تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

صورت جریان وجوه نقد باید جریان‌های ورود وجه نقد به یک واحد انتفاعی و خروج وجه نقد از آن را طی یک دوره مالی نشان دهد به نحوی که علل تغییر مانده موجودی نقد در ابتدای دوره به مانده موجودی نقد در پایان دوره

مشخص شود. جریان‌های ورود وجه نقد به یک واحد انتفاعی اساساً‌ از کاهش دارائی‌ها (غیر از موجودی نقد) و افزایش در بدهی‌ها و یا حقوق صاحبان سهام طی یک دوره مالی ناشی می‌شود. بالعکس جریان‌های خروج وجه نقد از یک واحد انتفاعی از افزایش در دارائی‌ها (غیر از موجودی نقد) و کاهش در بدهی‌ها و یا حقوق صاحبان سهام طی یک دوره مالی ناشی می‌شود.


الف) جریان‌های ورود (افزایش) وجه نقد:
ـ فروش کالا و ارائه خدمات
ـ فروش سرمایه‌گذاری‌ها
ـ فروش اموال، ماشین‌آلات و تجهیزات
ـ استقراض

 

ب) جریان‌های خروج (کاهش) وجه نقد:
ـ خرید کالا و پرداخت هزینه‌ها
ـ خرید سرمایه‌گذاری‌ها
ـ خرید اموال، ماشین‌آلات و تجهیزات


ج) مالیات بر درآمد:
جریان‌های نقدی مرتبط با مالیات بر درآمد برای اغلب استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی دارای اهمیتی ویژه است. مجموع جریان‌های نقدی مرتبط با مالیات بر درآمد تحت سرفصل جداگانه‌ای در صورت جریان وجوه نقد انعکاس می‌یابد.

 

د) فعالیت‌های سرمایه‌گذاری:
جریان‌های نقدی منظور شده تحت سرفصل فعالیت‌های سرمایه‌گذاری مشتمل بر جریان‌های مرتبط با تحصیل و فروش سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و دارایی‌های ثابت مشهود و دارایی‌های نامشهود و نیز پرداخت و وصول تسهیلات اعطایی به اشخاص مستقل از واحد تجاری به‌جز کارکنان می‌باشد.


ه) فعالیت‌های تأمین مالی:
جریان‌های نقدی ناشی از فعالیت‌های تأمین مالی شامل دریافت‌های نقدی از تأمین‌کنندگان منابع مالی خارج از واحد تجاری (شامل صاحبان سرمایه) و بازپرداخت اصل آن است. افشای جداگانه جریان‌های نقدی مزبور جهت پیش‌بینی جریان‌های نقدی آتی لازم به‌منظور ایفای تعهدات به تأمین‌کنندگان منابع مالی واحد تجاری مفید است.

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics