تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اقتصاد ایران رویکرد خصوصی‌سازی را در پیش‌گرفته است که نمونه بارز آن احیا و تقویت سازمان بورس اوراق بهادار تهران و بورس های منطق های در نقاط مختلف کشور است. از آنجا که یکی از اهداف خصوصی‌سازی ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در سهام شرکت ها است.

 هرگونه اطلاعاتی که بتواند مخاطره سرمایه داران را کاهش دهد، فرآیند خصوصی سازی را سرعت می‌بخشد. عمده‌ترین این اطلاعات از صورت های مالی اساسی شرکت های سهامی به دست می‌آید.


صورت های مالی اساسی عصاره کلیه فعالیت ها و رویدادهای مالی واقع‌شده طی یک دوره زمانی معمولاً  یک‌ساله می باشد. ترازنامه فراهم‌کننده اطلاعاتی مفید درباره دارائی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام و ارتباطات بین آن‌ها در مقطع زمانی پایان دوره مالی است و صورت‌حساب سود و زیان همراه با سود (زیان) انباشته نیز نتایج حاصل از عملیات، شامل نتایج عملیات اصلی و مستمر و عملیات جنبی و اتفاقی و همچنین اثرات سایر رویدادهایی که جنبه درآمد یا هزینه دارد را گزارش می کند.

 

اما اندازه‌گیری اقلام منعکس در صورت‌حساب سود و زیان و ترازنامه مبتنی بر فرض تعهدی است و به همین دلیل و از طرفی به دلیل اشکالات ذاتی ناشی از به‌کارگیری روش های تخصیص و استفاده از بهای تمام‌شده تاریخی رویدادها، نسبت به کیفیت صورت های مالی مزبور در تأمین خواسته ها و نیازهای اطلاعاتی استفاده‌کنندگان شک و تردید بوجود آمده است.


صورت جریان وجوه نقد به‌عنوان یکی از صورت‌های مالی اساسی توسط شرکت‌ها منتشر  می‌شود و در کشور ما نیز از سال 1375 شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادر تهران ملزم به تهیه آن شده‌اند.


مجموعه صورتهای مالی که توسط واحدهای انتفاعی ارائه می‌شود. مطابق با اصول پذیرفته‌شده حسابداری میباشد که توسط بنیادهای استاندارد گذار در سطوح ملی و بین‌المللی تهیه و تدوین  می گردد. این صورتهای مالی باهم در ارتباط هستند. تلاش جهت کشف ارتباط بین صورت های مالی اساسی میتواند به بهبود وضع تصمیم‌گیری توسط استفاده‌کنندگان از اطلاعات مالی منجر گردد.

برای دریافت مقاله روی دانلود کلیک کنید.

 

منبع

مقاله آشنایی بابرخی مفاهیم حسابداری مدیریت از عالی ور

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics