند سوئیفت برقرار است یا نه. در زمان تحریم امکان ارتباطات بانکی با جامعه بین‌الملل وجود نداشت. اکنون چون تحریم برداشته شد، سوئیفت قابل اجراست.

 

نوبخت گفت: ما در ارتباط با بحث هسته‌ای، مسائل را حل کردیم اما مسائل اختلافی در برخی موارد با آمریکا مفتوح است. اینکه برخی بانک‌ها به خاطر مسائل دیگری جز مسائل هسته‌ای، تحریم هستند، موضوع دیگری است که در تلاش هستیم این را نیز حل کنیم.

 

سرنوشت سهام عدالت

سخنگوی دولت درباره سهام عدالت نیز گفت: هیات دولت چند جلسه در این باره بحث و بررسی و در نهایت آن را تصویب کرد. اهداف خوبی برای واگذاری سهام عدالت بود اما در عمل و اجرا آن اهداف محقق نشد. لذا لازم بود تغییری در‌سازوکارها فراهم شود. وزیر اقتصاد اجزای لایحه جدید دولت را برای رسانه‌ها تشریح می‌کند.

 

 

منبع خبر: کسب و کار
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics