تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

 استاندارد شماره 7 هیات استانداردهای بین‌المللی نتایجی را در خصوص تغییرات ایجادشده در طبقه‌بندی صورت جریان وجه نقد که توسط هیأت استانداردهای حسابداری سازمان حسابرسی انجام‌شده را ارائه خواهد نمود.

وجه نقد: عبارت است از موجودی نقد و سپرده‌های دیداری نزد بانک‌ها و مؤسسات اعم از ریالی و ارزی (شامل سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بدون سررسید) به کسر اضافه برداشت‌هایی که بدون اطلاع قبلی مورد مطالبه قرار می‌گیرد.


جریان وجه نقد: عبارت است از افزایش یا کاهش در مبلغ وجه نقد ناشی از معاملات با اشخاص حقیقی یا حقوقی مستقل از شخصیت حقوقی واحد تجاری و ناشی از سایر رویدادها.


فعالیت‌های عملیاتی: عبارت است از فعالیت‌های اصلی و مستمر مولد درآمد عملیاتی واحد تجاری.


جریان وجه نقد ناشی از فعالیت‌های عملیاتی (در رویکرد گردش وجه نقد پنج طبقه ـ استاندارد شماره 2 ایران): شامل جریان‌های نقدی ورودی و خروجی ناشی از فعالیت‌های عملیاتی به شرح تعریف مندرج در همین بند و نیز آن دسته از جریان‌های نقدی است که ماهیتاً به‌طور مستقیم قابل ارتباط با سایر طبقات جریان‌های نقدی صورت جریان وجوه نقد نباشد.


جریان وجه نقد ناشی از فعالیت‌های عملیاتی (در رویکرد گردش وجوه نقد 3 طبقه ـ استاندارد شماره 7 هیات استانداردهای بین‌المللی حسابداری): شامل وجه نقد ناشی از رویدادها، معاملات و عملیات مؤثر بر موجودی نقد است که جزء فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی واحد انتفاعی محسوب نمی‌شود. بنابراین تفاوت عمده آن با استاندارد ایران مشمولیت اثر نقدی سود سرمایه‌گذاری‌ها، درآمد بهره، هزینه استقراض و هزینه مالیات است.


سود (زیان) هر سهم: مبلغی از سود که قابل استناد به یک سهم از سهام عادی است. یکی از مهم‌ترین شاخصهای ارزیابی توسط سهامداران و سرمایه‌گذاران بالقوه، EPS شرکت بوده که سود به دست آمده به واسطه هر سهم عادی را نشان می‌دهد. بنابراین EPS صرفاً برای صاحبان حقوق باقیمانده یعنی صاحبان سهام عادی گزارش می‌شود.


ارزش‌افزوده نقدی: ارزش‌افزوده نقدی یک شرکت همان ارزش‌افزوده اقتصاد هست که اقلام غیر نقدی آن حذف شده‌اند و از دو دیدگاه اقتصادی و مـالی دارای مفـاهیم متفاوتی است. در پژوهش حاضر ارزش‌افزوده نقـدی به‌صورت زیـر محاسـبه می‌شود.
(سود پرداخت‌شده به سهامداران+ بهره پرداخت‌شده) – پرداخت مالیات- جریان‌های نقدی عملیاتی= CVA

برای دریافت مقاله روی دانلود کلیک کنید.

 

منبع

کتاب حسابداری مالی خواجوی و ابراهیمی
مقاله علمی و پژوهشی رضایی و مولودی

                                                                                                            

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics