تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آمادگی روسیه برای سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری در ایران

فقط در صورتی که مقامات سوری به مشاوره نظامی ما نیاز نداشته باشند، این کشور را ترک می‌کنیم

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری رویداد امروز، مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب پس از مذاکرات دو ساعته با پوتین در مسکو از اعلام آمادگی رئیس جمهور روسیه برای افزایش سرمایه گذاری این کشور در صنایع نفت و گاز ایران تا سقف 50 میلیارد دلار خبر داد. به گزارش فارس و خبرگزاری صداوسیما، دکتر علی اکبر ولایتی با تبیین نتایج مذاکرات دو ساعته اش  با ولادیمیر پوتین گفت: در حوزه نفت، یکی از شرکت های مهم نفتی روسیه قراردادی به مبلغ حدود چهار میلیارد دلار با وزارت نفت کشورمان امضا کرده یا در حال امضاست که به زودی اجرایی می شود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی افزود: دو شرکت نفتی مهم دیگر روسیه یعنی «روس نفت» و «گاز پروم نفت» نیز مذاکرات شان را با وزارت نفت کشورمان آغاز کردند که قراردادهای این دو شرکت نیز تا 10 میلیارد دلار می تواند افزایش یابد. ولایتی گفت: «آمادگی که آقای پوتین در این جلسه بیان کرد حاکی از این است که او بر گسترش روابط نفتی دو کشور و افزایش سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز کشورمان تا سقف 50 میلیارد دلار تأکید دارد که رقم بالایی است و می تواند به خوبی جایگزین شرکت های غربی شود که ایران را ترک کردند.» پیش از این و در اواسط فروردین ماه نیز یوری اوشاکوف دستیار رئیس جمهور روسیه از احتمال سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری شرکت های انرژی این کشور در صنعت نفت و گاز ایران خبر داده بود. در خلال سفر رئیس جمهور روسیه به ایران در پاییز گذشته نیز دو کشور شش توافق نامه اولیه درباره پروژه‌های نفت و گاز به ارزش ۳۰ میلیارد دلار امضا کردند.

 

در همین باره روز گذشته الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه گفت: قرارداد تامین کالا برای ایران از سوی روسیه در عوض دریافت نفت هنوز امکان پذیر است. وی افزود: روسیه در حال بررسی تمامی موضوعات قانونی مرتبط با این قرارداد احتمالی است. با این حال دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه درباره این اظهارات ولایتی گفت: نمی توانم این مسئله را تایید کنم و به جزئیات بیشتری در این باره بپردازم.


دیدار با پوتین بسیار سازنده، روشن و صمیمانه بود

ولایتی در ادامه مصاحبه خود با صداوسیما همچنین با اشاره به تسلیم پیام های رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور به آقای پوتین گفت: این دیدار بسیار سازنده، روشن و صمیمانه بود و درباره همه موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت و گو کردیم. مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل تأکید کرد: مقام معظم رهبری از دیرباز به روابط ایران و روسیه به عنوان روابطی راهبردی و استراتژیک نگاه می کنند و همچنان این سیاست جمهوری اسلامی ایران تحت اشراف و رهنمودهای مقام معظم رهبری دنبال خواهد شد و رئیس جمهور روسیه نیز بر همین باور است.  


تأکید پوتین بر ادامه همکاری ایران و روسیه در عراق و سوریه

وی همچنین با اشاره به مذاکراتش با رئیس جمهور روسیه درباره همکاری های منطقه ای ایران و روسیه گفت: برخلاف برخی شایعاتی که دشمنان مشترک ایران و روسیه به آن دامن می زنند، آقای پوتین تأکید داشت که دو کشور به همکاری های شان در سوریه و منطقه برای حمایت از حکومت های قانونی این کشورها به ویژه حکومت های سوریه و عراق ادامه می دهند و از تمامیت ارضی آن دفاع می کنند. ولایتی افزود: آقای پوتین موافق این است که همکاری های دو کشور همچنان در حوزه دفاعی و سیاسی ادامه یابد.


رئیس جمهور روسیه به تهران سفر می کند

همچنین ولایتی در این گفت و گو تأکید کرد: آقای پوتین گفت که به زودی برای شرکت در اجلاس سوریه به تهران سفر خواهد کرد و علاوه بر آن قرار است اجلاس سران کشورهای حوزه دریای خزر هم در آینده نزدیک برگزار شود.


فقط در صورتی که مقامات سوری به مشاوره نظامی ما نیاز نداشته باشند، این کشور را ترک می‌کنیم

همچنین دکتر ولایتی طی سخنرانی در اندیشکده «والدای» گفت: «حضور ایران در سوریه ادامه خواهد داشت. معتقدم اگر ما این کشور (سوریه) را ترک کنیم، روسیه هم بعد از ما ترک کند، همان تروریست‌های قبلی دوباره به منطقه باز می‌گردند». به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» وی با بیان این که ائتلاف آمریکایی ضد داعش بدون مجوز دمشق در این کشور حضور دارد، تاکید کرد که ایران با تهدیدات آمریکا، سوریه را ترک نمی‌کند و تمایلی هم به مذاکره با این کشور ندارد. وی اظهار کرد: ما فقط در صورتی که مقامات سوری به ایران بگویند دیگر به مشاوره نظامی ما نیاز ندارند، این کشور را ترک می‌کنیم.


اگر آمریکا خاورمیانه را ترک نکند، ما آن ها را مجبور می‌کنیم

مشاور رهبر انقلاب اسلامی در اندیشکده والدای تاکید کرد: «اگر آمریکا خاورمیانه را ترک نکند، ما آن ها را مجبور به ترک (منطقه) می‌کنیم...درخواست آمریکا برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه با هدف گسسته کردن متحدان این کشور است.»


اگر ایران نتواند از خلیج فارس نفت صادر کند، هیچ کس دیگر هم نمی تواند

ولایتی ضمن اشاره به تهدید ترامپ درباره ممانعت از صدور نفت ایران از خلیج فارس، گفت: «به ‌رغم تحریم‌ها، ایران هیچ مانع برطرف نشدنی برای فروش نفت خود نمی‌بیند. ما حتی تحت تحریم نیز به صادرات نفت خود ادامه می‌دهیم. اگر ایران نتواند نفت خود را از خلیج فارس صادر کند، هیچ کس دیگر هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد».

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم


واکنش ولایتی به درخواست عجیب قاضی آرژانتینی از روسیه

در حاشیه حضور فرستاده ویژه رئیس جمهور به روسیه یکی از دادگاه‌های فدرال آرژانتین از دستگاه قضایی روسیه خواست که علی اکبر ولایتی را بازداشت و به این کشور استرداد کند. قاضی این دادگاه فدرال با متهم کردن ولایتی به ارتباط با «حادثه آمیا» - انفجار مقر یهودیان در آرژانتین در سال ۱۹۹۴ – از روسیه خواست تا به این بهانه او را دستگیر کند. براساس گزارش ایسنا، ولایتی در واکنش به این درخواست تصریح کرد: این آقای قاضی آرژانتینی از وابستگان موساد اسرائیل است و به خاطر حقوقی که از موساد می‌گیرد اظهاراتی را مطرح می‌کند. وی افزود: این درخواست به این دلیل اکنون مطرح شده که رژیم صهیونیستی و آمریکا از همکاری روسیه و ایران راضی نیستند. همکاری روسیه و ایران دشمنان زیادی دارد.


بیانیه کرملین درباره سفر نتانیاهو

همزمان با سفر مشاور رهبر معظم انقلاب، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم به مسکو سفر و با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» طبق بیانیه‌ای که کاخ کرملین درباره گفت‌وگوی این دو در مسکو منتشر کرده، پوتین بدون هیچ اشاره‌ای به موضوعی خاص، روابط دوجانبه با تل‌آویو را «در حال پیشرفت مثبت» ارزیابی کرد. در همین باره کیس سخنگوی بنیامین نتانیاهو اخبار منتشر شده مبنی بر این که او به پوتین اعلام کرده در ازای خروج ایران از سوریه با دولت اسد کاری نخواهد داشت را رد کرد.


 

   فراخبر
2دلیل درباره اهمیت روابط ایران و روسیه

 مجید شاکری کارشناس مسائل اقتصادی درتشریح اهمیت سفر ولایتی به روسیه گفت: واردات ایران یک هسته سخت 10 تا ١٣ میلیارد دلاری دارد که شامل کالاهای استراتژیک است. روسیه و مجموعه کشورهای CIS (مشروط به شرایطی) بخش بسیار مهمی از این واردات حیاتی را حتی در سخت ترین شرایط تحریمی به راحتی می توانند برای ایران تضمین کنند. شاکری که با مهر گفت و گو می کرد، در توضیح علت دوم اهمیت روسیه برای ایران گفت: نظام مالی روسیه به لحاظ انتقال ارز (اعم از حواله و نقد) تقریبا تحریم ناپذیر است. چرا که اولا در هم تنیدگی اقتصاد روسیه و مجموعه کشورهای CIS باعث می شود تحریم موثر یکی از این گروه، مستوجب تحریم همه کشورهای مشترک المنافع باشد که هزینه سیاسی آن بسیار بالاست. ثانیا روس ها با درک تهدید سوئیفت برای اقتصاد خود، بدون آن که تحریم سوئیفت باشند، در ایجاد و توسعه پیام رسان مالی جایگزین پیشتاز هستند. وی تأکید کرد: اتصال سرشاخه های مشخصی از نظام بانکی ایران (مشروط به داشتن یک تصویر کلی صحیح) به نظام مالی روسیه، عملا نظام مالی ایران را تحریم ناپذیر می کند.

منبع خبر: رویداد امروز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics